Metróépítési krízis: a BKV cáfol, a Hídépítő hallgat

A Budapesti Közlekedési Vállalat cáfolta azokat az értesüléseket, ami szerint a Hídépítő Zrt szerdán kiszállt volna a négyes metró építéséből.

A Hídépítő Zrt. nem szállt ki a metróépítésből, de írásban bejelentette, hogy a Fővám téri munkákat több mint egy év késéssel tudja csak befejezni, tudatta csütörtökön a BKV Zrt, reagálva a Népszabadság információjára. A fővárosi közlekedési vállalat csütörtöki közleménye szerint a napilapban "tévedésen alapuló hírek jelentek meg a Fővám téri metróállomás építésével kapcsolatban". Szerdán ugyanis nem volt tárgyalás a főváros és a Hídépítő Zrt. között, és az utóbbi cég nem szállt ki a metróprojektből.

A közleményben szerint szerdán annyi történt, hogy a 4-es metró projekt Fővám téri állomásszerkezetét építő Hídépítő Zrt. a korábbi szóbeli elismerés után szerdán írásban is bejelentette: a 140 hetes vállalásával ellentétben a szerződött munkát csak 200 hét alatt, több mint egy év késéssel tudja befejezni. "Ez a változás megfelelő beavatkozás nélkül azt eredményezné, hogy a négyes metró üzemi próbái határidőre nem kezdődhetnének el" - fogalmaz a BKV.

Azonnali intézkedések

A BKV Zrt. a bejelentés ismeretében azonnali intézkedéseket tesz annak érdekében, hogy, a 2010 végi üzemi próbakezdés feltételei teljesüljenek, a Fővám téri állomás megépüljön, és a projekt költségei ne emelkedjenek, áll a közleményben. A BKV minden olyan, a kivitelező által felvetett alternatívát, amely a fenti három feltételnek nem felel meg (határidő hosszabbítás elfogadása, olyan technológia-váltás, amely jelentős költségemelkedést eredményez) elvet.

A főváros tárgyal a 4-es metró Fővám téri állomását építő céggel, hogy ameddig lehetséges, folytassák a munkát, de egyértelművé vált, hogy új kivitelező után kell néznünk, jelentette ki a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén Demszky Gábor, aki szerint a fővárosnak elfogadhatatlan az egyéves késés.

A Fővám téri állomásépítés a hatósági engedélyek beszerzésének elhúzódás miatt a tervezettnél később, 2007. júniusában indulhatott el. Az innentől számított 140. hét végére kellett volna a Hídépítő Zrt-nek befejeznie a munkát, de ezt a vállalását mostani bejelentése értelmében nem tudja tartani.

A kialakult helyzetben a BKV vezérigazgatója, a fővárosi metróbiztos, a BKV és a mérnökök olyan megoldást készítenek elő, amely sem a 2008. augusztusi pajzsfogadást, sem a metró 2010 végi üzemi próbájának megkezdését nem veszélyezteti. A BKV ezen célok elérése érdekében tárgyalásokat kezdett a Hídépítő Zrt.-vel a felmerülő műszaki megoldásokról valamint a kivitelezőt érintő jogi és pénzügyi következményekről, közölte a BKV.

Betör a fúrópajzs az első állomásra (2007.09.14)

Hallgat a Hídépítő

A Hídépítő Zrt sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta a Népszabadság csütörtök reggeli információját, amely szerint a cég kiszáll a 4-es metró építéséből. A cég nem nyilatkozik a 4-es metró építésével kapcsolatban, így azt a lapinformációt sem kívánják kommentálni, miszerint kiszállnának a beruházásból, közölte a Független Hírügynökséggel Papp Krisztina, a Hídépítő Zrt. marketing vezetője.

A BKV tájékoztatása szerint azonban szerdán a Fővám téri állomás szerkezetét építő Hídépítő Zrt. a korábbi szóbeli elismerés után írásban is bejelentette, hogy 140 hetes vállalásával ellentétben a szerződött munkát csak 200 hét alatt, azaz csak több mint egy év késéssel tudja befejezni. A közlekedési társaság nem nyilatkozott a késés okáról, ugyanakkor közölte: nem fogadja el a határidő csúsztatását, vagy a költségek jelentős növekedését.

A Fővárosi Közgyűlés idei utolsó, kétnaposra tervezett ülésszakán napirendi pontként tárgyal az eredetileg csak tájékoztatóként szereplő 4-es metró beruházási helyzetéről.