S-Bahn Budapesten?

2007.02.08. 13:21
Pályázatot írt ki a Budapesti Közlekedési Szövetség egy S-Bahn rendszerű gyorsvasúti hálózat megtervezésére. Az Infó rádió úgy tudja, hogy az előzetes elképzelések szerint már meglévő, de kihasználatlan haránt irányú pályákba csatlakozna be az agglomerációból érkező 3 HÉV- és 11 vasúti járat, ahol körforgalomszerűen közlekedne.

Két gyorsvasúti rendszer megtervezésére írt ki pályázatot a Budapesti Közlekedési Szövetség, mondta az Infó rádiónak Kéthelyi József, a szervezet igazgatója. A másik tender a budai agglomeráció észak-déli vasúthálózatának megtervezésére vonatkozik, és szoros összefüggésben van az S-Bahn pályázattal.

Az S-Bahn, azaz Stadtbahn városi vasutat jelent a német nyelvterületen. Lényege, hogy a nagyvasúti pályákat kihasználva HÉV-jellegű közlekedést tudnak biztosítani városon belül.

Három pályaszakaszt vesznek figyelembe

Kéthelyi József elmondta, hogy a hálózat megtervezésénél alapul veszik a pesti oldalon részlegesen meglévő két körvasutat (a külső körvasutat és a Hungária körúttal párhuzamos vonalat), valamint a tervezett alagutat a Nyugati és a Kelenföldi pályaudvar között. A Budapestre beérkező 11 vasútvonal és 3 HÉV-vonal ezekbe a körpályákba csatlakozna be, és körforgalomszerűen közlekedne rajta, úgy hogy az utasok észre sem vennék, hogy közben pályát váltott a szerelvény.

A pályázatra egy magyar tervezői konzorcium és egy angol mérnökcég jelentkezett, az elbírálás körülbelül két hét múlva lesz. A pályázóknak finanszírozási költségbecslést, költség-haszon elemzést és környezeti hatástanulmányt is mellékelniük kellett. Az előzetes becslés szerint a teljes rendszer kialakításához 20-25 évre van szükség, és költsége mintegy ezermilliárd forint.