Megszívatott budapesti biciklisták

2005.05.03. 16:35
Rendszeresen büntetik a biciklistákat a főváros XII. kerületében, ha a járdára hajtanak, holott a főútvonalakon tekerés a rendőrök szerint is balesetveszélyes. De a szabály az szabály, úgyhogy az óránként tíz km/h-s sebességnél gyorsabban hajtó biciklistákat kegyetlenül és jogszerűen megbüntetik. Traffipax nélkül is.

Képek a biciklisfelvonulásról
Razziák folynak a kerékpárosok ellen Budán, a XII. kerületben, mondják azok a biciklisek, akiket az utóbbi hónapokban bírságoltak meg furcsa indokokkal. A rendőrkapitányságon viszont tagadták saját rendőreik állítását, hogy utasításba adták a fellépést. Kiderül még, hogy az utak balesetveszélyesek, de ez nem jelenti, hogy alkalmatlanok a kerékpározásra.

Büntetnek a félénk rendőrök

"A járdán bicikliztem, lassan, mégis megbüntettek - mesélte az Indexnek hétfő délutáni esetét Tóth Zoltán, aki a Kékgolyó utcában biciklizve kerülte el a forgalmas Alkotás utat. - A rendőrök udvariasak voltak, de hiába mondtam, hogy a kétszer három sávos úton veszélyesnek éreztem a biciklizést, nem engedtek el. Azt mondták, nekik ki lett adva, hogy a szabálytalanul közlekedő bicikliseket büntessék".

Nem alkalmatlan az úttest kerékpárközlekedésre, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes közlekedni...
Az Index információi szerint a XII. kerületben rendszeresen, és célzottan büntetik a kerékpárosokat olyan kihágásokért, mint például a járdán biciklizés. Szintén megbüntették Rákosi Pétert. Az ő esete annyiban érdekes, hogy számára csak a csekk kézhezvételekor vált világossá, hogy szabályt sértett. A Jakobinusok terénél bicikliző Rákosi ráadásul segíteni akart a rendőröknek, azért fordult vissza.

"Félénken szóltak utánam, azt hittem, valami utcát keresnek, így visszagurultam hozzájuk. Meglepődtem, mikor mondták, azért állítottak meg, mert akadályozom a gyalogosokat, a járdán ugyanis tilos biciklizni. Felírták az adataimat, és mondták azt is, hogy őket a kerékpárosok figyelésére állították ki. Mégis meglepődtem, amikor megkaptam a 10 ezer forintos büntetést. Hiszen azon a környéken nem a biciklisek akadályozzák a gyalogosokat, hanem a villogóval tilosban parkoló autók, amikkel viszont úgy tűnt, senki nem foglalkozott."

Rákosi panasszal fordult a rendőrséghez, esetét még nem bírálták el.

Szabályos és életveszélyes

Felhívtuk a kerületi rendőrséget, hogy kiderítsük, valóban rászálltak-e a biciklisekre, és hogy mennyivel jobb, ha a kerékpárosok a járdák helyett az autók közt bicikliznek. Meglepetésünkre kiderült, hogy azért, mert egy út fokozottan életveszélyes, a szabályok szerint még alkalmas a kerékpáros közlekedésre.

A KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályai
54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni.

(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Részlet a XII. rendőrkapitányság leveléből:

Nem alkalmatlan az úttest kerékpárközlekedésre, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes közlekedni, vagy az úttesten jelzőtábla, illetve szabály tiltja a kerékpárral való közlekedést, tehát ezekben az esetekben a járdán tilos a kerékpározás.

Tóth Béla őrnagy, a XII. kerületi rendőrség közrendvédelmi osztályvezetője cáfolta, hogy utasítást adtak volna ki a kerékpárosok fokozott ellenőrzésére. A büntető rendőrök tévesen informálták a kerékpárosokat, ha ugyan elhangzott ilyesmi, mondta Tóth őrnagy. A kerékpárosokkal ugyanúgy járnak el, mint a többi szabálysértővel, "a kutyát szájkosár nélkül sétáltatókkal" és azokkal, akik "alkoholt fogyasztanak közterületen".

Ugyanakkor igaz, hogy az utóbbi időben sok lakossági bejelentést kaptak a járdán kerékpározók miatt, sőt, Tóth Béla elmondta, civilben több alkalommal őt és kollégáit is leszorították a járdáról a szabálytalanul kerékpározók.

Felvetésünkre, hogy a KRESZ szerint a járdán legfeljebb 10 km/óra sebességgel lehet biciklizni, ha az úttest alkalmatlan a közlekedésre, Tóth Béla elmondta, a környéken az Alkotás útja és a Krisztina körút is alkalmas kerékpározásra, még ha a nagy forgalom miatt balesetveszélyesek is.

Vadkeleti megoldások

Érdeklődtünk a Budapesten hivatásszerűen bicikliző kerékpáros futárszolgálatoknál is, ahol megerősítették, a rendőrök gyakran célzottan szállnak rá a kerékpárosokra. Sinka Károly, a Hajtás Pajtás Egyesület ügyvezető igazgatója a cégüknél rendszeres, 5-10 ezer forintos csekkek említése mellett felhívta a figyelmünket a tudatzavaros helyzetre. Miközben büntetik a járdán kerékpározókat, éppen a félénkebbeket kényszerítve le a veszélyes forgalomba, a városvezetés a legolcsóbb módon alakít ki bicikliutakat: sárga csíkot festve a járdákra.

Ez egyrészt értelmetlenné és álságossá teszi a rendőrség büntetési gyakorlatát, másrészt egyre lehetetlenebb helyzetbe hozza a bicikliseket. Hiszen például a Stefánia, a Dózsa György út vagy a Budai rakpart járdáin kialakított kerékpárutak a gyalogosok és a kerékpárosok ellentétét élezik, miközben a probléma valójában az autós közlekedéssel, és az olcsó megoldásokat forszírozó városvezetéssel van.