Tagadja a BKV, hogy több utasa lenne

2008.02.19. 17:16
Hét év után megfordult a trend, 2007-ben többen utaztak a BKV-n, mint 2006-ban - derül ki a cég igazgatóságának beadott beszámolóból. A VEKE szerint ez is azt bizonyítja, hogy a hálózatot nem kell járatritkítással visszafejleszteni 2008-ban. A BKV szerint mindez mégis azt jelenti, fogy az utas, a civilek pedig tévednek.

Összességében 1,3 százalékkal nőtt a BKV-n utazók száma 2006-os képest 2007-ben, derül ki abból az éves beszámolóból, amit kedden fogadott el a BKV igazgatósága, és amire várhatóan a cég felügyelőbizottsága is rábólint.

Vagyis a BKV utasainak 2000 óta tartó folyamatos csökkenése hét év után megfordult.

A trolikon érezhető leginkább az utasszám-növekedés, 2,5 százalékkal többen utaztak rajtuk, mint 2006-ban, de többen szálltak villamosra (+1,6 százalék), buszra (+2 százalék), metróra (+0,9 százalék) és a földalattira (+0,7 százalék) is. Csak a HÉV kihasználtsága csökkent tavalyelőtthöz képest 3,6 százalékkal.

Balogh Zsolt helyettesíti Antalt

Antal Attila vezérigazgató akadályoztatása miatt - ismételt munkába állásáig, de legfeljebb március 31-éig - ideiglenesen Balogh Zsolt vezérigazgató-helyettes veszi át a BKV vezetését. Antal Attila vezérigazgatót vasárnap infarktus-gyanúval kórházba szállították, ezért jelenleg nem tud részt venni a cég munkájában.

Elmarasztalták a BKV kommunikációját

Két BKV-s üggyel is foglalkozott kedden a BKV tulajdonosi jogait gyakorló főváros gazdasági bizottsága, tájékoztatta az Indexet Dancs Gábor (SZDSZ). Az egyik határozat szerint a bizottság meg szeretné hallgatni Antal Attilát a használtbusz-tender ügyében, ha a felügyelőbizottság vizsgálata lezárul. Az üggyel kapcsolatos, Regőczi Miklós által folytatott hivatalos BKV-kommunikációt pedig túl offenzívnek találta a bizottság, ezért arra kérte a menedzsmentet, figyeljen erre oda a jövőben. Dancs egy konkrét példát is említett, amikor Regőczi a TV2-nek nyilatkozva nem akarta elismerni, hogy Antal Attila fia pénzt kapott a buszokra kiírt közbeszerzési eljáráson egyedül versenyben lévő Alfa Busz Kft.-től

A beszámoló adatai azért is érdekesek, mert a tömegközlekedési cég új menedzsmentje tavaly több alkalommal arról számolt be, csökken a BKV utaslétszáma, ezért 2008-ban járatritkításokat terveznek a működési költségek visszaszorítása érdekében.

"Mintegy nyolc százalékkal kevesebben vették igénybe a BKV Zrt. szolgáltatásait idén az első félévben, mint az előző évben" - nyilatkozta Regőczi Miklós, a közlekedési vállalat vezérigazgató-helyettese az MTI-nek 2007 szeptemberében.

Mint arról ősszel az Index is beszámolt, a BKV ekkoriban "gyártott ideológiát" a 2008-ra tervezett járatritkításhoz: kevesebben utaznak Budapesten, vagyis kevesebb járműre van szükség, más szóval a hálózatot a fizető utasok számához kell igazítani, mondták.

Ilyen - Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós által is hangoztatott - elmélet volt, miszerint a rendszerváltás óta megváltozott a város szerkezete, Budapest lakossága kétmillióról 1,7 millióra csökkent, ergó kevesebben utaznak a BKV járművein.

A járatritkításról nyíltan ugyan sem a BKV vezetői, sem az ügyben illetékes fővárosi politikusok sem beszéltek, de elejtett mondatokból, prezentációs ábrák sorrendjéből, főpolgármesteri nyilatkozatból egyértelműnek látszott, míg végül Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes az Indexnek adott interjújában azt mondta, az összteljesítmény legfeljebb 9 százalékos csökkentésére lehet számítani.

Az utasszám növekedése a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint ismét visszájára fordulhat, ha a cég ritkítja járatait, mondta el az Indexnek Vitézy Dávid, a szervezet szóvivője, aki szerint szándékosan közölt a cég ősszel hamis információt az utasszám változásáról. A VEKE szerint inkább örülni kellene annak, hogy nőtt a tömegközlekedést választók száma Budapesten.

Az Index kérdésére Regőczi Miklós azt mondta, a BKV igazgatósága által elfogadott beszámoló nem az összutasszámot, hanem a fizető utasokét tartalmazza, míg ő a Központi Statisztikai Hivatal jelentése alapján nyilatkozta az MTI-nek a buszok utasainak 8 százalékos csökkenését 2006 második és 2007 első féléve között.

Ezt az álláspontját a cég délután közleményben is megerősítette. "Az utasszámlálások alapján előálló forgalmi adatok alapján az igénybevétel - sajnálatosan - csökkenő tendenciája állapítható meg (...) 2007-ben a csökkenés örvendetesen lanyhult, de sajnos a csökkenést teljes mértékben megszüntetni nem sikerült."

Az utasszám és a forgalmi teljesítmény változása (2000-2007)
  2000 2002 2004 2006 2007
Statisztikai (ágazati) utasszám 1 428 374 1 409 799 1 354 571 1 281 094 1 298 004
Forgalmi teljesítmény (fhkm) 20 812 498 20 977 910 21 332 951 21 248 991 21 308 000

Az Index birtokában lévő beszámoló ugyanakkor világosan összutasszámról beszél, amit nemcsak az eladott jegyek és bérletek alapján, hanem utasforgalmi mérésekkel együtt kalkulálnak, és ami egyébként beleillik a BKV korábbi éves utasszámadatainak sorába is. Csak jegyeladás alapján pl. nem lehetne különválasztani a troli, villamos, busz stb. utasait, márpedig a beszámolóban külön is szerepelnek.

A buszok utasforgalmát egyébként a légrugóba beépített műszerrel végzik (az összterhelést elosztják 70 kilóval, egy ember átlagos súlyával), a villamosokon és más járműveken pedig külön utasszámlálók számolják az utasokat. Egy járatot egy évben legalább egyszer megmérnek.

A KSH a személyszállításra vonatkozó adatait egyébként a közlekedési társaságoktól - köztük a BKV-től - kapja. Bár a Regőczi által említett 2007/6-os jelentést nem találtuk meg, a statisztikai hivatal honlapján fellelhető 2007-es decemberi kiadvány a személyszállításban valóban csökkenésről számol be, de nincs külön BKV-ról szóló adat.