Új diákigazolvány: Audi vagy Trabant?

2005.12.09. 15:33
Bár a pályázat még nem zárult le, a Fidesz tudni véli, hogy a jövőben jelentősen megdrágulnak a diákigazolványok. A tanulóknak nem feltétlenül kell majd többet fizetniük, de a költségvetés a Fidesz szerint fölöslegesen áldoz többszáz millió forintot a cserére. Magyar Bálint szerint azért kerül majd többe a kártya, mert az "Audi lesz és nem Trabant", a Fidesz szerint "lehet, hogy Audi lesz, de motor nélkül".

A Fidesz szerint jelentősen drágulhatnak a diákigazolványok a közoktatásban és a felsőoktatásban - közölte Sió László, a párt oktatási műhelyének vezetője. A Fidesz információi szerint az igazolványok elkészítésére kiírt közbeszerzési eljárásban benyújtott ajánlat azt tartalmazza, hogy az egyetemisták igazolványának ára a jelenlegi 1600 forint helyett 5 ezer forintra, a közép- és általános iskolásoké 550 forint helyett 1300 forintra emelkedik.

Ez egyébként nem jelenti azt, hogy a diákoknak ennyit is kellene majd fizetniük az igazolványért. A diákigazolványok előállítási költségeinek több mint felét most is a költségvetés állja.

Riogató kampány

Egy, a héten született költségvetési módosító indítvány 350 millió forintot venne el az egyetemektől és főiskoláktól a "diákigazolvány hallgatói költségtérítés átvállalására". Mivel a felmenő rendszer miatt évente százezer új diákigazolványra lesz szükség, a fenti összeg alapján tehát a költségvetés igazolványonként 3500 forinttal járul majd hozzá az új felsőoktatási kártya költségéhez - mondta Sió László.

Az oktatáspolitikus szerint ha most a választások miatt nem is, de előbb-utóbb a hallgatók lesznek kénytelenek ezeket a költségeket megfizetni.

Az Oktatási Minisztérium az új diákigazolványok lehetséges árairól szóló számításokat "a Fidesz riogató kampányának legújabb eseményeként" értékelte. "Az új diákigazolványok elkészítésére kiírt pályázat még nem zárult le. Nem tudható tehát még az sem, mennyibe fog kerülni a diákigazolványok előállítása. Ennek megfelelően az sem tudható, hogy dönt majd a kormány: az előállítási költségből mennyit vállal a költségvetés, mekkora rész jut a kártyához kapcsolódó vállalkozásokra és mennyit kell majd fizetniük diákoknak" - közölte a tárca.

Sió László szóvá tette azt is, hogy az új diákigazolványok elkészítésére kiírt közbeszerzési eljárásban egyetlen pályázó maradt. A nyertes pályázó alvállalkozója ráadásul az az Állami Nyomda, amely Gyurcsány Ferenc miniszterelnök volt üzletfelének, Erdős Ákosnak az érdekeltségébe tartozik.

Jó üzlet valakinek

Magyar Bálint korábban azt mondta: azért kerül többe az új chipes okmány, mert "Audi lesz és nem Trabant". Sió László a példánál maradva úgy fogalmazott: Magyar Bálint a hét évvel ezelőtt bevezetett új kártyát hasonló indokokkal vezette fel, így a kártya "lehet, hogy Audi volt, de motor nem nagyon volt benne". A politikus ezzel arra utalt, hogy a kártyába épített chipet egyelőre nem nagyon lehet kihasználni.

Annak kapcsán, hogy az új diákigazolvány újabb funkciókkal gazdagodna, s az elektronikus aláíráshoz, a BKV-menetjegyrendszerhez kapcsolódna, Sió László kifejtette: szakértők szerint egy ilyen funkciókkal bíró kártya 2500-3000 forintból kihozható.

Az ötezer forintos ár a kártyagyártóknak jó, senki másnak - összegezte a fideszes politikus. Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke a sajtótájékoztatón kijelentette: lassan rendszer lesz abból, hogy a leköszönőfélben lévő Magyar Bálint az utolsó hónapokban olyan öt évre szóló szerződéseket ír alá, amelyek gúzsba kötik az utána következők szakmai csapatot, és bebetonoznak gazdasági szereplőket az oktatás területén. Példaként említette 1997-98 elejéről a Sulinet Háló működtetését, amely "Kóka János vagyonát alapozta meg", s a 1998-ban megkötött diákigazolvány szerződést, amely, szerinte, Erdős Ákos milliárdjait gyarapította.