M0-teszt: időmegtakarítás kikerülni a belvárost

2008.09.16. 21:38
Kedden adták át a forgalomnak az M0-s keleti szakaszát, ami összeköti a körgyűrű északi és a déli részeit. Mivel az újpesti szerkesztőség és a pesterzsébeti lakás közötti utat naponta kétszer végig kell araszolnom a feltúrt Belvároson keresztül, kínálta magát a lehetőség: milyen lehet a kerülőút? A válasz röviden: gyorsabb, annak ellenére, hogy háromszor annyit kell autózni.

A próbaút délután ötkor, a legnagyobb forgalmi csúcsban kezdődött, ugyanúgy, mint az egy nappal azelőtti, Belvárost keresztülszelő hazaút. A jelentősnek mondható forgalomban negyedóra alatt lehetett abszolválni az újpesti Árpád úti szerkesztőség és az új M3-as M0-s csomópont közötti hét kilométeres távolságot a Szőcs Áron utcán és a Szentmihály úton keresztül.

Rövid gurulás az M3-ason kifelé, és fel is tűnt egy nagy fa mögött a tábla: M0 jobbra. Kicsit zavaró volt, hogy valami útvonal piros csíkkal át volt húzva rajta, de idő hiányában nem tudtam megfigyelni melyik. A letérő egy kis másodrendű úthoz vitt, itt vettem észre, hogy hirtelen feltűnő tábla 300 méterrel korábban térített le, az M0-s letérő kicsit tovább van. Vissza az M3-asra, majd néhány perc múlva tényleg rátérhettem az M0-s új szakaszára.

A tábla itt már egyértelmű volt: az M5-ös 37 kilométerre volt a csatlakozási ponttól. Ezt a 37 kilométert 27 perc alatt sikerült letudni, úgy hogy közben megálltam fényképezni is. A tempó nyugodt 85 km/órás sebesség volt, ezzel én voltam a leglassabb.

Az úton két kamion és két jól megrakott furgon előzött meg (tolt le szinte) hosszas rákészülés után, az üres teherautók 90-100 km/órával előztek meg, a személyautók pedig 95-120 km/órával húztak el mellettem. Október 1-től állítólag már nem lehet száguldozni, akkor állnak szolgálatba a közlekedési rendőrök az új szakaszon.

A sebesség

Az M0 új, autóútnak minősített szakaszán (a lakott övezeteken kívül, azaz túlnyomórészt) 110 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség a személyautóknak. A teherautók autóúton megengedett legnagyobb sebessége 70 km/óra. A 85 km/órás sebességet több okból választottam. 1. Ha az új szakasz népszerűvé válik, úgy sem lehet majd gyorsabban menni. 2. Az M0 korábban megépített szakaszainak többségén 80 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. 3. Szakadt az eső. Ha 110-el hajtok végig, akkor további öt percet meg lehetett volna spórolni.

A forgalmat a most átadott szakaszon (M3-4es út) gyenge közepesnek saccoltam, ugyanekkora volt a legutoljára megépült folytatásban (4-es út-M5). Az M3-as és később az M5 bevezető szakaszokon ehhez képest inkább erős közepesnek lehetett mondani a forgalmat. A járművek 60 százaléka személyautó, 20 százaléka kisteherautó (furgon), 20 százaléka pedig nagy teherautó és kamion volt.

A körgyűrűn egyértelmű volt a táblázás, ennek ellenére (biztos az eső miatt) egy autóssal fordult elő, hogy korábban tért le – a vecsési leágazásnál az M5-ös helyett –, ezért vissza kellett tolatnia.

Az M5-ösre ráfordulva még 16 percet kellett haladnom az erzsébeti Pöltenberg utcáig, ami azt jelenti, hogy összességében 58 perc alatt tettem meg az 54 kilométer hosszú utat, méghozzá nagyon kényelmes tempóban, stresszmentes vezetéssel.

Ezzel szemben a hétfői tapasztalatok szerint az út a belvároson keresztül Váci út-Pesti alsó rakpart-Soroksári út 1 óra 08 percig tartott. (A Kiskörút, a Nagykörút vagy a Hungária körút ugyanakkora torlódással, de büdösebb levegőjével kevésbé vonzó lehetőség nekem.)

A teszt eredménye szerint tehát a harmadannyi, 18 kilométeres utat lassabban tudtam megtenni, ráadásul a dugó miatt ideges, és dudával kommunikáló autós sorstársaim társaságában (pedig még eső sem volt).

Az eredmény az első napra vonatkozik, később nyilván nagyobb lesz a forgalom az új szakaszon is, valószínűleg előfordulnak balesetek is, ami miatt aztán órákra beállhat az M0-s. Ezzel párhuzamosan csökkenhet a forgalom majd a Hungária körúton, ami talán elviselhetőbb útvonallá válik, mint most.