Az Alstom 65 milliárdos ajánlattal nyerte a metrótendert

2006.05.19. 19:14
A francia-magyar Alstom-Transelektro konzorcium nyerte a BKV 37 szerelvényre kiírt gigatenderét. A második helyezett, az orosz Metrovagonmas a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A három versenyben maradt pályázó ajánlatát érvénytelennek találta a BKV.

A francia Alstom és a magyar Ganz-Transelektro Rt. alkotta Budapest Metropolis Konzorcium nyerte el a BKV-metrókocsikra kiírt tenderét 247 millió eurós (65 milliárd forintos) ajánlatával.

A döntés miatt az orosz Metrovagonmas a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul, arra hivatkozva, hogy ötmillió euróval (1,32 milliárd forinttal) olcsóbb ajánlatot tett a 2-es és a 4-es metró 37 szerelvényének leszállítására.

A cég szerint az elbírálásnál "műszaki elpontozás" történt, ám hozzátette, ezt a vállalat jogászai a nyertes konzorcium pályázatának megtekintése alapján fogják eldönteni.

Nyolcan indultak, ketten maradtak versenyben

A német Siemens, a dél-koreai Hanwa-Rotem és a kanadai Bombardier cégeket kizárták a végső értékelésből, azzal az indokkal, hogy ajánlatuk nem felelt meg a közbeszerzési törvénynek. (A konzorciumokról bővebben >>)

A Bombardier, amely nagyobbrészt tulajdonosa a MÁV dunakeszi járműgyártó üzemének, egyelőre tanulmányozza pályázatának elbírálását. A kanadai-magyar konzorcium Magyarországon szerelné össze a kocsikat.

A BKV-tender elbírálásakor - műszaki előírások betartásán túl - a legnagyobb súllyal a vételár (41 pont), a karbantartási költség (10 pont), az energiaigény (10 pont), a férőhelyek száma (9 pont), illetve a szépség és a funkcionalitás (vandálállóságtól a megjelenésig - 9 pont) szempontja esik latba.

A pályázat nyertese, a francia Alstom is magyar társsal indult a tenderen, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) elektromos alkatrészek gyártásával szállt be a tenderbe, a munka legfeljebb 10 százalékát végezné, tudta meg az Index.

Az Alstom 70 éves metróépítői múlttal rendelkezik, a világon minden negyedik metrókocsit őt készítik. A francia városok metróhálózatának korát és kiterjedtségét tekintve ez nem is csoda, Magyarországra eddig mégsem sikerült betörniük.

A csődközelben egyensúlyozó Transelektro megfelelt

A cég a magyar GTK-val pályázik közösen, ami az Infó rádiónak nyilatkozó Gulyás László, a BKV-hoz tartozó, a 4-es metróval megbízott DBR Metro igazgatója szerint nem játszott, és az uniós előírások miatt nem is játszhatott közre a döntésben.

Az sem okozott hátrányt a konzorciumnak, hogy anyavállalata, a Transelektro "életképtelen" stádiumba jutott, 600 milliós tartozást felhalmozva az APEH felé, amit az adóhivatal jelenleg inkasszóval próbál visszaszerezni, további tartozásai pedig 50 milliárd forintra rúgnak.

A DBR Metro jogászai sem találtak kivetnivalót a konzorciumnál, Gulyás elmondása szerint, amíg a Transelektro ellen "csődeljárás vagy felszámolás nem indul, addig nincs semmi teendő. Ha pedig mégis, a konzorcium tagjai (...) felelnek egymásért."

Budapest új metrói a 4-es és a 2-es vonalon közlekednek a régi orosz szerelvények helyett. A két vonal nem lesz egymással kompatibilis, mivel a 2-es a 3-as vonalhoz hasonlóan félautomata (egy járművezetőre szükség van), a 4-es teljesen automata rendszerű lesz.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között a követési idő két perc alá nem fog menni, míg az Etele tér és a Keleti pályaudvar között csúcsidőben másfél percenként követhetik egymást a robotpilótával vezérelt vonatok.

A metrók arcát még nem látni

Az Alstom Metropolis családba (Varsó, Szingapúr, Párizs) tartozó metrókocsikban 200 állóhely lesz (négyzetméterenként négy fővel sz ámolva), a 2-es vonalon 5 kocsis, a 4-esen 4 kocsis - de egybenyitott - szerelvények futnak majd.

A metrók kinézetéről (ami ugyan a gyártás csekély része, de a városképre rányomja a bélyegét) nem lehet tudni semmit. A cég több forma- és színváltozatot nyújtot át a BKV-nak, a cég állítása szerint Budapestre szánt egyedi terveket, ám a BKV még nem döntött ezekről, a közlekedési társaság a jövő hétre ígért részleteket.