A tanárok PDA-ján most még a diákok leveleznek

2007.05.17. 14:57
Tenyérszámítógépekkel helyettesítik az iskolai naplót a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnáziumban. A helyben csak kütyünek becézett szerkezet egy teszt üzemű szoftver segítségével drasztikusan csökkentheti a tanárok adminisztrációs feladatait, megalkotója szerint néhány éven belül elterjedhet az ország összes középiskolájában. A szülők egy jelszó segítségével az interneten megnézhetik a pár perccel korábban beírt jegyeket, vagy hiányzásokat.

"Jaj, persze, az a kis izé. Egész jó, lehet rá képeket és zenét letölteni. A jó fej tanárok, ha korábban végzünk a kiadott feladatokkal, akár oda is adják, hogy a fennmarad időben megnézhessük a leveleinket, vagy az iwiw-et" – ez volt az első diák véleménye, akit a Vörösmarty Gimnáziumban megkérdeztünk a klasszikus iskolai naplót helyettesítő PDA-ról.


A diákoknak tetszik az ötlet (Fotók: Barakonyi Szabolcs)

Biztosak voltunk benne, hogy felháborodott tizenévesek arról fognak panaszkodni, hogy ez az intézkedés már Orwelli. A papa, mama nagy testvérként innentől a veséjükbe lát. Pocsékba ment az éveken át tökéletesített szülői aláírás, nem beszélve arról, hogy nem segíti a fiatalok kreativitásának kiteljesedését, ha az iskolakerülésért kapott igazgatói intő megmagyarázásának kigondolására nincsenek napok, csupán az a fél-egy óra, míg az iskolából hazaér a gyerek.

Névtelenséget kérő protestálás helyett azonban laza mosolygással konstatálták a diákok az újítást. Csák Eszter szerint jó, ha rend van, így ő a maga részéről örömmel fogadja a kütyüt. Vágvölgyi Lilian és osztálytársai szerint nekik nem sokat számít a "póráz", bár a rossz tanulók és a gyakori hiányzók biztosan ágállnak majd ellene, ha majd élesben működik jövő ősztől a rendszer.

Jelenleg még csak a próbaüzemben használják a Vörösmartyban a suli PDA-t. Koromné Beck Zsuzsa igazgatónő azt mondja, sikeres volt a vállalás, így ők jövő ősztől átállnának a papíralapú regisztrálásról az elektronikusra. A kiosztott 52 szerkentyű nagy sikert aratott még az idősebb tanárok körében is.


Koromné Beck Zsuzsa: Vége a papíralapú regisztrálásnak

A gyakorlatban úgy néz ki a dolog, hogy a tanár a PDA-ba, mint egy elektronikus noteszba belép a saját felhasználónevével és jelszavával. Látja, aznap milyen órái lesznek, hol, és mit tanított adott osztálynak legutóbb. Minden osztály, minden gyerekkel szerepel a hálózaton, így a megfelelő menüpontot kiválasztva egy pöttyintés az érintőképernyőre, és be lehet írni a késéseket percekre lebontva, a mulasztott órákat, no meg az osztályzatokat is. Gyakorlatilag mindent rögzít, amit eddig sok-sok munkával, kézzel kellett beírogatni a jegyzetfüzetből a naplóba.

Az igazgatónő szerint, ha azt el tudják érni a folyamatos tökéletesítgetéssel, hogy a PDA-ban rögzített jegyeket az osztályfőnök félévkor, vagy az év zárásakor maga előtt látná összesítve, majd egy gombnyomással kinyomtatná a bizonyítványt, sok kollégának kivívnák a feltétlen tiszteletét.

Ma ugyanis még úgy néz ki az év vége egy középiskolában, mint egy leltár az ószeresék családjánál, ahol mindenki beszáll a munkába, de estére senki nem akar egy asztalnál vacsorázni a másikkal.


A kütyü

A tanárok egy konferencián egyeztetnek az osztályfőnökökkel, és egyesével végigmennek minden gyerek osztályzatán. Ezt követően az osztályfőnök lezárja a naplót, megírja a törzskönyveket, a bizonyítványokat. Majd hárman újra összeülnek és összevetik, hogy mindehol ugyanaz lett-e beírva. Végezetül a törzskönyveket és a bizonyítványokat – 300-800 darabot – letesznek az igazgató asztalára aláírásra, pecsételésre.

Szabó László informatika tanárnak – volt osztályfőnök és a szoftver kiagyalója – ez utóbbi tortúra jelentette a motivációt a kütyü programjának megírására. Európában még nincs ehhez hasonló rendszer, és úgy tűnik, eddig mindenkinek tetszik.

Természetesen ezzel sem lehet tökéletesen kivédeni a sumákolást, de a mozgástér szűkül. A legtöbb iskolában probléma, hogy egy-egy gyerek csak elindul otthoról az iskolába, de nem ér oda. A szülőkkel pedig akadozik a kapcsolattartás.

Szabó úr egyszerű példával mutatta be a problémát, melyre megoldást jelenthet az e-kapcsolattartás: hiába viszi el minden nap Pistikét az apukája a bejáratig, ha ő egy balkanyarral a szemközti biliárd szalonba köt ki az első néhány órában. A PDA gyorsaságának köszönhetően az aggódó papa a munkahelyére beérve ellenőrizheti, hogy beért-e Pistike az iskolába, és ha szükséges, egy órán belül rajta üthet játék közben.


Szabó László feltaláló: Pistike még nyerhet is

A szoftver kiagyalója úgy gondolja, Pistike még nyerhet is az elektronikus nyilvántartáson. Az előtt szólhatnak neki a tanárok, mielőtt összejönne a 10 vagy 30 igazolatlan hiányzása, ami miatt meg kell szüntetni a hallgatói jogviszonyát. (16 éves korig maximálisan 10, 16 felett 30 igazoltalan óra hiányzás engedélyezett.) Eddig csak az évzáró összesítéseknél ugrott ki a túlzott lógás, amivel utólag nem lehetett mit kezdeni. A középiskolások is hozzáférnek saját adatlapjukhoz, látják az összes osztályzatukat, pontosan kiszámolhatják az év végi osztályzat legvalószínűbb átlagát, és azt is, hány ötöst kell még összeszedniük az eggyel jobb jegy eléréséhez.

A kütyü persze nem olcsó mulatság, de a 3 millió forintos kiadásra a Vörösmartyban azt mondták, még kibírható teher volt az iskolának. Ők az év végi pénz maradékából vették meg az 52 darab PDA-t.

Úgy érzik megérte a befektetés. A szatyrozáshoz szokott tanárok értékes ajándéknak és elismerésnek tartják a PDA-t. Nem beszélve arról, hogy az eddig olyakor vaskalaposnak titulált pedellusok is egy csapásra menővé váltak diákok szemében.