Zsidó vagyok, és gárdista
További Belföld cikkek
- Fegyházbüntetésre ítélték a volt barátnője házát felgyújtó borsodi férfit
- Reisz András: Aki idén telet szeretne, annak bizony nincs jó hírem!
- Az ügyeleti rendszer jól működik, az volt a katasztrófa, amit a budapestiek eddig átéltek
- Karácsony Gergely: 2025-ben teljes padlássöprést tervez a kormány az önkormányzatoknál
- Kiakadt a követőire Márki-Zay Péter mozgalma, mert nem osztják meg a posztjaikat
Kicsoda Reiner Péter, a Magyar Gárda alapító tagja?
1944-ben születtem Budán, a Maros utcai zsidókórházban. Édesapám haláltáborban pusztult el, édesanyámmal a pesti gettóban éltük túl a vészkorszakot. A fertődi Esterházy-kastélyban tanultam, szőlész-borász és kertész szakmérnök vagyok, már nyugdíjas. Holocaust-túlélőként saját magam, és elhunyt édesapám jogán szerény kárpótlást és életjáradékot is kapok.
Hogyan vált nemzeti radikálissá?
Meghatározó élményem volt az első házasságom: erdélyi feleségem volt, és bár a házasság nem sikerült, az akkor szerzett élmények a mai napig az elszakított magyar területekhez kötnek.
Magyarnak, zsidónak vagy mindkettőnek vallja magát?
Vállalom a zsidó származásomat, és az egész felnőtt életem arról tanúskodik, hogy büszke vagyok a magyarságomra. Tehát az egyik vállalás, a másik megalapozott büszkeség.
A családja is nemzeti érzelmű, jobboldali?
Mivel a magyarországi zsidóság megmaradt része - számomra ugyan utólag elfogadhatatlan, de érthető okokból - baloldali lett, én is baloldali családból származom. Bizonyos fejlődésen kellett átmennem ahhoz, hogy most azt mondjam magamról, hogy nemzeti érzelmű vagyok. Zsidóként és magyarként is a magyarság, a nemzet szerves részének tartom magam.
Gyakorolja a zsidó vallást?
Mivel a zsidó identitás - a magyarhoz hasonlóan - nincs tisztázva, a kérdést nem tudom értelmezni. Egyébként nem vagyok hívő ember. A zsidók többszöri nekifutásra sem tudták tisztázni, hogy mit jelent zsidónak lenni: vallást, joggyakorlást, hagyományőrzést, vagy ezek valamiféle egyvelegét? Nem tudjuk, és nem is biztos, hogy ma a zsidóknak érdekük ezt tisztázni.
Miért lépett be a Magyar Gárdába?
Ez személyes ügy, a Gárda Egyesület számos alapítójához több tíz éves, meghitt bizalmi és baráti viszony fűz.
Nem érzi úgy, hogy ön a Gárda "díszzsidója"?
Már az első eskütétel alkalmával beléptem, de a korom miatt csak pártoló tagként, felvállalva a szellemiséget, de nem vállalva az alaki mozgást és az egyenruhát. A szimbólumokat, mint láthatja, most is hordom, bennem az Árpád-házi jelképek nem félelmet keltenek, hanem biztatást, jövőképet nyújtanak nekem.
A nyilasok annak idején árpádsávos zászlók alatt lőtték a Dunába a zsidókat, köztük a rokonait, ön mégis hordja ezeket a szimbólumokat?
Azok a gyilkosságok szörnyűek, embertelenek voltak. De az Árpád-házi szimbólumok nekem egészen mást jelentenek. A szimbólum arról nem tehet, hogy egy másodpercnyi történelmi pillanatig ez a szörnyű mozgalom, a nyilasok részben kisajátították őket.
Nem tart attól, hogy a gárdától is kitelhetnek ilyen szörnyűségek?
A Jobbik és a Magyar Gárda vezetői kellő bölcsesség birtokában vannak ahhoz, hogy ez a kérdés alaptalan legyen. Új hibákat nyilván elkövetünk majd, de a régieket nem ismételjük meg. Vona Gábor történész, nem fog politikai baklövéseket elkövetni.
Zsidóként nem érinti érzékenyen, hogy a Jobbik és a Magyar Gárda nyíltan rasszista üzeneteket fogalmaz meg, elsősorban a cigánysággal, de a zsidósággal szemben is?
Jelen voltam mindhárom eskütételen, és a gárda számos vidéki és elszakított magyar területen való megjelenésekor is, és soha nem hallottam, nem érzékeltem - pedig ezer füllel figyeltem, higgye el -, hogy rasszista vagy zsidóellenes kijelentések hangzottak volna el. Soha nem tapasztaltam ilyesmit.
De hiszen a Jobbik kampánytémává tette az úgynevezett "cigánybűnözést".
Az a véleményem, hogy ez a jelenség ma kikerülhetetlen, és például Moldova György már az úgynevezett megvalósult szocializmusban is foglalkozott vele. A bátrabbak, például Vona Gábor néven is nevezik, ezért én nem ítélem el. Igen, szerintem is van cigánybűnözés, lehet és kell is beszélni róla.
Ezzel egy egész népcsoportot megbélyegeznek és megfélemlítenek.
Vona Gábor, a Jobbik hihetetlen bölcs, tehetséges és minden bizalmamat bíró pártelnöke erre azt szokta mondani, hogy a Gárda az előtte járók - a lakiteleki mozgalom és az MDF, a Magyar Út Körök és a MIÉP, a polgári körök és a Fidesz - hibáiból bölcsen tanult, és ki tudja védeni azokat a koholt vádakat, amelyeket a cigányok és a zsidók hoznak fel ellene.
