Új tűzoltóhajót kapott a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság

2000.10.09. 21:26
Új tűzoltóhajót kapott a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság. A 135 millió forintos beruházással leváltották a 18 éve szolgálatot teljesítő Prometheust, mely 15-18 km-es sebessége miatt számos tűzesetnél és balesetnél már nem volt bevethető. Az új hajó katasztrófavédelmi feladatokat is el tud látni, gyors bevetése északon a Dunakanyarig, délen Dunaújvárosig lehetséges. A nyílt pályázaton nem a jobb műszaki feltételeket ígért MAHART nyert, hanem egy finn cég olcsóbb, de a kiírásnak megfelelő változata.
A Prometheus és az új finn hajó egy tűzoltási gyakorlaton
Az előző hajó, a Prometheus irányításával nagyon sok gond volt - mondta el az Indexnek Murányi Albert főhadnagy, a hajó egyik kapitánya. A Prometheust állóvízre tervezték, és ez a Dunán nagyon sok gondot okozott. Az új finn hajó kormányzása összehasonlíthatatlanul jobb, és sokkal gyorsabb is. A Prometheus az utóbbi időben 15-18 km/órás sebességgel tudott csak menni, és ezért számos tűzesetből, mentésből kimaradt. Az új hajó sebessége 22 csomó, azaz több mint 40 km óránként. Korszerű radarjával lehetőség van akár a víz alatt lévő autók, hajóroncsok felderítésére, illetve víz alatti hullák keresésére is. Gyors bevetése északon a Dunakanyarig, délen Dunaújvárosig lehetséges.

A Prometheus 18 évvel ezelőtt lépett a tűzoltóság kötelékébe. Bakondi György az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóság főigazgatója elmondta, feladata kisebb tüzek oltása, vízi események biztosítása, tűzmegelőzési gyakorlatokon való részvétel volt. Az új hajóval ez a feladatkör kiegészül a katasztrófavédelemmel, például egy árvíz során való élet és vagyonmentéssel is.

Műszerei segítségével sűrű ködben is biztonsággal vezethető
A Belügyminisztérium 1999 tavaszán kiírt pályázatát egy finn cég nyerte el. A 135 millió forintos költségeket a Fővárosi Önkormányzat 45 százalékban állta, a maradék összeget az állam, illetve a vagyonbiztosításokból létrehozott tűzvédelmi alapból finanszírozták.

A pályázaton a MAHART Balatoni Hajózási Rt. is részt vett. Ők egy német céggel kooperálva készítették volna el a lehető legjobb műszaki feltételekkel rendelkező hajót. Ez azonban 15 m-es lett volna, a pályázaton kiírt 13 m-es szemben. Márhoffer Ferenc, a finn cég magyarországi képviselője elmondta, ők a kiírásnak maradéktalanul megfeleltek, és ezért a pénzért ők egy profi hajót készítettek.

A MAHART ajánlata volt műszakilag a legjobb - mondta el lapunknak Kristóf István ezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Műszaki Főosztályának vezetője. Ők netto 150 millió forintért vállalták volna, de ez az ár túl magas volt.

A pályázat kiírásakor még nem tudták, hogy a dunai flottilla meg fog szűnni, így a lehetőség sem volt arra, hogy onnan vegyenek át hajót, és alakítsák át a tűzoltóság részére. A jövőben viszont nyitottak arra, hogy az életmentésre alkalmas eszközöket hasznosítsák, és ezek között hajó is lehet.

Ez a harmadik tűzoltóhajó 1962 óta, remélhetőleg egy újabbra nem kell 20 évet várni.

A hajó paraméterei
Gyártó cég: Uudenkaupungin Työvene Rt.
Súlya: 35 tonna
Hosszúsága: 13 m
Szélessége: 3,9 m
Motor: Volvo, 230 LE
Radar: Furono LS/1751
Daru: Palfinger PC 01
Szállítható emberek száma: 35 fő
Alkalmazhatósága: vontatás, műszaki és személyi mentés, búvárok vízre bocsátása, gépjárműszállítás a kinyitható orr-rész segítségével