Fúrhatják a 4-es metrót

2006.01.23. 15:40
A BKV aláírta a 4-es metró alagútfúrási szerződését. A Keleti pályaudvar-Kelenföldi pályaudvar közötti első szakasz fúrásához szükséges gépeknek tizennyolc héten belül a fővárosba kell érkezniük, a munkát várhatóan a nyár végén kezdik meg.

A BKV aláírta a 4-es metró első szakaszának alagútfúrási szerződését a tendernyertes Bamco Konzorciummal, miután a közbeszerzési döntőbizottság elutasította az egyik vesztes cég által benyújtott panaszt - közölte a metró projekt igazgatója hétfőn.

Gulyás László elmondta, hogy a Keleti pályaudvar-Kelenföldi pályaudvar közötti első szakasz alagútfúrási időpontjának kezdete csak hetek múlva, a kivitelezési tervek és a konkrét ütemterv elkészülte után válik ismertté. Korábban a főpolgármester ennek idejét augusztusra, szeptemberre tette.

Gulyás László most az Indexnek elmondta: a gépek, az alagútfúró berendezések Budapestre érkezése után megkezdődik annak a gyártelepnek a kiépítése, ahol betont lehet előállítani (keverni), a metró falazóanyagait tárolhatják, a fúrás nyomán kiszedett földet elhelyezhetik. A telep - amely az Etele téren lesz - egy metróállomásnyi nagyságú beruházás, amelynek építése már tavasszal, illetve tavasz elején megkezdődhet.

Az alagútfúrás előtt azonban össze kell szerelni a fúrópajzsot, ami szintén időigényes feladat. A pajzs természetesen szintén az Etele térről indul a Keleti pályaudvar felé.

A szerződés mostani aláírását követő 18 héten belül Budapestre érkeznek a fúráshoz szükséges berendezés első elemei. A szerződés szerint az első szakasz két alagútja 143 hét alatt készül majd el. Ez idő alatt tárgyalást folytatnak a fúrást végző Bamco Konzorciummal a második szakasz, a Baross tér-Bosnyák tér közötti alagutak fúrásával összefüggő kérdésekről - mondta.

A metróalagút-tender december 12-ei eredményhirdetésekor a francia-német-osztrák-magyar cégek alkotta Bamco Konzorcium 207,4 millió eurós ajánlatát sorolta első helyre a BKV Zrt. A tender eredményét megtámadta a pályázatból kizárt Taisei Corporation, amely 20 millió euróval olcsóbb ajánlatot tett.

A tervek szerint 2009 december végétől az első, egy évvel később pedig a második szakaszon is utasokat szállít a 4-es metró. Az első szakasz teljes költsége nettó 236 milliárd forint, a teljes beruházásé pedig 300 milliárd forint lesz a tervek szerint. A költségeket 79:21 arányban finanszírozza az állam és a főváros. Az összköltség 75 százalékát biztosítja az unió bankja az EIB, amelynek 7 év türelmi idő után 25 év alatt kell majd törleszteni a hitelt.