Metrókampány amerikai módra

2003.06.03. 16:15
A 4-es metrót az a cég népszerűsítheti, amelynek vezetője Bruck Gábor, a főpolgármester korábbi választási kampányát irányította. A Magyar Hírlap úgy értesült, több százmillió forint közpénzt is szánnának erre a célra. A fővárosi szocialisták nem támogatnak olyan javaslatot, amely félmilliárd forintot szán a metróval kapcsolatos PR-tevékenységre, közölte Gy. Németh Erzsébet kedden a parlamentben. A Magyar Hírlap keddi cikkében vélelmezett félmilliárd forintos összeg a DBR Projektigazgatóság szerint nagyságrendekkel nagyobb, mint amit a beruházás vezetői reálisnak tartanak.
A Magyar Hírlap szerint a négyes metró népszerűsítésével kapcsolatos marketingfeladatokat ugyanaz a cég kapja, amelyik sok budapesti útépítésnél, felújításnál elnyerte a feladatot. A Sawyer Miller Group - SKBH Kft. még a Nagykörút 1997-es felújításának évében nyerte el közbeszerzési eljárással a 4-es metró kampányának szervezését.

DBR kontra MH: A félmilliárd nagyságrendekkel nagyobb
Sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a beruházást végző DBR Metró Projektigazgatóság nem döntött a metróépítés marketing-költségvetésről - áll a DBR Metró Projektigazgatóság Indexhez eljuttatott közleményében, amely szerint erre a beruházás pontos ütemtervének elkészülte után lesz lehetőség. A Magyar Hírlap keddi cikkében vélelmezett félmilliárd forintos összeg a DBR szerint nagyságrendekkel nagyobb, mint amit a beruházás vezetői reálisnak tartanak.
A DBR Metró Kft. 1997-ben írt ki nyílt közbeszerzési pályázatot a 4-es metró előkészítésével kapcsolatos tájékoztatási feladatokra. Ezt a tendert nyerte meg a Sawyer Miller Group kommunikációs ügynökség, amely jelentősen olcsóbb ajánlatott tett a pályázaton induló cégeknél, szól a közlemény. A hatéves programot 87 millió forintért vállalta a cég, azaz az akkori beruházási ár kevesebb, mint egy ezrelékéért. A városházi ellenzéknek is helyet adó tenderbizottság egyhangúlag szavazott a Sawyer Miller pályázatára. A cég megbízása - az eredeti ütemtervnek megfelelően - 2003-ban jár le. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan a nyár végén dönt a metró projekt célokmányáról. A fővárosi képviselők ennek keretében döntenek majd a lakossági tájékoztatás folytatásáról is - áll a Projektigazgatóság közleményében.
"A Magyar Hírlap nem is állította, hogy döntés született volna a metrókampány költségeiről" - áll a Magyar Hírlap cikkét jegyző újságíró, Indexhez is eljuttatott válaszában. Ellenkezőleg: a cikkben az szerepel, hogy nyáron dönt a közgyűlés a pontos összegről. Az 1997-es 87 milliós összegből hat évvel később egész biztosan nem telik ki a szinte egész Budapestet, de öt kerületet mindenképpen érintő, hat-hét éven át tartó beruházás marketingköltsége. A cikkből kiderül, hogy a cég illetékese szerint a budapesti metróberuházás költségeihez képest Nyugat-Európában reális lenne ennyit fordítani kampány- és tájékoztatási célra.

Hat éve készek a feladatra

A cég vezetője az a Bruck Gábor, aki Demszky Gábor 1994-es és '98-as főpolgármesteri kampányát irányította. A társaság munkatársa a városháza korábbi sajtófőnöke, Nyáry Krisztián. Nyáry sokallotta a kampány 500 millió forintos összegét, amely a 200 milliárdos beruházáshoz viszonyítva amúgy Nyugat-Európa vagy az USA nagyvárosaiban teljesen reális lenne.

Nyáry Krisztián szerint mindenképp indokolt, hogy a sokakat érintő beruházások munkáiról, azok hatásáról tájékoztassák a lakosságot.

"Aki előre informál, az tájékoztat, aki utólag, az magyarázkodik" - fogalmazott a Sawyer Miller munkatársa. Az építkezés kerületeiben lakók olyasmikre kíváncsiak, amik nem kerülnek be az országos sajtótermékekbe. Például: merre lehet elkerülni a felfordulást, mennyivel lesz több az utazási idő a munkahelyükre. Az autósoknak rendszerint szórólapokat osztogatnak, és táblák is tájékoztatják az utazókat. A költségek attól függően változnak, hogy hány embert érint közvetlenül a beruházás.

Mint Bostonban

Tavaly a Bartók Béla út felújításakor is a Sawyer Miller tájékoztatta az utazókat és a lakosságot a legkülönfélébb eszközökkel. Pavilont is felállítottak, ahol személyesen lehetett érdeklődni az ügyeletestől. Ennél a beruházásnál a Sawyer Miller már alkalmazott külföldről ellesett módszereket. Azt az ötletet, hogy az interneten, webkamerán lehetett követni a munkát, Bostonból "lopták". Az amerikai metropolisban a 4-es metróhoz hasonló nagyságrendű beruházás borzolja az ottaniak idegeit: föld alá viszik a nagy forgalmú utakat. A lakosok mindenről tudnak, többek között a kifejezetten erre a célra megjelentetett hetilapból, amelyet mindenki ingyenesen kap a postaládájába.

Nyáry Krisztián nem tudta megmondani, mennyit szán a főváros a metrókampányra, de elismerte, hogy sokkal több pénzre lesz szükség a Bartók Béla útra elköltött 12 millió forintnál. "Pályázat esetén a Sawyer Miller Kft. is indulni fog a 4-es metró építésével összefüggő tájékoztatási feladatok ellátásáért" - nyilatkozta Nyáry Krisztián, a cég munkatársa kedden, a cikk megjelenését követően az MTI-nek. Egyúttal cáfolta, miszerint már előolt volna, hogy a kft. végzi majd ezt a tevékenységet 500 millió forintért. Nyáry Krisztián elmondta, hogy a metróépítést bonyolító BKV Rt. DBR Metró Projektigazgatóság illetékesétől úgy tudja, most készül az a metró-előterjesztés, amelyről jövő héten rendkívüli ülésen tárgyal a Fővárosi Közgyűlés.

Gy. Németh elfogadhatatlannak tartja

A fideszes Kosztolányi Dénes az Országgyűlés Önkormányzati Bizottságában elfogadhatatlannak, szükségtelennek, illetve kampánycélokat szolgálónak nevezte, hogy Demszky Gábor főpolgármester félmilliárd forintot költhessen PR-tevékenységre ebből a pénzből. Gy. Németh Erzsébet (MSZP) ezzel kapcsolatban közölte, hogy a fővárosi szocialisták semmilyen olyan javaslatot nem támogatnak, amelyik arra irányul, hogy 500 millió forintot költsenek a metróval kapcsolatos PR-tevékenységre. Székács Péter, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője jelezte, hogy a metrópénzek felhasználását, illetve a beruházást évente ellenőrzi majd a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal. A Pénzügyminisztériumnak és a főpolgármesternek félévente tájékoztatnia kell a kormányt, így szerinte biztosított lesz az ellenőrzés.