Túl drága a BKV, egyre több az autós Pesten

2005.10.03. 17:07
Meg kell állítani az utasforgalom visszaesését, nem szabad emelni, sőt, csökkenteni kellene a BKV-tarifákat, javasolja a Fidesz fővárosi frakciója.

Hiba volt az idén 18 százalékkal emelni a BKV tarifáit, mivel aggasztóan, nyolc százalékkal csökkent az utasok száma, s immár napi 80 ezerrel kevesebben választják a tömegközlekedést, jelentette ki a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakcióvezetője, Kupper András hétfőn, a BKV székháza előtt tartott sajtótájékoztatóján. A politikus ezért felszólította Demszky Gábort, hogy a még hátralévő 11 hónapi főpolgármestersége alatt tegyen meg mindent a további jegyáremelés elkerüléséért, az utasok visszaszerzéséért, a tömegközlekedés fejlesztéséért.

Kupper emlékeztetett arra is, hogy tavaly az SZDSZ 30 százalékos tarifaemelést javasolt, pedig utóbb még a 18 százalékos drágulás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Kupper azt sem tartotta kizártnak, hogy csökkentsék a BKV tarifáit. Azért lenne erre szükség, hogy fenntartsák, illetve növeljék a tömegközlekedés részarányát a városban. Kupper szerint a jelenlegi utaslétszám-csökkenés egyértelműen azzal magyarázható, hogy az emberek nem akarják, vagy nem tudják megfizetni a BKV szolgáltatásait, ezért vagy bliccelnek, vagy az autójukat használják.

Az első félévben mintegy 1,4 milliárd forinttal volt kevesebb a BKV jegybevétele a tervezettnél. Az ellenzéki politikus közölte: a csődközelben vergődő cég első félévi gazdasági teljesítménye mintegy kétmilliárd forinttal rosszabb a tervezettnél a jegyáremelés miatt.

Kupper szerint az új városvezetésnek - ezzel nyilvánvalóan a jövő évi önkormányzati választásokra utalt - mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy ne emelkedhessenek a jegyárak infláció felett, hogy ne akadjanak el a metrószerelvények az alagútban, hogy ne gyulladjanak ki a buszok tucatjai, hogy ne rázzanak a trolibuszok és a villamosok se térjenek le a sínpárról.

Ismét áramütés egy trolibuszon?
Áramütés-gyanús eset történt egy trolibuszon hétfőn kora délután a fővárosban, egy idős embert kórházba szállítottak - közölte a Budapesti Közlekedési Vállalat fődiszpécsere az MTI-vel. Az eset a 80-as trolin történt, a Kerepesi út és a Lóvásár utca kereszteződésében - mondta Fehérvári Tibor. Hozzátette: egy 80 éves férfi a leszállásjelző megnyomásakor érezte úgy, hogy áramütés érte. Az idős férfit kórházba szállították kivizsgálásra. A trolibuszt jelenleg is vizsgálják, azonban egyelőre nem találtak rajta mérhető áramot. Korábban, a fővárosban augusztus 22-én egy trolibuszvezetőt ért áramütés.

Bővebben >>>

Kérdésekre válaszolva a frakcióvezető elmondta, a BKV alapító okiratának múlt heti módosítása, amiről zárt ülésen döntöttek, gyakorlatilag azt a lehetőséget tartalmazza, hogy a főváros közvetlenül átveheti a cég irányítását. A jogszerűtlennek tartott alapítóokirat-módosítás miatt előbb interpellálni fognak, és ha ez hatástalan marad, akkor jogi útra terelik az ügyet, mint ahogy tették ezt a főváros kéménysepréssel foglalkozó fővárosi cég esetében is.

Az ellenzéki városatya felvetette az állam és a főváros felelősségét a cég alulfinanszírozottsága miatt. Hangsúlyozta, hogy a rt. privatizálását, ami az SZDSZ általános magánosítási szándékából adódik, elutasítják. Hasonlóképpen elfogadhatatlannak tartják a szemétégető mű privatizálását is, amit múlt pénteken helyezett kilátásba Demszky Gábor - tette hozzá.

A BKV elismeri, hogy rosszul tervezett

Menyhért László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese, aki megjelent a székház előtti sajtótájékoztatón, az újságíróknak elmondta, 2-3 százalékos az utasok valódi létszámcsökkenése a forgalmi számlálások szerint. Ugyanakkor a jegy- és bérletbevételekből adódó "kalkulált", "számított" létszámcsökkenés tényleg 8 százalék. A valóságban tehát vagy Budapest lakosságának a fogyása, vagy pedig az autósok számának növekedése okozza a BKV-utasok ritkulását. Menyhért elismerte, hogy nem vált be a reményük, nem teljesült semmi a 2,5 milliárdos bevételnövekedésből, amit a bérlet- és jegyárak emelésétől, illetve bizonyos kormányzati intézkedésektől vártak. A kormánydöntések alapján ugyanis adómentes juttatásként tették lehetővé a munkáltatóknak a tömegközlekedési költségek (egy részének) megtérítését. A cégek, vállalatok azonban nem éltek ezzel a lehetőséggel, nemhogy több bérletet vettek volna az utasok, hanem kevesebb fogyott idén ezekből, mint tavaly.

A tervezéskor havi 30 ezerrel több dolgozói bérletre számítottak, tette hozzá. Mint mondta, felméréseik szerint maximum 12 százalék a bliccelők száma, az ebből eredő bevételkiesés pedig éves szinten 4 milliárd forint.

A vezérigazgató-helyettes szerint az idei 10 plusz 5 százalékos és nem 18 százalékos jegyár-emeléssel a 39 milliárd forintos jegyár-bevétel várhatóan teljesül, a plusz 2,5 milliárd forintból azonban csak 200 millió forint körüli várható. A féléves veszteséget 1,6 milliárd forinttal növelte az állami normatíva késedelmes átutalása, amit csak a második félévben kaptak meg.

Egy kérdésre Menyhért elmondta azt is, hogy szeptemberben 21 ezer körüli közös BKV-MÁV-Volán bérletet adtak el. A dolgozói bérlet vásárlás 325 ezer, a tanulói pedig 230 ezer körül alakult.

A tervezettnél háromszor nagyobb nyereség a Vízműveknél
A tervezett 214 millió forintnál jóval nagyobb, 634 millió forintos nyereséget ért el a Fővárosi Vízművek Rt. az első félévben - rögzíti a mintegy 12 milliárd forintos árbevételt realizáló cég féléves beszámolója. Az önkormányzat többségi tulajdonában lévő társaság vezetése a kedvezőtlen időjárással és az ipari fogyasztók gazdasági helyzetével magyarázza előterjesztésében, hogy a lakossági ivóvízből származó bevétel 360 millióval, az ipari víz eladása pedig 33 millió forinttal volt kevesebb a tervezettnél. Terv szerint alakult viszont a francia-német tulajdonosok sikerdíja, a 2,9 milliárd forintos évi díj felét ugyanis már kifizették. Beruházásokra 2,7 milliárd helyett 1,8 milliárd forintot költöttek. Karbantartásra a tervezett mintegy 900 millió forintból 21 százalékkal kevesebbet, hibaelhárításra pedig a közel egymilliárd forintos tervnél tíz százalékkal költöttek kevesebbet. A víztechnológiai beruházások több mint 110 millió forintos elmaradását jó részt a budafoki víztorony építésének csúszásával indokolják.