nagygépes

Berepülésen a Concorde

A cél a 17 millió fontsterlinges biztonsági módosítások tesztelése

2001. 07. 17., 10:58 | Frissítve: 2001. július 23., hétfő 11:31

A British Airways biztonságosabbá tett Concorde-jának berepülése magyar idő szerint 15 óra 20 perckor kezdődött el. A BA szuperszonikus utasszállítói közel egy éve, a július 25-i párizsi légikatasztrófa óta nem repülnek.

Concorde repülőgép
A tervek szerint a gép magyar idő szerint 15 órakor emelkedik a levegőbe
Magyar idő szerint 15 óra 20 perckor emelkedett újra a levegőbe a British Airways egyik Concorde-ja a londoni Heathrow repülőtérről. A gép három órát és 20 percet repült az Atlanti-óceán felett, mielőtt a oxfordshire-i Brize Norton katonai reptérre visszatért. A gép repülése során elérte rekordsebességét is, a 2150 km/órát, ami a hang sebességének kétszerese.

A párizsi katasztrófát egy fémdarab okozta

A múlt évi, július 25-én történt párizsi légikatasztrófát követően a francia és brit légitársaságok felfüggesztették Concorde gépeik repülését. A 113 áldozatot követelő tragédiát a feltétezések szerint az okozta, hogy egy, a kifutópályán lévő fémdarab megsértette a gép egyik kerekét, a gumidarabok megrongálták az üzemanyagtartály burkolatát, a kerozin pedig berobbant.

A franciák januárban már tartottak próbarepülést, ám akkor nem használták ki a gép teljesítőképességének maximumát, mindössze néhány kört tettek a világ leggyorsabb utasszállítójával.

17 millió fontsterlinges újítások

A Concorde műszaki adatai
A Concorde száz utassal 5943 kilométert tehet meg tankolás nélkül. A gép négy Rolls-Royce hajtóművel üzemel, felszállási sebessége 404 km/óra, maximális sebessége 16 765 méter magasságban 2150 km/óra (a hangsebességnek majdnem kétszerese), leszálló sebessége pedig 300 km/óra. A Concorde hossza 62,1 méter, fesztáva 25,5 méter, magassága 11,3 méter. Az utasszállító 119 500 liter üzemanyagot hordoz, fogyasztása óránként 25 629 liter, 185 tonna hasznos terhet tud a levegőbe emelni. A Concorde személyzete hat főből áll.
A korábban már többször is elhalasztott repülés célja a közel 17 millió fontsterlinget felemésztő biztonsági módosítások tesztelése. A szakértők ugyanis kevlárgumi borítású üzemanyagtartályt szereltek a gépre, ebből a kerozin akkor sem szivárog, ha a szárny borítása vagy a tartály megsérül. Ilyen és ehhez hasonló technológiákra épül egyébként a katonai helikopterek, valamint a Forma 1-es versenyautók üzemanyagtartálya is.

Ha a légügyi hatóságok jóváhagyják a módosításokat, a Concorde-ok visszakapják légialkalmassági bizonyítványukat. A British Airways azt reméli: szeptemberben újraindíthatja a rendszeres járatokat. Az utasok pedig sokkal kényelmesebben utazhatnak: a 17 milliós fejlesztés részeként a Concorde-okra új bőrülések kerülnek, megváltozik a kabinbelső, és a gépeken mesterszakácsok által főzött a'la carte menüt rendszeresítenek.

hirdetés
hirdetés