Kiütéssel győzött a BKV

2004.06.21. 09:51
A metró felújítása miatt tíz héten át buszok szállítják az utasokat a Népstadion és a Deák Ferenc tér között. Az Index tesztelte a metró nélküli város forgalmát. Tizenhárom perc helyett huszonhárom perc alatt tettük meg metróval és pótbusszal az Örs vezér tere és a Deák tér közötti távolságot. A BKV győzött.
7:44, Örs vezér tere. Az Örs vezér terén a metróvezető előzetes figyelmeztetés nélkül csukja be a szerelvény ajtajait. Négy-öt embert csukott csak oda, gyorsan korrigál, és figyelmeztet. Az embereken különben érezhető némi feszültség. Olyan, amikor az esőáztatta, mégis nyugodt bergeni kikötőből Nansen kihajózik, hogy megkeresse a messzeségbe vesző, embernemlátta Északi-sarkot. (Nem találta meg.)

A nagy nyári metrózár előtt az Örs vezér teréről tizenkét-tizenhárom perc alatt lehetett eljutni a Deák térre. Az Index közlekedésszervezési szakcsoportja azt vizsgálta, hogy az első metrópótlós munkanapon hány perc alatt és milyen körülmények között tehették meg ezt az utat a munkába igyekvők.

Helikopterre köthetnék

Klikk a képre!
7:49, Népstadion. Azok jártak jól, akik az Örsön a szerelvény elején szálltak fel. A metró idáig jár, a metrópótló buszok az állomás Keleti pályaudvar felé eső végétől érhetők el a legkönnyebben. A Kerepesi úton három új csuklós busz áll, az első közepesen tele van, a második és a harmadik üres.

A forgalomirányító nem hagyja, hogy a buszok megteljenek, félpercenként indítja a járműveket. Némelyik, a Kerepesi úton szemből jövő metrópótlón három-négy ember ül. Logisztikai szempontból megfontolandó lenne, hogy a reggeli csúcsforgalomban a Deák téren helikopterre kössenek minden második buszt, és alacsonyan szállva vigyék a Népstadionhoz. Az ügetőnél a busz a forgalommal szemben kijelölt sávban halad, majd - hogy ne ragadjon be a Baross téren - a síneken, az egykori villamos végállomáson folytatja útját.

Mindig a sárga út

7:56, Keleti pályaudvar. A végállomásnál sárga festékkel rácsozott sávot festettek fel a buszok kihajtását segítve, és két motoros rendőr őrködik, hogy senki nem ragadjon be a sárga útra. A Rákóczi úton nincs különösebb meglepetés, a buszsávon haladunk, kis dugulás csak a Blaha Lujza tér előtt van.

Klikk a képre!
8:02, Blaha Lujza tér. A tér után - nem a hetes buszcsalád megállójában - áll meg a busz. Szorosan mögöttünk még két metrópótló, szinte kiürül a jármű. A Rákóczi úton BKV-s személyautó ügyel, hogy ne duguljon be a buszsáv. Az Uránia mozi közelében osztálykiránduló kisiskolások fehér távolsági buszra szállnak fel, a szirénázó BKV-s autó ott terem és keményen elhajtja a buszsávot elfoglaló buszt.

Már-már túlzás

8:05, Astoria. Nem értettem, hogy miért kell az Astoriánál ideiglenes végállomást kialakítani a 47-es és 49-es villamosnak. Most látszik, hogy miért volt rá szükség. A metrópótlók, kikerülve a dugót, a síneken haladnak. Az Astoria és a Deák közötti szakaszon egyszerre négy-öt busz is a síneken van, a Deákon pedig nem tudnának megfordulni, ha bent állna a villamos.

8:07, Deák Ferenc tér. A végállomáson egyszerre hat busz áll, a szája elé erősített koncertmikrofonnal megnyerő, kedves, türelmes bkv-s forgalomirányító tájékoztatja az utasokat a metróalagút felújítása miatt várható nehézségekről. Ez már-már túlzás, és kénytelenek vagyunk leírni Bodoky főszerkesztő-helyettes hasonlatát: az 1948-as berlini légihíd után a világtörténelem második legnagyobb kényszerű közlekedésszervezési akciója is sikerrel zárulhat.