2010-re sem lesz 4-es metró Budapesten?

2006.11.03. 10:53
Továbbra is bizonytalan, hogy milyen ütemben halad a metróépítés Budapesten. A Városházán már többen tudni vélik, hogy 2010-re sem lesz kész az Etele tér és a Bosnyák tér között az új vonal. Az építkezés felelőse ilyen hírekre nem is reagál.

Az Indexnek nyilatkozva Gulyás László, a DBR projektiroda vezetője, az építkezés BKV-felelőse nem volt hajlandó kommentálni azt a Városházáról származó információt, hogy a sok csúszás és bizonytalanság mikatt a 4-es metró Etele tér és Bosnyák tér közötti szakaszát 2010-ben sem adják át. Gulyás csak annyit mondott: nem kell minden folyosói pletykáról nyilatkoznia.

A finanszírozás módosítása lassíthatja a beruházást?

Információink szerint, ha a jelenleg EIB-hitelből (EIB: Európai Beruházási Bank) finanszírozott metróépítésből a kormány kiszáll, pontosabban nem kormánygarantált hitelből, hanem brüsszeli pénzekből építenék a metrót, akkor az EU-támogatások igénybevétele tovább lassíthatja a beruházást. Az átadás-átvétel hónapokig hátráltathatja a kivitelezést.

Gulyás szerint folynak a tárgyalások a metróépítésről, de szerinte a kormány és a főváros közötti, a finanszírozásra vonatkozó megbeszélések nem hátráltatják a metróalagút és az állomások építését.

Van pénz a beruházás egészére

A felszíni beruházásokat is ezekkel egy időben kéne átadni, a mostani tárgyalások ennek a finanszírozására vonatkoznak, kis csúszásról szót ejtett Gulyás, de arról nem beszélt, hogy 2010-ig nem épülne meg a teljes metró. Szerinte megvan a pénz a beruházás egészének megvalósítására.

A DBR projektiroda vezetője azt viszont elmondta: továbbra is engedélyekre várnak néhány kerületben, így például a Ferencvárosban. Más kerületekkel egyeztetnek még az építkezés engedélyeiről, ám ezeket a kerületeket nem nevezte meg a projektiroda vezetője.

Mikor zárják le a Szabadság hidat?

Gulyás arra a kérdésünkre nem válaszolt, hogy továbbra is jövő augusztustól akarják-e lezárni a Szabadság hidat, mármint akkor ér-e oda, a Gellért, illetve a Fővám térig az állomás- és az alagútépítés. (Korábban egyébként 2007 januárját ígérték a tervezők.)

Gulyás elmondta, hogy a XI. kerületben minden állomást engedélyezett az ottani önkormányzat, kivéve a Kelenföldi pályaudvarnál lévőt, annak a kérelmét ugyanis eleve később adta be a projektiroda.

Megtudtuk azt is, hogy a Gellért téri állomásnál még továbbra is változatlan a helyzet: a közlekedésfelügyeletnek új eljárásban kell kiadnia az engedélyt, mert egy társasház megtámadta az előzőt.

Fővám tér: sok a gond

A Fővám téri állomással különösen nagy gondok vannak a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint. Itt ugyanis a tervezők eredetileg szintbeli kereszteződést szántak a 2-es és a 47-49-es villamosoknak, később azonban újragondolták ezt, és a kettes esetében az alagutat mégis megtartották.

Így viszont már a 2-es alagútja nem férne el a Fővám téri metróállomástól, a villamost tehát módosított vonalon kellene vezetni. Ez a villamos alagút viszont a Nagyvásárcsarnok szemétszállító járatát keresztezi. Mindezek miatt az engedélyeztetés lelassult, a többletköltségek milliárdosak - véli Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője.

A 47-es villamos már elvesztette utasainak a felét

Vitézy szerint az is problémát okoz, hogy a kormány felére csökkenti a budapesti közlekedésre adott pénzeket. Ezt szolgálják a főváros és a kabinet közötti tárgyalások. A kormány EU-pénzekből pótolná a hiányzó metrófinanszírozást, így viszont nem marad elég pénz Vitézy szerint például a villamoshálózat bővítésére.

Vitézy szerint Dél-Budán jelenleg áll a kivitelezés sok helyen, miközben a villamosforgalmat megbénították a lezárások. Ennek hatására a 47-es villamos utasainak a felét már elvesztette.