Megjöttek a griffmadarak

2006.03.21. 19:50
Három Mig-29 es vadászgép kíséretében megérkeztek, és landoltak az első magyar felségjelű Gripenek a kecskeméti légi bázison kedden. A három együléses és a két kétüléses Gripent négy magyar és három svéd pilóta hozta Magyarországra. Képriport.

A Magyarországra tartó gépek légi fogadására három felfegyverzett MiG-29-es vadászgép emelkedett a levegőbe nem sokkal két óra után.


(Fotók: Nagy Attila)

Az orosz gyártmányú vadászgépek a magyar határnál randevúztak korszerűbb - de még fegyvertelen - svéd "kollégáikkal", majd együtt, a MiG-ek vezetésével léptek be kecskemét légterébe háromnegyed háromkor.


Juhász Ferenc honvédelmi miniszter fél három körül érkezett meg a légibázisra.


A három együléses és a két kétüléses Gripent négy magyar és három svéd pilóta hozta Magyarországra. Az út a kecskeméti légi bázisig másfél óráig tartott.


Az öt gépből álló kötelék tett egy tiszteletkört a bázis fölött, miközben a MiG-ek landoltak.


Kétszer húztak át a bázis fölött, hanguk, sziluettjük gyönyörű.


Majd egyenként leválva a kötelékből a Gripenek is földet értek.


A pilóták sorsolással döntötték el, hogy ki legyen az a pilóta, aki a hazaúton nem a Gripennel repül.


A magyar és a svéd védelmi miniszter 2001 novemberében, Stockholmban írta alá azt a szerződést, aminek értelmében Magyarország 14 vadászrepülőt - két kétüléses és tizenkét együléses Gripent - bérel Svédországtól.


A gépek a tízéves bérleti idő letelte után magyar tulajdonba kerülnek. A tervek szerint 2008 elején érkezik meg a tizennegyedik vadászgép. A 210 milliárd forint összértékű szerződés magában foglalja a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket, többek között egy szimulátort, és a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is.


2009-től, ha minden pilóta kiképzése befejeződik, a Gripen repülőszázad teljesen hadra fogható lesz.


Ekkortól kezdik átvenni a készültségi szolgálatot a MiG-29-esektől.


A vadászgépeket gyártó Saab gyárában 2003 októberében kezdődött meg az első Magyarországra készülő vadászgép összeszerelése. Az egyhajtóműves vadászgép a hangsebesség közel kétszeresével képes repülni.


A Gripen vadászrepülő Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú, könnyű harci repülőgépe.


Manőverező-képessége, kezelhetősége jobb, tolóerő tekintetében azonban a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották.


A Gripen (griff) elnevezést a félig sas, félig oroszlán formájú mitológiai alakból származtatják. A svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, ezért kitűnő manőverező képességgel rendelkezik.


A Svédországban kiképzett pilóták kikászálódtak a kabinjaikból, Juhász Ferenc pedig eléjük sietett fogadásukra.


A rövid, minden ceremóniától mentes érkezést nagy médiaérdeklődés kísérte.


Az első érdeklődő pillantások.


Tóth Gábor alezredes, a Puma repülőszázad parancsnoka tett jelentést Juhász Ferenc honvédelmi miniszternek arról, hogy a svédországi kiképzési feladatokat teljesítették. (A svéd légierő satenasi bázisán 2005 januárjától öt magyar pilóta, áprilistól 16 technikus vett részt képzésen.) Tóth Gábor rövid beszámolója szerint a másfél órás úton említésre méltó esemény nem történt.


Rögtönzött sajtótájékoztató, középen a miniszter nyomás alatt.


Pető István dandártábornok, a kecskeméti légibázis parancsnoka elmondta, hogy a gépeket március 30-án veszik át a svéd kormány képviselőjétől.


Délután három óra körül már mind az öt Gripen a bázis betonján állt, jelképértékűen a MiG-ek helyére parkoltak be a svéd vadászok.

A vezérkari főnök helikopterrel érkezett
Kétmillió forintba került a vezérkari főnök kecskeméti útja. Magasrangú vezetők, köztük a honvédelmi miniszter és a honvédség vezérkari főnöke is személyesen vesz részt ma a magyar Gripen vadászgépek fogadó ünnepségén. Havril András helikopterrel érkezett az ünnepségre. Ahhoz hogy ez a kirándulás megvalósulhasson, a honvédség Mi-8 -as helikopterének előbb Szolnokról Budaörsre kellett mennie, a vezérkari főnöknek közben a budaörsi reptérre, majd innen a helikopterrel Kecskemétre. A minisztérium sajtófőnöke azzal indokolta Havril a helikopteres utazást, hogy a vezérkar első embere vélhetőleg nem ért volna oda a Gripen gépek érkezése előtt az ünnepségre. (HavariaPress)