Feleslegesen zaklatják a plázázókat

2004.07.18. 22:37
Szúrópróbaszerűen, alapos gyanú nélkül vizsgálják át a kőbányai Árkád néhány boltjában a vásárlók táskáit. Az Alkotmánybíróság 2004. december 31-i hatállyal a közelmúltban megsemmisítette az erre lehetőséget adó jogszabályt, és a vagyonőrök eljárási kódexe szerint is kerülni kell az ilyen biztonsági intézkedéseket. Az Árkád egyik vezetője szerint a vásárlókat nem szabad feleslegesen zaklatni.
Szúrópróbaszerűen, alapos gyanú nélkül vizsgálják át biztonsági őrök a vásárlók táskáját az Árkád néhány üzletében. Ezt az információt kaptuk több olvasónktól.

Egy tagadás, egy állítás

Miután Z. a Hervis sportszerboltban kifizetett egy teniszütőhúrt, biztonsági őr lépett hozzá, és táskájának tartalma felől érdeklődött. Nem mutatta meg, ha kíváncsi rá, mondta az őrnek, akkor nyissa ki a táskát. Nem nyitotta ki, mert "nincs rá joga". Z. sem nyitotta ki, és arra kérte az őrt, hogy hívjon rendőrt, ha alapos a gyanúja annak, hogy lopott. Erre az őr elküldte a "francba". Éppen ott "téblábolt" egy kisfőnök, akinek a vásárló elmondta, hogy mi történt. A táskaellenőrzést normálisnak tartotta, a francba küldésről meg annyit mondott: "egy tagadással és egy állítással állunk szemben".

G. a bevásárlásait intézi az Árkádban található Sparban. A pénztári futószalagról egyből a válltáskájába pakolta az ott vásárolt több ezer forintnyi élelmiszert. A jelenetet végignézte egy fiatal biztonsági őr, aki, miután fizetett, felszólította arra, hogy mutassa be a táskája tartalmát. G. azt felelte, hogy szívesen, az "tele van a bolt termékeivel", ezt neki is tudnia kell, hiszen szemtanúja volt annak, ahogy belepakolta. Az őrrel "nem működött együtt", ha alapos a gyanúja, hogy lopott, akkor hívjon rendőrt, szívesen megvárja. Az őr erre "köszönés nélkül elsomfordált".

A parlamentnek kellene szabályoznia

A Hervis bejáratánál egy papír figyelmezteti arra a vásárlókat, hogy - ha nem rakják be a csomagmegőrzőbe - számíthatnak a táskájuk ellenőrzésére. Az 1998. évi IV. törvény 14. paragrafusának első bekezdésére hivatkoznak. Ennek b. pontja így szól: "A vagyonőr a megbízó közterületnek nem minősülő létesítményének őrzése során jogosult: a területre belépő, az ott tartózkodó vagy onnan kilépő személyt csomag, illetve menet-, szállítási okmány bemutatására felszólítani, csomagját, járművét, valamint a szállítmányt ellenőrizni."

A Hervis bejáratánál olvasható papírra azt már nem írták rá, hogy a törvénynek ezt a passzusát az Alkotmánybíróság a közelmúltban 2004. december 31-i hatállyal megsemmisítette. A jogalkotó elmulasztotta ugyanis a titoktartási kötelezettségre és a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályozás megalkotását. A parlamentnek kellene szabályoznia, hogy mikor, miért, milyen jellegű ellenőrzést végezhet a biztonsági őr. A kérdésekre egyébként a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől megkapott, a vagyonőrök eljárási kódexe címet viselő dokumentum választ ad.

El kell kerülni

A konkrét esetekben - az eljárási kódex alapján - több hibát vétettek a biztonsági őrök. A vásárlókat tilos becsmérlő kifejezésekkel illetni (I/1.2). A gyanúsított személlyel szemben csak akkor lehet fellépni, ha már a pénztárvonalat elhagyta és nem, vagy csak részben fizette ki az áru ellenértékét (III/2). A gyanúsított csomagját irodában vagy raktárban kell átvizsgálni (III/3). El kell kerülni a vásárlók szúrópróbaszerű - alapos gyanú nélküli - közvetlen ellenőrzését (III/7).

Nem a szúrópróba a leghatékonyabb

"A vásárlókat nem szabad felesleges zaklatásnak kitenni" - nyilatkozza az Indexnek Hanyik Ottília, az Árkád center menedzsere. Az áruvédelmet a boltok maguk oldják meg, erre az áruháznak nincs központi szabályozása. A lopások megakadályozásának Hanyik Ottília szerint nem a szúrópróbaszerű táskaellenőrzés a leghatékonyabb módja. Inkább a visszatérő, feltételezhetően "nem vásárlási és fizetési szándékkal érkezők" megfigyelése és kísérése lehet célravezető.

A konkrét eseteket nem kívánta minősíteni Saltzer Kornél, a Spar Magyarország Kft. marketing ügyvezető igazgatója. A céghez panasz nem érkezett, de előfordul, hogy a pénztárosok ellenőrzése során kérnek együttműködést a vásárlótól. Ilyenkor azt ellenőrzik, hogy a vevőnél lévő áruk értéke megfelel-e a pénztáros által blokkoltnak. "Az ilyen jellegű rutinvizsgálatot néha szakszerűtlenül végezik, ilyenkor a vevő úgy érzi, hogy őt zaklatják" - mondja Saltzer Kornél. Az ügyvezető marketing igazgató elmondta, hogy a vásárlót akkor is elkülönített helyiségbe kell kísérniük az külső biztonsági szolgálat embereinek, ha alapos a gyanúja a lopásnak.

A Hervis Sport és Divatkereskedelmi Kft. nem kívánt reagálni.