Százak rekedhetnek külföldön a HTC csődje miatt

2000.09.04. 20:17
A Malév akkor hozza haza az utazásszervező HTC Kft. csődje miatt külföldön rekedt utasokat, ha valaki finanszírozza az utakat, vagy garanciát nyújt a fizetésre - mondta az Indexnek Kocsi Margit, a légitársaság szóvivője. A Malév tudomásunk szerint folyamatosan tárgyal az AXA Colonia biztosítóval, az utazásszervezővel ugyanakkor már nem, mivel a tönkrement HTC-vel már semmire sem mennének.
Öt évig nem foglakozhat utazásszervezéssel a HTC Kft. egyetlen tisztségviselője és tagja sem, a cég utazási irodáját pedig azonnali hatállyal törölték a nyilvántartásból - döntött hétfőn a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közigazgatási irodája. Ez vélhetően kevés vigasz a kinnrekedteknek, ugyanis egyelőre jelentős összeg hiányzik hazautazásukhoz.

Kimerülőben a garanciakeret

A HTC csődje miatt a Jorgos Travel sem tud fizetni
Az AXA Colonia bróker igazgatója, Gulyás István tegnap azt közölte, hogy cége 35 millió forint erejéig vállalt garanciát. Ennek a terhére állták három hétvégi ,,mentesítő járat" számláját, ami 20 millióval apasztotta az összeget. (Néhány további járatot a Neckermann utazási iroda finanszírozott.) A HTC. Kft. közleménye szerint ugyanakkor a szeptember 5. - 12. között hazakészülő turisták utazása közel 25 millióba kerülne.

,,Egyes hírek szerint kimerülőben a biztosítók kerete" - jegyezte meg kérdésünkre Kocsi Margit. A HTC kezdetben arra próbálta rávenni a Malévet, hogy az a technikai mellett pénzügyi segítséget is nyújtson a helyzet megoldásához, de a légitársaság ettől mereven elzárkózik.

Ibizán is rekedtek utasok

Nemcsak Görögországban, de a spanyolországi Ibizán is rekedtek olyan magyar állampolgárok, akiket a HTC. szállított külföldre - tudta meg a Külügyminisztériumban az MTI.

A Jorgos nem fizeti vissza a beszedett pénzt

A HTC csődje miatt elmaradt utak részvételi díját a Jorgos Travel nem tudja visszafizetni - jelentette be az utazási iroda. A Jorgos jogilag nem tud felelősséget vállalni a Pannon Airlines (PA) egyoldalú szerződésbontása miatt meghiúsult repülőutak elindításáért - állt még a közleményben. Emlékezetes, hogy az utazási botrányt az indította el, hogy a PA a HTC állítólag százmillió forintos tartozása miatt nem volt hajlandó hazaszállítani a kft. által szervezett utasokat.

A szerződéseket a HTC kötötte, a Jorgos csupán értékesítette az utakat, jutalék ellenében - állítja az utazási iroda. ,,A Jorgos vezetősége és tulajdonosai végezetül leszögezik: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a HTC a megrendelt szolgáltatásokat teljesítse" - áll közleményük végén. Feltehetőleg nem kell erőszakhoz folyamodniuk, mivel a két cég ugyanazon tulajdonosok - jórészt a Szedleczky család tagjainak - kezében van.

Sorok az irodákban

Hétfő, fél három, a Jorgos Travel központi irodája a Károly körút 5. alatt. Ideges és reményvesztett emberek állnak sorba, hogy megpróbálják visszacsalni pénzüket a pult mögött ülő csinos, szőke lánytól. Ez persze hiábavaló próbálkozás. Akad, aki tisztában van ezzel, és ez az arcára is van írva, de van, aki reménykedik, és bizakodó mosollyal érdeklődik befizetett zsetonjai után.

- Legalább azt mondja meg, mikorra várhatok egy telefont, vagy valami értesítést? - kérdezi egy fáradt, negyvenes hölgy, de ezt sem tudják neki megmondani.

A legtöbben mindennemű felvilágosítás nélkül kénytelenek távozni. Egy fiatal pár hölgytagja kérdésemre elmondja, hogy már hónapokkal ezelőtt befizették a pénzt egy tunéziai utazásra, és most vissza akarják kapni. Bizakodó, szerinte biztosan hozzájutnak a pénzükhöz, de hogy mikor, azt nem tudja.

Egy harminc körüli férfi:
- Mit lehet erről mondani? A tegnapi hírekből értesültünk a dologról, már befizettük a pénzt... A telefon állandóan foglaltat jelez...
- Mit gondol, megtérítik a kárát?
- Nem tudom.

Egyelőre ez a helyzet, az emberek nem tudnak semmit, csak reménykednek. Egy bácsi, akin látszik, hogy nem minden évben engedheti meg magának a külföldi nyaralást, csak legyint, és elkeseredett arccal távozik az irodából.