|
Űrverseny 10 millió dollárértHárom év múlva magánrakéták indulnak az űrbe2000. 07. 19., 22:04 | Frissítve: 2000. december 15., péntek 14:55
Hőlégballonnal magasba emelt rakéták, turbómeghajtású repülő csészealjak és űrsiklók versenyeznek hamarosan az X-Prize Alapítvány tízmillió dolláros díjáért, mellyel az első magántulajdonú, három utassal legalább 100 kilométer magasba emelkedő űrrepülőgépet jutalmazzák.
Az alapítványt eddig hatmillió dollárral támogatták St. Louis vállalkozói. A „New Spirit of St. Louis” nevű szervezetbe tömörült mecénások történelmi hagyományt követnek: 1927-ben a kilenc helyi polgárból álló "Spirit of St. Louis" szervezet 25 ezer dollárral támogatta Charles Lindberghet, aki az Atlanti-óceánt megállás nélkül átrepülő gép pilótájának kiírt Orteig-díjat próbálta elnyerni.
Az űrjárművek technikai megoldásai éppolyan változatosak, mint a csapatok pénzügyi helyzete. A hagyományos kerozinnal működő hajtóművek mellett szerepelnek földgázzal, folyékony oxigénnel és turbólégcsavarokkal hajtott rakéták is, sőt a Diskcraft Company műanyag repülő csészealjra emlékeztető járművét rezgőszelepes torlósugár-hajtómű emeli 120 kilométer magasra.
Stephen Bennett, a brit Starchaser cég vezérigazgatója és a Thunderbird rakéta leendő pilótája 200 ezer dollárért árulja a második helyet űrjárművében, a harmadik ülőhelyet pedig tombolán sorsolja ki. Az eladó helyre még senki nem jelentkezett, a két dollárért árult tombolajegyekből azonban már többszázat vásároltak az interneten keresztül. Július hatodikán Bennett hat méter hosszú, két fokozatból álló Starchaser-Discovery nevű tesztrakétája sikeresen startolt az angliai Morecambe Bayből. A Microsoft és a Discovery Channel által szponzorált kísérlet jól sikerült: a rakéta három másodperc alatt gyorsult óránként 1100 kilométeres sebességre, ahol az első fokozat levált, a második fokozat pedig hatezer méter magasra emelkedett. A fedélzeti kamera közvetítette a kilövést és a fokozatok szétválását. Az optimista Bennett jövőre tervezi az első utasszállító rakéta fellövését, a Thunderbird és legénysége pedig a tervek szerint 2003-ban kísérli meg elnyerni a tízmillió dollárt.
Kapcsolódó anyagok |