Légimentés - folytatódik a hercehurca

2006.01.13. 16:21
Új közbeszerzési tendert írnak ki, miközben kiderült, mégsem a helikopter műszaki hibája okozta a korábbi pécsi balesetet.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a napokban új közbeszerzési tendert ír ki a légimentésben nyújtandó üzemeltetési szolgáltatásra. Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője pénteken az MTI kérdésére válaszolva emlékeztetett arra, hogy a múlt év szeptemberében kiírt közbeszerzési pályázat eredménytelenül zárult, mert a két ajánlattevő ajánlati dokumentációja hiányos volt. A tenderdokumentációt egyébként kilencen vették meg.

A szeptemberi ajánlati felhívás összesen öt helikopter, egyenként évi mintegy 180 óra repülési idejére szólt. A szerződést 120 hónapra, azaz 10 évre kötötték volna. Az eredménytelenül zárult pályázatot követően az egyik ajánlattevő, a BASe Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb) fordult. Eddig két eljárás zajlott le a BASe kezdeményezésére.

Mindkét esetben a pályázat eredményét nem befolyásoló jogsértést állapított meg a KDb, és ezért szankciót sem alkalmazott. A harmadik, már lezárult eljárást a Közbeszerzések Tanácsának elnöke kezdeményezte. A KDb végül a teljesítés ütemezésével és a helikopter műszaki paraméterével kapcsolatos elvárások miatt állapított meg jogsértést, és szabott ki kétmillió forint bírságot.

A rendőrség foglalta le a helikoptereket

Az OMSZ fellebbezett, mert szükségesnek tartja, hogy a szerződéskötéstől számított 40. naptól az első helikopterrel már lehessen légimentést folytatni. A faroklégcsavar magasságát meghatározó - szintén kifogásolt - műszaki feltételhez is ragaszkodik a mentőszolgálat biztonsági okokra hivatkozva. Győrfi Pál magyarázatként hozzáfűzte: a faroklégcsavar működése közben is folyik a mentőtevékenység, ezért szabták meg annak magasságát.

A légimentés üzemeltetésére az OMSZ még 1994-ben kötött szerződést a BASe Kft.-vel. Ezt a szerződést kedden egyoldalúan felmondta a mentőszolgálat, miután az Állami Számvevőszék, a kincstári biztos, a független szakértők és a belső vizsgálat is a szerződés előnytelen voltát állapította meg. A BASe az OMSz tulajdonában lévő kilenc helikoptert és egy merevszárnyú repülőgépet használt. Ezeket a helikoptereket a rendőrség lefoglalta, miután a BASe Kft. nem volt hajlandó visszaszolgáltatni azokat az OMSZ-nek.

A mentőszolgálat tulajdonában további két francia helikopter is van, amelyek nagyjavítását, mintegy fél milliárd forint költséggel, nemrégiben fejezték be Franciországban. Jelenleg az OMSZ a honvédség helikoptereit veszi igénybeaz a légimentéshez - mondta a szóvivő. A BASe Kft. által végzett és eddig monopolhelyzetben lévő üzemeltetési szolgáltatás versenyfeltételeinek megteremtésére a múlt év augusztusi kormányhatározat alapján megalakult a 100 százalékban állami tulajdonó OMSZ Légimentő Kht.

Az OMSZ évi 400-500 millió forintot költ a légimentő szolgálatra, nem számítva a helikopterek üzemeltetésének költségét.

Pécsi baleset - a pilóta volt a hibás?

A gyanú szerint a pilóta hibája okozta a tavaly márciusi pécsi mentőhelikopter-balesetet, a rendőrség az ügyet két héten belül vádemelési javaslattal átadja az ügyészségnek - tájékoztatta a pécsi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője az MTI-t pénteken.

A szakértői vizsgálatok alapján a pilóta - aki a BASe Kft.-nek dolgozott - a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetését követte el akkor, amikor felszálláskor rossz manővert választott, és ennek következtében a gép lezuhant - mondta el Böröcz Károly.

A helikopterek szakszerű fel- és leszállására nagyon szigorú szabályok vonatkoznak, a pilóta, ismeretlen okból, ettől eltérő manővert kísérelt meg - tette hozzá. A rendőr őrnagy beszámolt arról, hogy a pilóta nem ismeri el felelősségét és továbbra is műszaki hibára hivatkozik. Az összetört gép hajtóművét azonban megvizsgálta egy lengyel szakértői csoport, amely ezt kizártnak tartja. Az ügyben eljárt magyar szakértő pedig egyenesen arra a következtetésre jutott, hogy ha volt is műszaki hiba, a vezetőt az sem mentené a felelősség alól.

Az MTI azt követően kereste meg a közlekedési osztályvezetőt, hogy a gazdasági miniszter a napokban vizsgálatot rendelt el francia nagyjavításra küldött két mentőhelikopter műszaki állapota és a Pécsett lezuhant helikopter kapcsán. Kiderült ugyanis: a hajtómű hiba miatt 2003-ban Szegeden lezuhant MI-2-es helikopter hajtóművének fődarabját a később Pécsett szerencsétlenül járt MI-2-es gépbe szerelték.

Aranykoszorús katonai pilóta

A mentőhelikopter március 31-én délután Pécsett, az úgynevezett négyszáz ágyas klinika mellett szenvedett balesetet, azt követően, hogy egy beteget vitt a kórházba, s újból felszállt. Átszakította a klinika kerítését, rotorjával villamos vezetékbe akadt, majd a közeli utcában az úttestre zuhant és kigyulladt. A gép pilótája súlyos, a vele utazó ápoló és a mentőtiszt könnyebb sérüléseket szenvedett. A Budapest Aircraft Service (BASe) Kft. ügyvezetője az esetet követően közleményben tudatta: a gép két héttel a baleset előtt esett át a műszaki karbantartáson, s lezuhanásáig mindössze nyolc óra huszonnégy percet repült. A helikopter hatósági "Légialkalmassági Bizonyítványa" érvényes volt, a gép és berendezéseinek előélete szabályszerűen dokumentált, nyomon követhető, műszaki állapota előírásos. A helikopter 56 éves pilótája rutinos, 33 éve repül, korábban, a honvédségnél aranykoszorús, első osztályú minősítésű oktatóként, berepülő pilótaként komoly beosztásokat látott el leszereléséig, 1991-ig.