Nem hasít, csak cammog a gépposta

2002.03.06. 13:08
A Magyar Posta történetének legátfogóbb reformjaként értékeli a cég, hogy bevezette az Integrált Posta Hálózatot (IPH). A modernizációs program egyik célja az volt, hogy az ügyfeleket gyorsabban tudják kiszolgálni a kényelmesebb munkafeltételek között dolgozó postai alkalmazottak. A cégvezetés szerint mindez teljesült is, ám a gyakorlat mást mutat.
A Posta ez év elejéig akarta befejezni az Integrált Posta Hálózat kiépítését. Mára a főváros számos postahivatalában elvégezték a fejlesztést, és a vidéki rendszerek kiépítése is megkezdődött Szigetszentmiklóson. A teljes rendszerben az rt. 4100 munkahelyet gépesített, 10 ezer postai munkavállalót képzett tovább, 700 postahelyet kacsolt be országos hálózatba. A fővállalkozó az Unisys Magyarország Kft.

Azonban nem minden ügyfél díjazta a fejlesztéseket: sokak szerint a rendszer számos gyermekbetegsége miatt egyelőre inkább lassabb lett az ügyintézés, mint gyorsabb. Egy önkéntes teszter arról számolt be, hogy a kígyózó sort kivárva öt csekket fizetett be. Közben volt ideje felidézni összes kedves óvodai élményét.

A macera

A korábban egyszerű procedúra ma a következőképp néz ki: a dolgozó elveszi a csekket, ráhelyezi "arccal" lefelé egy leolvasóra. A gép leolvassa a csekken látható összeget, mely megjelenik egy monitoron. A dolgozó az előtte lévő billentyűzeten megnyom egy gombot, majd a csekket egy nyomtatóba teszi, amit az csigalassúsággal átvasal magán, miközben mátrixtűs nyomtatással ráírja a dátumot.

A többi - akár kézzel, akár géppel írt - csekk esetében a leolvasó nem olvasta le a csekken szereplő összegeket, így kézzel kellet bepötyögni őket. Olyan hiba is gyakran előfordul, hogy a nyomtató nem hajlandó elfogadni a teljesen ép, szabályosan kitöltött szelvényt.

Az rt. filozófiája:
Az IPH segítségével olyan korszerű ügyfélorientált postát alakítunk ki, ahol céljaink szerint a postahelyek zsúfoltsága megszűnik, ahol ügyfeleink minden szolgáltatást ugyanolyan magas színvonalon vehetnek igénybe, ahol munkatársaink minden szolgáltatásunkat a lehető leggyorsabban bocsátják rendelkezésre, ahol vevőink valamennyi kérésükre gyors és pontos választ kaphatnak.

Hosszú sorok

A végeredmény, hogy egy emberre háromszor annyi idő kell, mint korábban, így csúcsidőben hamar kígyózó sorok alakulnak ki. Az Index riportere is becserkészett egy József körúti postát, mely már az új rendszer szerint működik. Délelőtt 11 óra. A posta ilyenkor csendes. Az egyik ablakbál négy ember állt sorban, kezükben egy-egy szelvény. A riporter közel 10 percet várt, hogy sorra kerüljön. Közben a szomszéd ablak felől káromkodásféle hallatszik: a hölgy közli, hogy elromlott a gép, nem akart pecsételni. A hölgy kéri a türelmetlen csoportot, álljanak át a másik sorba.

Nehezebb lett a munka

Egy postai dolgozó kérdésünkre azt válaszolta, hogy kollégáival együtt nagy reményekkel várták az új rendszert, de eddig csalódást okozott. Korábban minden munkát "kézzel" kellett végezni, és az IPH-tól azt várták, hogy megkönnyíti a munkájukat. Kiderült, az új rendszerben egy sor plusz munkafolyamatot kell elvégezni, de közben a szokásos kézi munkát is meg kell csinálni.

Megpróbáltuk elérni a Magyar Posta Rt. tájékoztatási igazgatóját, de Szász Katalin külföldön van, más pedig nem nyilatkozott. Azt akartuk megtudni, hogy a cégvezetésnek teljesültek-e a rendszerrel kapcsolatos reményei.

Kiforr a rendszer

- Minden esetben, a világon bárhol, ha a természetes "evolúciónál" lényegesen gyorsabb fejlődés következik be, elkerülhetetlen, hogy hosszabb-rövidebb ideig egy új számítástechnikai rendszer bevezetése után a kiszolgálás nem jobb, hanem lassabb és nehézkesebb. Azonban ezek a problémák csak átmeneti jellegűek - hangsúlyozta Fekete Gábor, az Unisys Magyarország Kft. vezérigazgatója. Hozzátette, a már online-ban működő postahivatalok el sem tudják képzelni, hogy visszatérjenek a korábbi manuális postai munkára.

Az iPosta projekt
A rendszert a fővállalkozó Unisys Magyarország mintegy kétéves munkával fejlesztette ki, sok helyen tesztüzemmódban néhány hónapja fut. Az IPH (iPosta) projekt révén 2002 végéig országszerte a hétszáz legjelentősebb postahivatal teljes automatizálása, azaz az ügyfélkiszolgálás és belső postai folyamatok számítógépes támogatása, valamint az országos rendszerhez való kapcsolódása valósul meg. Első megközelítésben az Integrált Posta Hálózat a postai munkahelyek számítógépes támogatását jelenti.

A finnek pörgetik

Egy Finnországban dolgozó magyar olvasónk megosztotta tapasztalatait az átutalások ottani menetéről. Mint írja, kicsit bizarrnak látja a magyar rendszert, ahol az emberek azért veszik ki a pénzüket, hogy a postán újra befizethessék.

Olvasónk egy neves finn cégnél vezeti a számláját. Ő is, mint az emberek többsége Finnországban a közüzemi és egyéb díjakat átutalással fizeti. A bankok díjat számítanak fel, ha valamit a fiókban, készpénzben akar az ember elintézni. A csekkek befizetését sokan az internetről végzik, belépés egyszer használatos kódokkal, fizetésnél külön véletlenszerű megerősítő kódot kér: adja meg az F kódot. Form kitölt, megadható havi rendszerességű és eseti megbízás is. A bankszámlára történő közvetlen terhelést is lehet engedélyezni.

Utcáról, bankból, bevásárló központokból az Otto nevű bankautomata rendszeren keresztül lehet tranzakciókat kezdeményezni, terminál mindenhol található. Kétféle létezik: pénzfelvevő és átutaló.

Az átutaló automata a bank speciális zárt helységében, nonstop üzemel. Bankkártyával nyitható üzletközpontokban is. Használata: kártya be, pin-kód be, a csekkre nyomtatott vonalkód beolvasása, majd címzett neve, számlaszáma, összeg, üzenet, referenciaszám megadása. Az automata bizonylatot nyomtat a fizetésről. Olvasónknak csak pozitív finn tapasztalatai vannak, mert "itt a bankok nem üveg/tükör/márvány paloták, kényelmesen használhatóak és nincs sorban állás".