Egérút-per: a fővárosnak fizetnie kell
Az sem számított, hogy az önkormányzat az építési engedély, valamint a szükséges szakhatósági hozzájárulások birtokában építette az utat. A bíróság szerint a főváros nem tudta bizonyítani, hogy jogszerűen járt el, ítéletét pedig a Ptk. 339. paragrafusára alapította, amelynek lényege: aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni.
Az Info Rádió értesülései szerint a fővárosi önkormányzat ellen jelenleg 6 ilyen jellegű kártérítési per folyik, részben összevontan, összesen 252 felperessel. Ebből öt a XI. kerületi Dél-Budai tehermentesítő úttal kapcsolatos, egyet pedig egy Nagykőrösi úton élő lakos indított. A felperesek ugyanarra a jogszabályra hivatkoznak, mint a pernyertes Szeghalom úti háztulajdonos.
Egy főpolgármesteri hivatali belső feljegyzés szerint az önkormányzatnak fel kell rá készülnie, hogy az ítélet lavinát indíthat el, ami veszélyeztetheti a jövőben a közlekedési beruházásokat. A dokumentum hivatkozik arra az 1998-ban meghozott tulajdonosi bizottsági döntésre is, amely szerint a képviselők felkérték a polgármestert, hogy dolgozzon ki egységes eljárási rendet az útfejlesztéseknél érintett lakosság kártalanítására. Ilyen rendelet máig nem készült.
A feljegyzés azt javasolja, ha a további perekben is elmarasztaló ítélet születik, akkor jogszabálymódosítást kell kezdeményezni. Ez kizárná az útépítő önkormányzat kártérítési felelősségét. Sőt, a javaslat felvet egy további lehetőséget, mégpedig azt, hogy a közút fejlesztése alapján előnyökhöz jutó ingatlantulajdonosok plusz fejlesztési hozzájárulást fizessenek a kártérítési felelősség ellensúlyozására. A főpolgármesteri hivatal ez utóbbi ügyben már lépett is: elküldte véleményezésre a Belügyminisztériumnak a fejlesztési területek értéknövekedésével kapcsolatos szakmai koncepcióját. A lépést a feljegyzés azzal magyarázza, hogy a közútfejlesztés forrásigénye jelentősen megnövekedhet, ha a kártalanítás általánossá válik.