'Legalább soha többé nem kell ilyet írnunk'
További Belföld cikkek
- Összevertek két embert egy II. kerületi diszkónál, hajtóvadászatot indított a rendőrség
- Gyurcsány Ferenc: Ami itt zajlik, az igazi disznóság, gazemberség
- Megjelent a hallgatói kiválósági rangsor, kicsúszott a legjobb tízből a neves budapesti egyetem
- Senkivel sem közösködik a szürreális bulival jubiláló tízéves Kutyapárt
- Nagy bejelentést tett a MÁV vezérigazgatója, de a munka oroszlánrésze még hátravan
"Háromra hazamegyek, aztán három órát matekozok, egy órát törizek, aztán megyek is aludni" - öltönyös érettségiző fiú mondja sorstársainak a villamoson hétfőn, délután egy körül. "Én alvás előtt bedobok egy felest, - teszi hozzá egy másik - tegnap nem tudtam elaludni: fél egykor lefeküdtem, fél hatkor már talpon is voltam." A középszintű magyaron már túl vannak, kedden jön a matematika, szerdán pedig a 2005-ben kötelezővé tett történelem írásbeli. Kemény menet a heti három többórás vizsga, de 18 éves érettségizőnek lenni 2005-ben nemcsak ezért szar.
Összehasonlítás, érvelés, értelmezés
Beöthy Zsófia osztályából hatan írtak emelt színű írásbelit magyarból, közülük egy diák jogásznak készül, a többiek bölcsészkarosok lesznek. Leendő ELTE-s magyar szakosok, halljátok szavam: ha ezen jól teljesítettetek, soha többé nem kell izgulnotok a vizsgák miatt.
A központi helyszíneken írt emelt szintű magyarérettségi négyórás volt, ez idő alatt a diákok megoldottak egy műveltségi feladatsort, valamint megírtak három esszét. A műveltségi kérdéssor nem meglepő módon (emlékév) József Attila munkásságáról szólt. A diákoknak olyan kérdésekre kellett válaszolniuk például, hogy miben különbözött a Szép Szó a többi korabeli irodalmi laptól, és szövegrészletek alapján kellett megállapítaniuk, melyik versben melyik költőtársat vagy -elődöt köszönti éppen József Attila. Fel kellett sorolniuk a költőt befolyásoló stílusirányzatokat, és ki kellett választaniuk egyet, amit verspéldákkal kellett bemutatniuk.
A három esszé egyikében Vörösmarty Mihály A Guttenberg-albumba című versén kellett bemutatniuk az epigramma megújítását, a másikban egy Kundera-részlet alapján kellett a humor és az irodalom összefüggéseiről értekezniük. A harmadik esszé volt a legérdekesebb: az érettségiző diáknak arról kellett beszámolnia, milyen ajánlólevélben népszerűsítené irodalmi portálját. Pedig aki ezt tudja, az nem is irodalmi, hanem üzleti zseni.
Vivia és István tehát az úgynevezett összehasonlító tételt választotta. Az érvelő esszé idén a nő irodalmi szerepéről szólt egy Kaffka Margit-idézet alapján, de a megkérdezett diákok egyike sem választotta ezt a témát. A harmadik lehetőség a sima műértelmezés volt; idén Mikszáth Kálmán Szegény Gélyi János lovai című novellájára esett a választás.
A fogalmazás a négyórás írásbelinek csak három óráját foglalta el, idén először az első órában a diákok szövegértési képességeit mérték fel. István és Vivia csak többszöri nekifutásra tudja megértetni velem, hogy miről is volt szó. A felügyelő tanárok kiosztottak egy szöveget, amely egy környezetvédelemről szóló, a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadás részleteit tartalmazta, ezzel összefüggésben tettek fel nekik kérdéseket, amelyeket részben a szöveg, részben a tudásuk alapján kellett megválaszolni. Egyikük szerint kevés volt rá az idő, és volt olyan kérdés is, amit nem sikerült megérteni. A másik diák szerint a próbaérettségin nehezebb volt ez a feladat. Ő megkönnyebbült.
