Nem lendítik magasba a tárcsát
További Belföld cikkek
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
Balesetveszélyes lehet az új szabályok alkalmazása – jelezte több vasutas olvasónk. Állításuk szerint az utasok megszokták, hogy figyeljék a forgalmistát és csak annak sípjelére és jelzésére szálljanak fel a vonatra. Mivel ezen 160 éves vonatindítási ceremónia elmarad, az utasokat váratlanul érheti, hogy hirtelen megindul a vonatuk. Aki ilyenkor próbál fel- vagy leugrani, az könnyen kezével, lábával, életével fizethet meggondolatlanságáért.
Ami az utasításból kimaradt
Továbbra sem teremtették meg a jegyvizsgáló nélküli közlekedés szabályozási feltételeit sem a fő-, sem a mellékvonalakra. Noha Európa szinte összes országában van mód az egyszemélyes vonatközlekedtetésre, itthon erre továbbra is csak a tehervonatok esetén van lehetőség.
A MÁV illetékesei megkeresésünkre kifejtették, hogy a társaság 60 központi forgalomirányításba vont állomásán, ahol eddig sem menesztették állomási dolgozók a vonatot, nem ugrott meg a vasút balesetek száma, az aggodalom tehát alaptalan. A MÁV válaszából azonban kitűnt, hogy ők vasúti járművek balesetétől (ütközésétől, megcsúszásától, jelző meghaladásától) nem tartanak, az utasok sérülésének megakadályozása szerintük a személyszállító vonatokat közlekedtető társaságok feladata.
Az utasítás a jegyvizsgálók feladatává teszi, hogy jelezzenek a mozdonyvezetőnek, ha indulhat. Tehát ha a vonat nyitott kocsiajtóval indul, és valaki leugrik vagy felugrik az nem a MÁV, hanem a MÁV Start felelőssége.
A MÁV Start érdemben nem kommentálta a kérdést, szóvivőjük csupán annyit közölt, hogy szükség esetén a vonatkísérő személyzet továbbra is tud hangjelzést adni. Így az utasok tájékoztatását sem tervezik a forgalmi változásokról.
A MÁV-nál később átgondolták a dolgot, és arról tájékoztatták az Indexet, hogy a forgalmi változásban érintett 140, főként fővonali vasútállomáson a vasárnapi változástól kezdve 14 napon át a hangosbemondó rendszereken keresztül tájékoztatják az utasokat.
A változás olyan állomásokat érint, ahol minden vágány végén önálló fedezőjelző található, szélesperonosak és a peronok külön szintű átjárón keresztül megközelíthetők (vagy utasforgalmuk nem haladja meg a napi 800 főt). A MÁV állomásainak kétharmada e feltételeknek nem felel meg.
Noha a fővárosi pályaudvarok és a nagy (megyeszékhelyi) állomások e kritériumoknak megfelelnek, többségükön további intézkedések meghozataláig nem alkalmazzák az új szabályokat.
A forgalmista általi menesztés (indítás) elmaradásától létszám-megtakarítás nem várható, ám egyes becslések szerint a fővonalakon akár 10%-nyi rejtett pályakapacitás is felszabadulhat. Így csökkenhet a menetrendek feszessége, javulhat a menetrendszerűség, több idő juthat a hangosbemondó berendezések kezelésére, elmaradnak a menesztésre várások, sőt akár a menettartam is csökkenthető lesz.