Hatalmas dugókat hoz az ősz Budapesten

2008.08.19. 07:45
Az évtized legnehezebb időszaka következik a fővárosi közlekedésben, riogatott június elején Demszky Gábor főpolgármester az útlezárásokra utalva. Azóta többször is lehetett tapasztalni nagy torlódást Budapest útjain, de ez mind semmi ahhoz képest, ami szeptember elején kezdődik majd. Sőt, már el is kezdődött.

Forgalomtechnikai szakemberek szerint augusztus 20-tól minden évben folyamatosan emelkedik a forgalom nagysága szeptember elejéig, amikor eléri a csúcsot. Szeptember első napjaiban becslés szerint már harminc százalékkal nagyobb a forgalom Budapesten, főleg a főutakon, mint augusztus első felében. Az emelkedés annak tudható be, hogy a fővárosiak visszajönnek a szabadságról, ám a forgalomnak az iskolakezdés adja meg a végső döfést.

A Fővinformtól és forgalomtechnikai szakértőktől kapott információk szerint a gondok elsősorban a budai alsó rakpart és a Margit híd budai hídfő környékén, valamint a Fővám-Kálvin tér-Kiskörút-Astoria térségében várhatók. A Budai alsó rakparton a hétvégén két jelentősebb változás is történt, amit az autósok főleg hétfőn vettek észre. Az egyik pozitív, hiszen megnyitották a Műegyetem rakpartot, így egyszerűbben lehet haladni a Duna mentén.

A két góc: a Budai alsó rakpart és a Kiskörút

Az öröm azonban nem sokáig tart, mert az Erzsébet hídnál viszont megszűnt a lehajtási lehetőség az alsó rakpartra az ünnepi rendezvények miatt. Ez azt jelenti, hogy hétfőtől gyakorlatilag a teljes budai alsó rakpart le van zárva, a meghirdetett augusztus 21-e előtt már három nappal korábban. Emiatt hétfőn már óriási dugók voltak a környező utakon.

A második szakasz a kiírt dátumtól eltérően már a hétvégén megkezdődött

A rakpart lezárása a Clark Ádám térnél is okozott és okoz torlódást. Ez a szakasz várhatóan még két hónapig, azaz novemberig nem használható a csatornaépítések miatt. Az ettől a résztől délre, a Petőfi híd felé eső szakasz várhatóan az év végéig lesz lezárva. A Margit hídtól a rakpart északi végéig, a Mozaik utcáig viszont előreláthatólag jövő év októberéig tartanak a munkálatok.

Miért pont most?

A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint a Margit hídnál augusztus első hetében a folyó felől, hajókról indulnak a rakpartszélesítés munkálatai, ennek ellenére mégis szükséges a rakparton az útlezárás, mivel a rakpartszélesítéshez meg kell bontani a támfalat, és statikai, állékonysági, tehát biztonsági okokból ekkor nem haladhat autós forgalom a budai alsó rakparton.

Másrészt a lezárt útszakaszt a folyó felől történő munkálatok szállítási, logisztikai ellátásához használja majd a kivitelező. Ezért a rakpartlezárás első 2-3 hetében valószínűleg nem látszik majd látványos munkavégzés magán a lezárt útszakaszon, de a folyó felőli munkálatok miatt mégis szükséges az útlezárás.

A munkakezdést késleltetheti, illetve a későbbiekben hátráltathatja a Duna magas vízállása, ekkor a kivitelezés folytatásához meg kell várni a szükséges mértékű apadást.

A budai kis utcákban sem lesz jobb

A főgyűjtőcsatorna építésével párhuzamosan mellékcsatornákat is kell építeni, hiszen a főgyűjtőcsatornát össze kell kapcsolni az érintett budai kerületek (XI., I., II.) meglévő csatornahálózatával, valamint a főgyűjtőépítés előtt közműfelújításokat is kell végezni. Ezért a rakparthoz közeli utcákban is várhatóak majd útlezárások.

A Liptay utcában félpályás lezárás lesz a Bem tér és a Bodrog utca között. Itt több ütemben kell az utca lezárására számítani jövő év elejéig, de a Margit hídi felhajtó 2 forgalmi sávja közül 1 sáv mindig nyitva marad az autósok számára.

Október végéig a Krisztina körút Dózsa György tér és Szarvas tér közötti, körülbelül 300 méteres szakaszát is le kell zárni. A forgalmat az Attila út felé terelik, ami ideiglenesen két irányúvá válik. Az elterelt Krisztina körúti forgalom a Szarvas téren tér vissza eredeti nyomvonalára. A villamos zavartalanul közlekedik majd a körúton.

Pesten a Kiskörutat kell messzire elkerülni

Pesten a metróépítés okoz továbbra is bonyodalmakat. A Szabadság híd lezárását már megemésztették az autósok, sokan tudják, hogy májusig nem is lehet számítani a használatára. (A villamosközlekedés viszont a napokban várhatóan elindul.)

A Fővám tér és a Kálvin tér lezárása is megszokottá válik lassan. A Károly körúti vágányépítés viszont nemrégen kezdődött. A Kiskörúton most is akadozik a forgalom, várhatóan egyre nagyobb dugókra kell számítani az ősz közeledtével. (A vágányépítés befejezését augusztus 31-re ígérik, de az útépítés még nem tudni, mikor fejeződik be, ráadásul várhatóan a Rákóczi út forgalmát is korlátozni fogják.)

Az Index úgy tudja, hogy az autósok elsősorban arra panaszkodnak a főpolgármesteri hivatalnál, hogy a Kálvin tér nehezen elérhető a Soroksári út felől, vagy a Kecskeméti utca elérhetőségét szapulják. Sokan nem is tudják, hogy egy ideig úgy volt, hogy a Kecskeméti utcát is lezárják néhány hónapig a Budapest Szíve program keretében, de ez egyelőre még nem történt meg.

A főpolgármesteri hivatal álláspontja Czuk Dorottya sajtófőnök szerint az, hogy a kisebb útfelújításokat zömében nyáron befejezik-befejezték. A nagyberuházásokat, mint a rakparti főgyűjtőcsatorna-építést, vagy a metróberuházást pedig folytatni kell ősszel is.

Miért szívatja Demszky az autósokat?

Egy taxis megkérdezte Demszky Gábort, hogy miért szívatja őket, amire ő azt válaszolta, hogy a fővárosnak a következő két évben van lehetősége felvenni jelentős uniós támogatást, 2010-től már nem lesz rá esélye, számolt be róla maga a főpolgármester nemrég egy sajtótájékoztatón. 2010-től ugyanis már egy fejlettebb kategóriába tartozik majd a Budapestet is magában foglaló központi régió, amelynek nem jár majd akkora támogatás, mint a szegényebb térségeknek.