Még élő rokonai, barátai mit szólnak ahhoz, hogy szerepet vállalt a Gárdában?
A rokonaim inkább kerülik a témát, mert szeretnek. A zsidó baráti körömben, mert ilyen is van, megoszlanak a vélemények. A 45 éves értettségi találkozómon is engem tisztelő és gyűlölő táborra oszlottak a volt osztálytársaim. Gyerekkori nem zsidó és zsidó barátaim szakították meg velem a kapcsolatot, amiért beléptem a gárdába, jelenlegi baráti köröm viszont büszke rám. Több telefont kaptam Izraelből is, magukat székelyföldi zsidó magyaroknak mondó emberek három generáció nevében köszönték meg azt a szolgálatot, amit a bolsevizmus ellen vállaltam. Ők Izraelből így értékelték, zsidóként is, székelyként is.
Ön az egyetlen zsidó a Gárdában?
A gárda pártoló tagságába tudomásom szerint rajtam kívül még három zsidó lépett be, nem vagyok magányos. Ezen el kellene gondolkozniuk azoknak, akik ma a zsidó véleményt kisajátítják, és úgy gondolják a Síp utcában, hogy a magyar zsidóság egészét képviselik. Amikor 2006. október 23-án a rendőrök megaláztak, és a Gerlóczy utcában ütöttek-vertek, azt mondtam nekik kétségbeesetten és értetlenül, hogy fiúk, 62 év után újra veritek a zsidókat Budapest utcáin?
Miért bántották a rendőrök 2006. október 23-án?
Aznap reggel nyolc barátommal összegyűltünk, hogy megemlékezzünk egy közös barátunkról, aki 1956-os forradalmárként, akkor fiatalkorúként börtönben is ült. Egyébként Kádárék két Corvin közi zsidó felkelőt is felakasztattak, akik megúszták Auschwitzot. A zsidó közképviseletek erről a mai napig hallgatnak, mert nem illik bele az általuk kialakított képbe. Nekem a majdnem névrokon Renner Péter az idolom, aki túlélte Auschwitzot, és 1956-ban fegyverrel harcolt a bolsevizmus ellen. Felakasztották érte.
Mi a véleménye azokról nemzeti radikális portálokról, amelyek nyíltan uszítanak a zsidóság, a cigányság és a homoszexuálisok ellen?
A nemzetben és a nemzetellenesen gondolkodó oldal portáljai sem védettek a hülyeség és a félműveltség ellen.
Kint volt szombaton a Hősök terén?
Kint voltam.
Nem zavarta a zsidózás, a nyilas karszalagok?
Rossz helyen álltam, nem hallottam. A tömegben régi barátokkal találkoztam, szívesen voltam velük együtt.
Érte már attrocitás a zsidósága miatt nemzeti radikális közegben?
Sajnos igen, a Gárda perén a folyosón, de erről többet nem kívánok mondani.
A gárdatagsága miatt érte már attrocitás bármilyen oldalról?
Nem.
Cigányok is vannak a Gárdában?
Arról hallottam, hogy be akartak lépni, de azt nem tudom hogy sikerült-e nekik.
Nem tart attól, hogy a Magyar Gárdára válaszul például cigányok is militáns "hagyományőrző" szervezeteket alapítanak, és polgárháborús helyzet alakul ki emiatt?
Nem félek ettől, nem tartom valós veszélynek a cigányok ilyen irányú önszerveződését. Viszont miközben leépült a magyar belügy, a magyar honvédség, járom a végeket, és bizonyítékom van rá, hogy az elszakított magyar területeken, Romániában, Szlovákiában és Szerbiában folyamatosan alakulnak a gárdák és a szabadcsapatok, amelyeknek egyetlen célja a magyarellenesség. Ezt reális veszélynek tartom. És nem látom veszélyesebbnek a Magyar Gárda fekete ruháját az engem 2007-ben megalázó, közhatalmi feladatokat is ellátó In-Kal Security fekete egyenruhájánál. Az a kérdésem, hogy a két fekete színű félelemkeltés között mi a különbség?
Az interjút itt lehet kommentálni
Titkos románcról pletykálnak a Magyar Gárdában
Az Index több, a Magyar Gárda belső ügyeit ismerő forrásból úgy tudja, hogy titkos románcról pletykálnak Dósa István főkapitány lemondása kapcsán. A volt főkapitány, aki családos ember, a pletyka szerint összejött egy csinosnak mondott gárdataggal. A témával a barikád.hu is foglalkozott, a Vona Gábor Jobbik-elnökkel készült interjúban az interjú készítője utal arra, hogy "egyes internetes fórumok beszélnek egy titokzatos gárdista hölgyről, aki a főkapitány jobb kezeként az adatokat és a pénzeket kezelte, miközben a Gyurcsány-kormány egyik minisztériumának alkalmazottja", Vona pedig erre azt feleli, hogy erről nem akar beszélni. Dósa István a lemondása után úgy fogalmazott a Szent Korona Rádiónak, hogy "alkoholistának is híreszteltek, közvetlen harcostársam pedig, aki nő, riherongy lett a pletykákban". A Magyar Gárda vasárnap Kiss Róbert személyében új főkapitányt választott, és fegyelmi eljárást indítottak Dósa István ellen.