Sarkozy miatt bukhat el a magyar kampányfinanszírozási reform?

2007.08.13. 07:56
Hosszú idő óta a legjobb lehetőség veszhet kárba, hogy a pártok rendbe rakják a törvényi előírásoknak csak papíron megfelelő magyarországi kampányfinanszírozást - derül ki a Napi Gazdaságnak nyilatkozó politikusok és szakértők szavaiból.

Az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (EKKI) azért nyilvánította múlt héten eredménytelennek a kampányfinanszírozási reformról szóló ötpárti egyeztetést, mert a Fidesz delegáltja annak két pontjával kapcsolatban fenntartásokat fogalmazott meg, amire a kormánypártok úgy reagáltak, hogy visszaléptek a megállapodástól.

Több forrásból is megerősített információk szerint a Fidesz az utolsó előtti ülésen vetette fel, hogy a néhány oldalas megállapodástervezetből hagyjanak el két pontot. Ezek egyike a köztéri politikai óriásplakátokat és a televíziós, illetve rádióreklámokat szabályozta volna a kampányidőszakban, és a legnagyobb ellenzéki párt ebben szigorú korlátozást javasolt.

Két kérdés

A módosítási kérés azután merült fel, hogy Orbán Viktor, a Fidesz elnöke Olcsóbb demokráciát! jelszóval nyilvánosságra hozta saját elképzeléseit, amelyek számos eltérést tartalmaztak az addig kialkudott szövegtől. A tárgyalássorozatot közelről figyelő szakértők szerint ebben Orbán egyik ihletője, Nicolas Sarkozy jobboldali francia elnök sikerrel zárult idei tavaszi kampánya lehetett.

Kormányhoz közeli források szerint az sem lehetett véletlen, hogy ezzel a fordulattal éppen a Fidesz erősségei, az aktivisták megszervezése és az ajtóról ajtóra folyó kampány került volna a politikai küzdelem középpontjába.

A másik vitatott kérdés a civil szervezetek szerepéről szólt. Az SZDSZ álláspontja szerint a pártok kampányait jelentős mértékben korlátozó javaslatán a Fidesz kiskaput akart nyitni, amelyen keresztül a 2006-os Magyar Vizsla kiadványhoz hasonló bújtatott kampányt lehetne folytatni. A Fidesz szerint ezzel a módosítással szélesebbre tárták volna a demokratikus részvételt.

Majtényi László szomorú

A Napi Gazdaság által megkérdezett résztvevők egyöntetűen csalódottságuknak adtak hangot, mivel hosszú és - sok más hasonló ötpártitól eltérően - ezúttal valóban érdemi előkészítő munka látszik veszendőbe menni.

Szomorú vagyok, hogy még a megállapodás azon elemeit sem sikerült megmenteni, amelyek esetében kompromisszum volt - mondta a Napi Gazdaságnak Majtényi László, az EKKI igazgatója. Az egyik ilyen pont a kampányszámla bevezetése volt. Majtényi elismerte, hogy a hirdetések szabályozásáról szóló megállapodás nélkül kétségtelenül nehéz lett volna egy új törvényjavaslatot elkészíteni.

Majtényihoz hasonlóan nem látja rózsásan a kampányfinanszírozási reform jövőjét Mráz Ágoston Sámuel, a megbeszéléssorozatba koordinátorként bekapcsolódó Nézőpont Intézet kutatásvezetője sem. Bár Mráz szerint a Fidesz a saját javaslatairól ötpárti egyeztetést kezdeményezett, a jelenlegi helyzetben csekély a megállapodás esélye.