Nem a visszaböfögött tudás
Beöthy Zsófia évtizedek óta magyar-történelem szakos tanár, a hétfői vizsgára természetesen nem is mehet be, de mivel saját osztálya is most érettségizik, a tanáriban izgul. Harmincegy fős osztályából hatan írnak emelt szintű magyart, ez az országos arányhoz képest igen soknak számít. Országosan nyolcvannyolcezren írtak középszintű, háromezer-háromszázan emelt színtű magyart, ami Beöthy szerint "kétségbeejtő arány".
Az osztályfőnök támogatja, hogy a diákoktól az alkalmazható tudást kérik számon a szövegértési feladattal; hiszen az enciklopédikus tudás megszűnt, amióta itt van az internet. "Elég, ha elfogadható tudásszinttel rendelkeznek a diákok, a lényeg inkább a mostanában sokat emlegetett kompetencia" - mondja.
A 2005-ben bevezetett történelem írásbelin sem a benyelt és visszaböfögött tudást fogják számon kérni: a megszerzett tudást térképek, szövegszemelvények alapján esszékben kell visszaadni, adott esetben értékelni, összehasonlítani kell az egyes történelmi eseményeket. A kurrens alaptanterv szerint egyébként a rendszerváltással zárul a magyar történelem, de fogalakoztak az EU-csatlakozással is.
És/vagy-problematika
Pontban délben tévéstáb érkezik a Városmajor utcai bejárat felől: nem csoda, a gimnázium az elmúlt hónapokban médiaszereplővé vált, miután most érettségiző diákok szüleinek egy csoportja aláírásgyűjtést kezdeményezett az igazságtalan pontszámítási rendszer ellen. Az iskolaigazgatónak már nincs kedve nyilatkozni erről, "ez a szülők ügye", mondja. Beöthy egyetért a tiltakozókkal, szomorúnak tartja, hogy akciójuknak végül nem lett eredménye, bár hisz benne, hogy jövőre kijavítják a jogalkotók azt a tévedést, ami valóban jelentős előnyhöz juttatja a korábban érettségizett diákokat.
Az egy dolog, hogy a most érettségizőknél százalék alapján, a korábban érettségizetteknél az érdemjegy szerint számítják az idei pontokat. (A korábbi 5-öst automatikusan száz százaléknak számolják, a 4-est nyolcvannak és így tovább.) A szülőknek igazán fájó igazságtalanság viszont az, magyarázza Beöthy, hogy aki korábban jelesre érettségizett például magyarból, automatikusan megkapja a 7 bónuszpontot, ugyanakkor az emelt szinten is próbát tehet, és ha az idei vizsgán akár csak 33 százalékot is ér el, akkor további 7 bónuszpontban részesül. A most érettségizőknek ez a lehetőség értelemszerűen nem adatott meg.
Beöthy Zsófia csak azt tudja elképzelni, hogy a törvény szövegezésénél a jogalkotók elírtak egy kötőszót, a "vagy" helyett "és"-t írtak: az lenne rendjén való, hogy a korábban érettségizettek választhassanak a két kedvezmény között, és ne vehessék igénybe mindkettőt. Az osztályfőnök információi szerint az oktatási miniszter személyes elbírálást ígért azoknak a diákoknak, akik a felvételi eljárással kapcsolatos panasszal járulnak a tárcához.
A tanárok egyetértenek abban, hogy az új rendszer hatékonysága és esetleges igazságtalanságai majd a felvettek statisztikáiból derülnek ki: kérdéses, hogy sokan lesznek-e köztük a mostani tizenkettedikesek.
Soha többé
Az írásbeli vége után fél órával varázsütésre kiürül az épület: sehol egy ünneplőbe öltözött csoport, sehol egy izgatottan telefonáló diák. A villamosmegállóban azért még elcsípem Dávidot és Bercit, akik mindketten az összehasonlító esszét választották. Berci biológiából ír majd emelt színtű írásbelit, mivel az orvosira készül, Dávid szintén "bioszt" ír, ő a Műegyetemen felvételizik biomérnöki szakra. "Megkönnyebbültetek?" "Megkönnyebbültünk" - feleli Dávid. "Legalább soha többé nem kell ilyet írnunk."