Válságos a fogaskerekű állapota?

2004.07.19. 16:50
A fővárosi ellenzék szerint a fogaskerekű válságos állapotban van. Egy szakmai közlekedési szervezet osztja ezt a véleményt, szerintük minél előbb fel kell újítani a pályát és kicserélni a kocsikat. A BKV illetékese szerint nincs baj, a fogaskerekű üzem egy középkorú, vagy valamivel idősebb ember életkorának felel meg. A vasutat az Index is kipróbálta; lassú volt és zörgött, de nem éreztük magunkat veszélyben.
Fennállásának százharmincadik évfordulóját ünnepelte a budapesti fogaskerekű. Az esemény jó apropót jelentett arra, hogy a főpolgármester a városmajori végállomáson ünnepi beszédet mondjon, ellenzéke pedig közleményt adjon ki a fogaskerekű válságos állapotáról.

Lassú és zörög

A fogaskerekű története
1874-ben indult meg a forgalom a svájci mérnökök által tervezett és épített gőzüzemű vasúton a Városmajor (Ecce homo-rét) és a Sváb-hegy (Emich-féle nyaraló) között. Kezdetben a vonatok csak április közepétől október közepéig közlekedtek, és naponta irányonként csak két-két vonatot indítottak.
1929-ben a Fogaskerekű Vasutat villamosították. Ezzel egy időben számos új berendezést létesítettek a vasúton. Az új járműveket (mozdonyok és személykocsik) külföldi segítséggel a Ganz-gyár szállította.
A Fogaskerekű Vasút újabb korszerűsítésére 1973-ban, Budapest létrejöttének 100. évfordulója alkalmából került sor. A vasút új járműveket - a mai is közlekedő, piros színű motorvonatokat -, új felépítményt, új fogasléc-rendszert kapott. Valamennyi váltót villamos állításúra építették át, Széchenyi-hegy állomáson megépítették a második vágányt. Néhány megállóhelyet átépítettek, valamint bevezették a központi forgalomirányítást.

Forrás: gyermekvasut.com

Hétfő délelőtt az Index munkatársai tesztelték a fogaskerekűt. A laikus utas - azon kívül, hogy a szerelvények lassan járnak, és nagyon zörögnek - semmi rendkívülit nem tapasztal. Az egyik hídon tizenöt kilométeres sebességkorlátozó tábla van, de amúgy sem megy huszonöt kilométernél gyorsabban a harmincéves szerelvény. Az osztrák kocsik amúgy tágasak, akár iker babakocsival is jól használhatók. Feltűnt még, hogy az erdei iskolánál lévő kitérőnél négy-öt percet is állt a fogaskerekű, hogy a szemből jövő párját bevárja.

A fogaskerekű közönsége szinte kivétel nélkül turistákból állt, a végállomások közötti megállóknál - a Svábhegyen kívül - utasok nem szálltak le vagy fel. Az általunk megkérdezett utasok nem hallottak arról, hogy válságos állapotú kocsikban ülnének, ettől függetlenül nem bánnák, ha kevésbé rázna a szerelvény.

Nem veszik komolyan

A Fidesz közleményének alapja egy nem politizáló közlekedési szakmai szervezet, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) több helyen publikált véleménye lehet. "Nem kívánjuk pártok véleményét kommentálni. Jó dolog, ha valakinek a figyelmét felkeltette a probléma, mert a képviselőcsoportokra - mindegyikre - a lobbizásnál szükség lesz, de ez akkor is egy szakmai kérdés, aminek dolgozunk a megoldásán" - hárítja el a politikai kapcsolatot Dorner Lajos, a szervezet szóvivője. Szerinte a kocsi és a pálya harminc év alatt elavul. A járműpark és a biztosítóberendezés egyre gyakrabban hibásodik meg, és ezeket az eseteket nem veszik komolyan, mert a fogaskerekű-üzem a BKV-nál mostohagyereknek számít.

A VEKE javaslata szerint olyan alacsonypadlós fogaskerekű szerelvényeket kellene vásárolni, melyek a villamos pályáján is közlekedhetnének. Így a szerelvények a Városmajortól az 56-os és 18-as villamos pályáján a Moszkva térig járhatnának. "Ezzel a fogaskerekű nem elsősorban turisztikai látványosság lenne, hanem a hegyen lakókat is jobban kiszolgálná" - mondja Dorner, aki szerint ehhez a biztosítóberendezéseket is ki kell cserélni, hogy a kitérőknél ne kelljen perceket állni a szerelvényeknek. A VEKE a forrást is megtalálta, úgy vélik, hogy az EU-nál kötöttpályás tömegközlekedési eszköz fejlesztésére - megfelelő lobbizás esetén - 10-15 millió eurót lehetne lehívni.

Nem veszélyes

Klikk a képre!
"A fogaskerekű üzem egy középkorú vagy attól egy kicsit idősebb ember életkorának felel meg" - mondja Kibédi Tamás, a BKV hegyi vasút és kötélpálya üzemének vezetője. Az osztrák kocsik szerinte még húsz évig futhatnak biztonságosan, a pálya és a biztosítóberendezések felújítása annyi időt nem várhat, de ezek javítását folyamatosan végzik. "A szerelvényekre mindenki nyugodtan felülhet, bár meghibásodás - mint mindenhol - előfordulhat, de azok nem veszélyeztetik az utasok biztonságát" - mondja a BKV-s vezető.

Vannak túlkopások

"Ha az autóján az index nem működik, az életveszélyes?" - teszi fel a helyzet érzékeltetésére a kérdést egy, az Index által megszólaltatott, névtelenséget kérő szakember, aki szerint az igazság a sötét színeket festő VEKE és a helyzetet rózsaszínben látó BKV álláspontja között van. A mérnök szerint ahhoz, hogy Magyarországon bármilyen vizsgálat meginduljon, "falra kell festeni az ördögöt", így a VEKE álláspontja érthető. Szerinte se a pálya, se kocsi nem életveszélyes, bár vannak "túlkopások".