Ismét gond volt a Combinókkal

2006.11.23. 16:25
Szerdán este újabb Combino vagy Combinók álltak le a Nagykörúton. Bár a Városháza szerint eredetileg egy Ganz ipari csuklós villamos (ICS) robbant le, azaz nem a Siemens gyártmányaival volt probléma, a VEKE azt állítja viszont, hogy legalább egyórás kiesést okoztak a Combinók. A Városháza nem küldi vissza a szerelvényeket a Siemensnek, pedig korábban Demszky Gábor ezzel fenyegetõzött.

Ha még egyszer öt percnél tovább állnak le a Combinók, visszaküldjük azokat a gyártónak - ez volt a lényege Demszky Gábor nyilatkozatának, amelyet a Combinók ajtóhibái miatt adott a fõpolgármester néhány hónapja.

Nem küldik vissza a Combinókat

Most szerdán megint leállt két - a Siemens szerint csak egy - Combino, és összesen 95 perces kiesést okoztak a Városi és Elõvárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) információi szerint. A BKV mintegy egyórás leállásról tud, bár elismeri, hogy több hiba is történt, de nem mindegyik okozott forgalomkiesést. (A késõbbiekben kiderül majd, hogy akárcsak a korábbi problémák esetében, a VEKE, a BKV, a Fõpolgármesteri Hivatal és a Siemens nyilatkozatai nem mindenben esnek egybe.)

A fõpolgármester a történtek dacára úgy nyilatkozott csütörtökön, hogy nem küldik vissza a Combinókat a Siemensnek, mert eredetileg egy Ganz ipari csuklós villamos romlott el, és csak ezek után hibásodott meg a Combino, errõl Czuk Dorottya városházi sajtófõnök tájékoztatta az Indexet. Czuk elõször egy Combinóról beszélt, aztán kérdésünkre szóba került egy másik is, a Siemens viszont kifejezetten csak egy villamos meghibásodásáról tud, a VEKE viszont kettõrõl.

A Combinók visszaküldését csak óriási pénzügyi veszteség árán tehetné meg a BKV, ez már korábban kiderült, amikor az újságírók betekinthettek a Siemens és a tömegközlekedési vállalat szerzõdésébe.

Tárgyalni fog, ha tárgyalni kell

Czuk szerint Demszky azt is hangsúlyozta, hogy a BKV-nak és a Siemensnek együtt kell kivizsgálniuk a történteket, és ha mégis az derül ki, hogy a Combinókkal van probléma, akkor le kell ülni tárgyalni a Siemensszel. Czuk Dorottya hozzátette mindehhez: a Combinókkal az elmúlt két-két és fél hónapban nem volt probléma.

A VEKE szóvivõje, Vitézy Dávid arról tájékoztatta az Indexet, hogy szerda este 19 óra 55 perckor egy régi körúti villamos, vagyis egy Ganz csuklós áramszedõje tört el. Ez abba a tipikus hibakategóriába tartozik Vitézy szerint, amelyhez hasonlók idén tavasszal és nyár elején fordultak elõ a nagykörúti felsõvezeték-építések idején.

Korábban már hússzor volt probléma a felsõvezetékek miatt

Ekkor húsz esetben törtek a régi Ganzok áramszedõi, elsõsorban azért, mert nehezebb az új felsõvezeték, mint amennyit ezek a villamosok elbírnak, illetve idõnként túlzottan belógtak, nem voltak eléggé kifeszítve. Így az áramszedõket rendszeresen ütések érik, aminek következtében törnek ezek az alkatrészek.

A Combinók áramszedõi jobban bírják a "belógó" felsõvezetékek ütéseit. Most szerdán viszont az derült ki, hogy amikor a lerobbant ICS után érkezõ 2001-es pályaszámú Siemens-villamos be akarta húzni az áramszedõjét, lefagyott a vezérlése. Az ezután érkezett 2019-es pályaszámú, tehát a legújabb Combinók közé tartozó villamos is lehúzta volna az áramszedõjét, de ekkor is felmondott az informatikai rendszer, állítja a VEKE.

A VEKE szerint mindkét villamos állt összesen egy óráig a Mechwart ligetnél, majd a Siemens szakemberei a helyszínre érkeztek, és újraindították a villamosok számítógépes vezérlését. Az egyórás leállás idején pótlóbuszok szállították az utasokat. Ezután a két Combino a Blaha Lujza térig ment, hogy ott a Népszínház utca felé elhagyják a körutat, ám itt is leállt a vezérlésük, újabb 25 perces kiesést okozva a körúti forgalomban.

A BKV szerint csak egy forgalmi fennakadás volt

Az Index a BKV-tól úgy értesült, hogy egy Combino este nyolc óra elõtt pár perccel állt le, illetve az ICS is ekkor hibásodott meg. A pótlóbuszok este nyolctól kilenc óra öt percig közlekedtek. A Combino a Blahánál tényleg lerobbant, de ez már este tízkor volt, és ekkor elvontatták a villamosokat. Ekkor nem volt forgalmi fennakadás a BKV szerint.

A BKV szerdai tájékoztatása szerint egyébként állt a forgalom a Blahánál is szerda éjjel.

Siemens: a leállást nem újabb mûszaki hiba okozta

A Blaha Lujza térrõl szerda késõ este elvontatott Combino villamos épp a kocsiszínbe készült bemenni, amikor a vezetõállás váltás után nem indult újra, közölte az Indexszel a Siemens.

Ez az a Combino volt, amelynek egyik áramszedõje nem sokkal elõtte megsérült a Mechwart ligetnél, miután egy Ganz villamos eltört áramszedõje megrongálta a felsõ vezetéket, folytatódik a német tulajdonú cég közleménye.

A rendkívüli helyzetben átmenetileg egy áramszedõs üzemmódban mûködött a Combino (elment még a Moszkva térig, aztán onnan visszafelé a Blaháig). A Blaha Lujza téren az ilyen eset kezeléséhez szükséges rutin hiánya miatt nem sikerült újra elindítani. Az adott körülmények között a jelen lévõ szakemberek a sérült jármû mielõbbi elvontatása mellett döntöttek. A Combino csütörtökön már újra a BKV-é volt, közölte a Siemens.