motorosrepülés

Kormánygéppel utaztam

Vadi új Mercedes helyett az Oldsmobil

2001. 01. 15., 12:10 | Frissítve: 2001. január 15., hétfő 14:23

A sajtó - önfényezés - prominens képviselőjeként módomban állt Orbán Viktort egyik hivatalos útjára, Berlinbe kísérni, így utazhattam az elnök különgépével. A magyar "Air Force one" belül is ugyanolyan rusztikus, mint kívül: nemesen egyszerű, funkcionalista kreáció némi átkos designnal megbolondítva. Az utastér ízléstelen, bár kényelmes, a repülő szerkezet pilótafülkéjében azonban egy négyzetméteren hat katona áll.

A berlini Tempelhof reptéren
A ködös, fagyos reggelen a miniszterelnök sajtóreferense az utolsó pillanatban telefonált, hogy nem Ferihegyről indulunk, ahogyan terveztük, hanem a tököli katonai repülőtérről. Az időjárás miatt, mondta, de az én összeesküvés-elméletekre túlérzékeny agyam szerint biztonsági okokból változtattak. De lehet, hogy tényleg a tejszerű köd okán: Ferihegyen talán nem kaptunk volna felszállási engedélyt, a katonai reptéren azonban ilyen apróság biztosan nem zavarta a pilótát. A korábban orosz gépeket állomásoztató tököli repülőteret egyébként jelenleg a HM Vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály működteti.

Kibelezett és/vagy grillcsirke

A kongó hangárból egy AN-26-ost toltak ki, amely az egyik - szintén a delegációval utazó - sajtómunkatárs megjegyzése szerint pontosan úgy nézett ki, mint egy kibelezett és/vagy grillcsirke.

Ez nem katonai titok
Első látásra valóban kissé bizarrnak tűnt, hogy ezzel a mikrogéppel valóban megérkezünk Berlinbe, nem fúj el bennünket a szél, de végül a kissé fapados és szocreál gép biztonságosnak és pontosnak is bizonyult.

A repülő szerkezet pilótafülkéjében egy négyzetméteren hatan álltak – egész úton, mert leülni nincs helyük. Egyedül a rádiós kucorgott a földön közülük „Teknős ketrec” pózban – az Amnesty International aktivistája bizton közleményt adna ki, hogy megakadályozza, ha látná. Fölötte félfordulatban a navigátor állt – jó, túlzok - fél lábon, vörös és kék vonalakkal telehúzgált szabásmintát forgatva. Még szerencse, hogy a gépet csak rövidebb utakra használják.

Utasoknak lényegesen magasabb komfortfokozat

Mi, utasok lényegesen nagyobb komfortfokozaton utazhattunk. A dobhártyaszaggató zúgás miatt ugyan egymás szavát nemigen értettük, de én ezt nem is nagyon bántam. A gép fedélzetén úgyis mindig csak nagyokat mondanak, ezért is becézi a szakma Háry Jánosnak.

Beltéri egység
Az elnöki különgép belül is ugyanolyan rusztikus, mint kívülről: kissé ízléstelen, funkcionalista kreáció némi átkos designal megbolondítva. Vörös műbrokát-műselyem-keverék terítőkompozícióval letakart asztalok, szürke padlószőnyeg, márványutánzat-mintás, lemosható szürke tapéta az elválasztófalon, a loft-trend jegyében kályhacsőezüsttel kezelt, hegesztésnyomokkal stylistolt belső fal és hand-made nyitható, vörössel jelzett vészkijárat jobb kéz felől.

Induláskor mégis úgy éreztem, mintha versenyautóban ülnék – a Graz alatt lestoppolt Porschéban voltam ilyen közel a földhöz hasonlónak tűnő sebesség mellett néhány éve.

Fejedelmi konyha

A pilóta technikáján látszott, hogy nincs gondja a kötelezően teljesítendő repülési órák számával – bármelyik nagygépes megirigyelhette volna profi, hány(at)tatástól mentes fel- és leszállást. Igazi szakértőként mondom ezt, szemtanúk sem akarnak emlékezni arra, mit műveltem az ibizai katamarán-kiránduláson.

Az AN-26-oson a Helsinki-Budapest útvonalon megszokott répás halpörkölt párolt répával és répapürével–répával gazdagított zöldségleves–frissen centrifugázott répalé–tejszínes répatorta menüvel ellentétben viszont fejedelmi volt az étel.

Minden négyzetcentimétert kihasználnak
Hogy default jár kézzel készített, válogatottan hatalmas konyakmeggy, füldugótlanító mentolos vagy mézes cukorka, még nem olyan nagy szám, viszont kaptunk libamájat, csirkét, sajtot, zöldséget, 97 féle desszertet, spanyol szóló szőlőt, körtét, banánt, sárgadinnyét és pármai sonkát, mézes teát, hogy nézni is tereh.

Stílusosan

Az Európai Néppárt (ENP) 14. kongresszusának határtalan szónoklatai után elérkezett Helmut Kohl záróbeszéde, és mivel Orbán Viktor azonnal haza akart térni (messzemenően egyetértettem vele), ötperces koktél-fogadás-mosoly-elvegyülés után újra autóba, majd gépre szálltunk. A visszaút minden meglepetés nélkül, zökkenőmentesen zajlott, annyi különbséggel, hogy olvasás helyett szundikált a szakma.

Az AN-26
A szovjet gyártmányú An-26-os könnyű harcászati szállító repülôgép. A repülôgép 32 katona szállítására alkalmas, vagy szükség esetén max. 2000 kg bombafegyverzettel is felszerelhetô. Csúcsmagassága 9500 m, felszálló tömege 24000 kg, utazó sebessége 420 km/h (max. 460 km/h), személyzete 5 fô. Magyarországon Szolnokon (egy század) és Tökölön (2 db) teljesítenek szolgálatot.

Forrás: Kelet Szárnyai

Leszállva – most már Ferihegyen – visszaszereztük az útleveleket, és elviccelődtünk azon, hogy mindannyian úgy hallunk, mintha egy nagy, üreges barlangban lennénk a víz alatt.

Orbán Viktor egyébként büszke arra, hogy ilyen géppel utazhat, legalábbis megpróbál a szükségből erényt kovácsolni. Megígérem, hogy több közhely nem lesz, úgyis mindjárt vége a szövegnek – tehát Orbán Viktor azt mondja, olyan ezzel a géppel utazni, mint amikor valaki nem a legújabb Mercedesszel, hanem egy gyönyörű oldsmobillal cirkál az országúton. Fölöttébb stílusos.

hirdetés
hirdetés