urrepülés

Egy úr az űrbe

A Mir helyett az Alfára készül az űrturista

2001. 01. 04., 13:06 | Frissítve: 2001. január 04., csütörtök 15:07

Több hónapja vár az indulásra Dennis Tito, az első amerikai űrturista, aki húsz millió dollárt fizet a kirándulásért. Közben kiderült, hogy eredeti úticélját, a Mirt megsemmisítésre ítélték, ám Dennis nem adta fel: most a Nemzetközi Űrállomásra (Alfa) készül. Az utazást szervező MirCorp is lemondott a Mirről, és amerikai cégekkel tárgyal a Nemzetközi Űrállomáshoz építendő lakómodulról.

Noha az oroszok már egy éve beígérték a Mir űrállomás megsemmisítését, Dennis Tito egészen tavaly novemberig reménykedett abban, hogy űrturistaként még eltölthet egy hetet a 15 éves állomás fedélzetén. Elvégre nem hiába spórolt össze mintegy húszmillió dollárt a rövid kirándulásra, és a csillagvárosi több hónapos kiképzésre.

Mostanára azonban bizonyossá vált, hogy a Mirre már nem megy senki: a többszáz milliárd dolláros költséggel épített és fenntartott űrállomást februárban a légkörbe irányítják, hogy szétégjen, izzó roncsai pedig a Csendes-óceánba zuhannak. Már a MirCorp, az űrállomás üzleti hasznosítására létrejött vállalat is lemondott tervéről, az új koncepció szerint a Nemzetközi Űrállomással kavarnak majd valamit.

A MirCorp saját lakómodult akar

A Nemzetközi Űrállomás első, kereskedelmi célú modulját 2003-ra építi meg a két cég
Míg azonban a pénzszűkében lévő oroszok által fenntartott Mir esetében csak a kormánnyal és az Energija vállalattal kellett tárgyalni, a Nemzetközi Űrállomás számos ország közös erőfeszítésével épül, és még a kiskanalak hosszáról is három bizottságnak kell döntenie. Ezért oda nem lesz könnyű űrturistát küldeni: a MirCorp legújabb sajtóközleménye szerint a vállalat olyan lakómodult akar megépíteni és felbocsátani, amelyet a Nemzetközi Űrállomáshoz lehet csatlakoztatni.

Egy új modul kifejlesztésénél azonban jóval olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb egy futó projekt finanszírozása: a MirCorp a hírek szerint az orosz Energija és az amerikai Spacehab cégekkel tárgyal az Enterprise nevű modul megépítéséről és finanszírozásáról. A Nemzetközi Űrállomás első, kereskedelmi célú modulját 2003-ra építi meg a két cég. A 8 méter hosszú és 3 méter széles modult az űrállomás orosz oldalához csatlakoztatják majd. Három részre osztott belső tere 51 köbméternyi hasznos teret biztosít az űrhajósok számára, akik a mikrogravitációs kutatólaborban és a médiaközpontban is dolgozhatnak, a lakótérben pedig pihenhetnek.

Amennyiben létrejön a megállapodás a MirCorp és a Spacehab között, a Tito utáni űrturisták már az Enterprise modul fedélzetén ismerkedhetnek a súlytalanság különböző aspektusaival. Tito pedig továbbra is bizakodó: útiköltségének utolsó részletét is letétbe helyezte egy a folyószámlán, melyről a start pillanatában utalják a pénzt a MirCorpnak illetve az Energijának. A hatvanéves férfi januárban utazik vissza Csillagvárosba, hogy részt vegyen kiképzésének utolsó szakaszán, a tervek szerint pedig április-májusban már repülhet is.

Tito április végén repülhet

Noha a NASA nem kívánt nyilatkozni Tito útjával kapcsolatban, a Spacehab szóvivője szerint pedig eddig nem kereste meg őket a MirCorp, Tito optimista az áprilisi utat illetően. A küldetés célja egyébként meglehetősen prózai: az orosz előírások szerint félévente le kell cserélni az űrállomáson dokkoló Szojuz űrhajót. Tito és két orosz kollégája tehát április végén startol egy friss Szojuzzal, és dokkol az űrállomáson. A csapat hat napot tölt a kirakodással, majd a hét végén átülnek abba a Szojuzba, mellyel az űrállomás első bentlakó legénysége érkezett november elején, és leviszik a Földre.

hirdetés
hirdetés