nagygépes

Hétfőtől újra indulnak a Malév járatai

Elfogadták a bérajánlatot a sztrájkolók

2001. 02. 11., 15:55 | Frissítve: 2001. február 11., vasárnap 18:17

Az Aeroplex dolgozói vasárnap fél héttől ismét felveszik a munkát, miután elfogadták a Malév ez évre vonatkozó hét plusz két százalékos bérajánlatát. Az első Malév gépek már hétfőn felszállhatnak Ferihegyről, ám a teljes újrainduláshoz még 24 órára van szükség. A sztrájk legalább 170-180 millió forintos kárt okozott a légitársaságnak.

Az Aeroplex dolgozói a vasárnap délutáni állománygyűlésen csekély többséggel elfogadták a Malév ez évre vonatkozó, 7 plusz 2 százalékos béremelési ajánlatát-tájékoztatta a nyilvánosságot Hegedűs Tibor, a Repülőgép Műszakiak Független Szakszervezetének ügyvivője. Ez azt jelenti, hogy este fél hétkor véget ért a hétfő óta tartó sztrájk. A malév kijevi és düsseldorfi járata száll fel elsőként hétfőn Ferihegyről, amelyeket még ugyanaznap másik 18 járat követ. A teljes üzemkészültséghez még huszonnégy órára van szükség. Az első hosszú távú járat kedden 11.40 órakor indul New York-ba. A vasárnap délutáni állománygyűlés nem hozott teljes sikert a karbantartókat képviselő szakszervezetnek, mivel nem teljesült azon kérésük, hogy az Aeroplex kerüljön át az ÁPV Rt. portfóliójába. A szakszervezet ügyvivője azonban elmondta, hogy a megállapodás az eddiginél nagyobb garanciát jelent a jövőben a munkahelyek megtartására és a bérek növekedésére.

Az ÁPV Rt. álláspontja szerint a két társaság problémái, és így megoldásuk is egymástól elválaszthatatlanok. "A Malév gépeit karbantartó leányvállalat ügyét nem lehet az anyacégtől elválasztani, hiszen az Aeroplex bevételeinek nyolcvan százaléka a Malév Rt.-től származik. Az elmúlt hét eseményei bizonyítják, hogy a MALÉV működésképtelen a társaság nélkül, azonban világosan látni kell, hogy az Aeroplex Kft. mai kapacitásainak szintjén szintúgy működésképtelen lenne a légitársaság nélkül.

A légiközlekedési vállalat várhatóan közel 10 milliárdos veszteséggel zárja a tavalyi esztendőt, és az idei évben sem várható az eredmény lényeges javulása. A Malévnek a talpon maradáshoz közel 20 milliárd forintos kormánygaranciára lenne szüksége. Az ÁPV Rt. előterjesztést készít a Kormány számára a nemzeti légitársasággal kapcsolatos feladatokról, a társaság helyzetéről, amely alapján a kabinet dönt majd a Malév jövőjéről.

Sztrájkolók követelései

A sztrájkbeszüntetési feltételek között szerepelt, hogy az ÁPV Rt. erősítse meg a Malév Rt. helyzetét, szűnjön meg az Aeroplex Kft.-vel fennálló ellentmondásos viszony, az ÁPV Rt. vegye át a kft.-t. A dolgozók ez utóbbi követelése nem teljesült. A karbantartók követelték azt is, hogy a Malév az Aeroplex szolgáltatásait repült órára számított önkéntes alapú kereskedelmi szerződés keretében vegye igénybe, és megfelelő üzleti tervvel stabilizálja az Aeroplex Kft. hosszú távú nyereséges működését. A dolgozók követelésekben szerepelt, hogy a Malév vizsgálja felül a Lufthansával kötött szerződését, és biztosítson az Aeroplexnek további hangárhasználati lehetőséget.

A Malév legalább 170-180 millió forintot veszített

A Malévot a hétfő óta tartó sztrájk miatt körülbelül 150 millió forintos kár érte. Antal Erzsébet a Malév vezérigazgatója pénteken közölte: a sztrájk megkezdéséig a Malév 47 járatát törölte, amelyekre 3100 utas váltotta meg a jegyét. A gyors megegyezésben bízva a cég jegyirodái a sztrájk ideje alatt is üzemeltek, a külföldi légitársaságok gépeit pedig a cégek saját szerelői ellenőrizték.

hirdetés
hirdetés