Hétfőtől Aba Botond irányítja az egész ország közlekedését

2007.04.12. 12:44
Aba Botond, a BKV év végén menesztett vezérigazgatója lesz április 16-tól a regionális közlekedési irodák újonnan létrejövő, ám hamarosan fontos szerepet játszó hálózatának vezetője.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik intézményét, a Közlekedéstudományi Intézet Kht-t (KTI) bízta meg a regionális közlekedési irodák (RKI) létrehozásával. A KTI honlapjáról az is kiderül, a személyközlekedési igazgató Aba Botond lesz. A poszt valójában az egész hálózat vezetését jelenti.


Az RKI-kat azért hozták létre, hogy működtetni lehessen egy többszereplős, tehát magáncégekkel is számoló országos közlekedési rendszert. A cél, hogy a társaságok szabályozott körülmények között versenyezzenek, ugyanakkor össze is hangolják tevékenységüket, járataikat. Az irodák eleinte adatokat fognak gyűjteni az adott régió személyszállításáról, vagyis elsősorban a MÁV és a helyi volánok járatairól, utasaik számáról. A 2007 decemberében életbe lépő menetrend készítésekor már egyeztetni, koordinálni fognak a közlekedési társaságok között.

A hamarosan azonos tarifával dolgozó vasút és volánok párhuzamos járatai közül a tervek szerint az egyik megszüntethető, másrészt lehetővé kell tenni a kényelmes átszállást a különböző cégek járművei között.

A végső cél pedig az, hogy a GKM nevében az RKI-k rendeljék meg a szolgáltatásokat, magyarán az irodák döntik majd el, hogy mely járatok működéséhez hajlandók állami támogatást adni. Ha minden jól megy, a 2008 decemberében életbe lépő 2009-es menetrendek már így készülnek, de az is lehet, hogy csak néhány régióban. Az viszont biztos, hogy a pénz(osztás) hatalom, vagyis a ma még ismeretlen RKI-k fontos szerepet fognak játszani a közlekedési ágazatban.

Aba Botond és a BKV 13 éve
A műszaki egyetem közlekedésmérnöki karán végző Aba Botond 1980-ban került a BKV-hoz, 1990-től műszaki főtanácsos, három évvel később sikerrel pályázta meg a részvénytársasággá alakult cég vezérigazgatói posztját. Kinevezését Atkári János így jellemezte: "Nem volt jobb jelölt, az igazi menedzser átlátta, hogy ez reménytelen". Miközben az aránytalanul nagy tömegközlekedési rendszert üzemeltető, alig-alig racionalizált cég finanszírozása máig megoldatlan és az állam kisegítésén múlik, monopolhelyzete miatt a BKV versenyre sem volt kényszerítve. A legutóbb két év alatt 60 milliárdos adósságot felhalmozó cég szolgáltatási színvonala alig-alig javult, az utasok elpártoltak a cégtől. A "kompromisszumok embere" Aba Botond eközben az óvatos duhaj szerepét játszotta: miközben jelentős szerkezetátalakítást nem hajtott végre, első 10 évében nagyobb balhé és botrány nélkül tudta menedzselni a céget kiszolgálva a politikát, a közlekedés ugyanis mindig kampánytéma. A BKV-t alulról, felülről ért kritikák és botrányok az utóbbi években hangosodtak fel a civil szféra megerősödésével: közlekedésbarátok és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) számos, a BKV addig láthatatlan baklövését tárta nyilvánosságra, míg a Combino villamosok miatti beruházások folyton botrány kísérte.

A gyakorlatban az is elképzelhető, hogy pályázatokat írnak majd ki mondjuk a Szeged és Békéscsaba közötti x mennyiségű férőhely továbbítására, és a MÁV, a helyi volán és a még jelentkező magánfuvarozók közül az nyer, aki a legkisebb támogatással elvállalja adott paraméterekkel a feladatot. Azt is tervezik egyébként, hogy a jelenlegi 24 volánt is hét regionális társaságba vonják össze, vagyis pontosan az RKI-k területi felosztását másolnák le.

Az irodák egyelőre összesen néhány tucat embert foglalkoztatnak, minden régióban öten dolgoznak majd. A fővárost és Pest megyét magában foglaló Közép-Magyarország Régióban például Ács Balázs lesz a területi irodavezető, Dóka Gábor a vasúti menetrendi szakértő. A buszos szakértő és az önkormányzati referens posztja a KTI honlapján nincs még betöltve, az ötödik munkatárs egy titkárságvezető lesz. Aba Botond a regionális irodákat összefogó néhány fős központ vezetője lesz.

Aba Botond 13 évig irányította a főváros közlekedési cégét. Egyetlen látványos eredményének azt tartják, vagyis hogy nagyobb botrányok nélkül működött a BKV, komoly fejlesztések azonban nem voltak. Demszky Gábor főpolgármester pontosan ezt várta Abától. Ám amikor úgy látta, hogy a Combino villamosok üzembe helyezése körüli balhék az ő politikai sikerét veszélyeztetik, megvált hűséges fegyverhordozójától. Pedig aligha tévedünk nagyot, ha a kapkodva üzembe helyezett villamosok sorozatos kudarcainak okai között első helyen Demszkyt keressük, aki mindenáron még a parlamenti választások előtt a nagykörúton akarta látni a Combinókat. Aba Botond leváltása után néhány hétig még a BKV alkalmazottja maradt.