Az ombudsman szerint rá nem vonatkozott a 15 nap

2005.04.11. 18:06
"Célszerűbb egyszerűen elutasítani a polgárt. Ennek ellenére a jövőben sem fogom követelni a formalizált ügymenetet a polgárok jogainak védelme során" - írta a hivatalokat tesztelő álügyfelünknek Péterfalvi Attila, aki szerint egy korábbi cikkünkhöz nem közérdekű adatot kérdeztünk, ezért nem válaszolt időben.
"Bárki az adatvédelmi biztoshoz fordulhat, ha véleménye szerint személyes adatainak kezelésével vagy a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogainak gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem érte, vagy annak közvetlen veszélye fennáll, kivéve ha az adott ügyben bírósági eljárás van folyamatban" - idézte az 1992. évi LXIII. törvényt Péterfalvi Attila az Index álügyfélének küldött levelében.
Csapdába ejtett ombudsman>>>

Huszonhat helyre írtunk

Az utirany.hu szerkesztősége tavaly novemberben azt szerette volna megtudni a külügyminisztertől, hogy várható-e vízummal kapcsolatos változás Magyarország és Bosznia-Hercegovina között. Válasz nem érkezett, ezért az adatvédelmi ombudsmanhoz fordultak állásfoglalásért. Péterfalvi Attila kimondta: a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságról szóló törvény a közérdekű adatkérés teljesítésére 15 napos határidőt ír elő. A tárca ezt nem tartotta be.

Az Index álügyfélként arra volt kíváncsi, hogy az ombudsmani intelem után változott-e valamit a hivatalok e-mailes ügyfelekhez való hozzáállása. Huszonhat helyre - minisztériumokba, közhivatalokba, önkormányzathoz, miniszterelnökhöz - küldtünk leveleket, amelyekben többnyire közérdekű adatok után érdeklődtünk.

Az ombudsman válasza egy nappal a cikk megjelenése után érkezett az álügyfélhez.

A jövőben sem követi

"Azt szeretném megtudni, hogy állami intézmények, hivatalok, önkormányzatok mennyi idő alatt kell, hogy válaszoljanak az állampolgárok e-mailjeire" - kérdeztük Péterfalvi Attilától, aki szerint a feltett kérdés "nem tekinthető közérdekű adat megismerésére irányuló kérelemnek, mivel a kérdésre adható válasz nem az adatvédelmi biztos kezelésében lévő, valamint tevékenységére vonatkozó adat".

A hatáskör hiánya ellenére az ombudsman hivatalában a kérést iktatták, hogy "alapos, segítő választ" tudjanak adni. "Jelen eset azonban azt mutatja, hogy célszerűbb egyszerűen elutasítani a polgárt - fogalmaz az álügyfélhez a cikk megjelenése után írt levelében az adatvédelmi biztos. "Ennek ellenére a jövőben sem fogom követelni a formalizált ügymenetet a polgárok jogainak védelme során."

Rossz helyre kattintva

Az álügyfél az Oktatási Minisztériumtól (OM) sem kapott választ 15 napon belül. "Azt szeretném megtudni, hogy unokatestvéremnek az egykori Jugoszláviában szerzett egészségügyi főiskolai diplomáját milyen eljárással lehet honosítani Magyarországon?" - tettük fel a kérdést. Az OM-nél a cikk megjelenése után elmondták, hogy honlapjukon közérdekű adatot nem az info@om.hu címről, hanem "a közérdekű adatok igénylésének rendje" feliratra kattintva kellett volna igényelni.

"A Rába folyót egy osztrák bútorgyár szennyezi évek óta, a magyar fél mégse tesz semmit. Várható-e változás az ügyben, mert a helyi horgászturizmus teljesen ellehetetlenült az osztrák oldalról érkező habos víztől" - tettük fel a kérdést a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnak. A cikk megjelenése és a határidő lejárta után szerkesztőségünk egy telefont kapott a minisztériumtól. Arra voltak kíváncsiak, hogy a nyilvános e-mail címükre vagy a minisztérium úgynevezett kitöltős oldalán tettük-e fel a kérdést. (Egyébként ez utóbbin, de választ nem kaptunk.)

Semmilyen formában nem válaszolt a debreceni önkormányzat, Bács-Kiskun megyei földművelésügyi hivatal, az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal és a Belügyminisztérium ügyfélszolgálata. (Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség e-mail címéről azonnal visszapattant a kérdés. Kipróbáltuk, a cikk megjelenése óta sem fogad leveleket az info@okvf.gov.hu.)

Az olvasóknak sem jó

Olvasóink tapasztalatai szerint a huszonhat helyről érkezett nyolc válasz kifejezetten jó aránynak tekinthető. Bár Gábor Áron-Zsoltnak eddig jó tapasztalatai voltak, az Oktatási Minisztériumtól például negyvennyolc órán belül kapott "részletes és pontos" választ. A MÁV és a Külügyminisztérium is gyorsan adott választ kérdéseire, de velük az álügyfélnek is jó tapasztalata volt, huszonnégy órán belül válaszoltak.

Az Oktatási Minisztériumtól Tar Sándor nevű olvasónk a mai napig vár választ egy február 2-án feltett kérdésére. (Illetve már nem vár, mert problémáját az idő - érettségi tantárgyat kívánt választani a fiának - megoldotta, de erre nem játszhat egy hivatal.)

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ügyfélszolgálatától 12 nap, 21 óra, 46 percen belül kaptunk választ. Igaz, egyelőre csak ennyit: "Megkeresését továbbítottuk az illetékes szakmai főosztályhoz. Válaszukig szíves türelmét kérjük!" Horváth Miklósnak szó szerint ezt a választ küldték március elsején. Az érdemi válasszal "az illetékes szakmai főosztály" azóta adós.

Ranglista
Április 6-i cikkünkben huszonhat helyre írtunk kérdést és tizenöt napon belül tizennyolc választ kaptunk. A ranglista:

1. Debreceni Tourinform Iroda: 34 perc
2. Igazságügyi Minisztérium: 98 perc
3. Külügyminisztérium: 21 óra, 28 perc
4. Informatikai és Hírközlési Minisztérium: 21 óra, 30 perc
5. Magyar Államvasutak: 21 óra, 34 perc
6. Belügyminisztérium BÁH Állampolgársági Főosztály: 1 nap, 2 óra, 46 perc
7. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium: 2 nap, 21 óra, 21 perc
8. Fővárosi Önkormányzat: 2 nap, 21 óra, 57 perc
9. Gyurcsány Ferenc: 3 nap, 4 óra, 25 perc
10. APEH: 3 nap, 13 óra, 47 perc
11. Somogy megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség: 6 nap, 20 óra, 2 perc
12. Magyarország thaiföldi nagykövetsége: 6 nap, 21 óra, 24 perc
13. Ceglédi nyugdíjfolyósító: 7 nap, 21 óra, 54 perc
14. BKV: 8 nap, 23 óra, 34 perc
15. Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium: 9 nap, 1 óra, 14 perc
16. Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: 12 nap, 21 óra, 46 perc
17. Határon Túli Magyarok Hivatala: 12 nap, 22 óra, 27 perc
18. Pénzügyminisztérium: 14 nap, 21 óra, 57 perc