Szekeres cseh harci repülőkről tárgyal

2008.11.21. 15:45
Új vadászgépek vásárlására kényszerül 2010-tõl a magyar kormány. A Honvédelmi Minisztérium szerint 2009-re befejeződik a Mig-29-es és a L-39-es gyakorlógépek kivonása, és csak a 14 Gripen marad az ország légterének biztosítására. A kormánynak a pénzügyi válság kellős közepén kell döntenie a költséges megoldásról - írja a Napi Gazdaság.

A kormánynak heteken belül, de legkésőbb jövő év első felében döntenie kell az ország légteret biztosító új harci gépek beszerzéséről. Ugyanis 2009 végére befejeződik a Mig-29-es vadászgépek és az L-39-es Albatrosz gyakorló-felderítő gépek kivonása. Így a magyar légierőnek 2010 januárjától a 14 Gripennel kell megoldania az összes feladatát úgy, hogy ebből az állományból a kormány két gépet felajánlott a NATO-nak. A Honvédelmi Minisztérium szerint a legvalószínűbb, hogy cseh sugárhajtású gépek, L-159 Alcák vásárlásával fogja a kormány megoldani a problémát.

L-39-es Albatrosz

Szekerek Imre, honvédelmi miniszter a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy az egyik lehetőség további Gripenek vásárlása vagy bérlése lehet, vagy a Gripeneknél jóval olcsóbb az L-159-esek vásárlása a cseh légierőtől. Az orosz harci gépek és a cseh L-39-esek kivonásától a honvédelmi minisztérium másfél-, két milliárd forint megtakarítást remél. Az így felszabaduló forrásokból a biztonságos repüléshez szükséges óraszámot akarják biztosítanák a magyar pilótáknak.

Az L-159-es Alcák tervezése 1993-ban kezdődött az Aero Vodochodynál azzal a céllal, hogy egy NATO-kompatibilis, hangsebesség alatt repülő kiképző- és könnyű harci gépet gyártsanak. A csehek kizárólag nyugati technológiát alkalmaztak, így a gép képes együttműködni olyan NATO harci gépekkel, mint az F-16-os, F/A-18-as vagy a Gripen. Az L-159-es 936 kilométeres maximális sebességgel képes repülni Honeywell-gyártmányú hajtóműveinek köszönhetően.

Mig-29

A cseh légierő 72 Alcát rendelt a prágai gyártól, ám a NATO-csatlakozás után, csak 24 gépet tartottak rendszerben. Így negyvenhárom alig néhány tucat órát repült, vagyis ennyi eladható együléses L-159-es Alcával rendelkezik a cseh honvédelmi tárca. Ezek megvásárlásáról már régóta folytat tárgyalásokat a magyar és a cseh honvédelmi minisztérium. Ha a magyar kormány a vásárlás vagy bérlés mellett dönt, a cseh gyártó akár egy éven belül szállítani tudja az együléses Alcákat, illetve a kétüléses gyakorlógépeket, ám ezek szállítási ideje négy hónappal hosszabb, ugyanis azokat is az együléses változatból alakítják át.

Az üzlet a két minisztérium között köttetne, ám a gyártó számára üzletet jelentene a gépek beüzemelése, a tartalék alkatrészek eladása, a bevetés-tervezési, kiértékelést segítő informatikai rendszerek, a szimulátor szállítása. A nagy dobás a cseh cég számára az lenne, ha a hazai légierőn kívül egy másik NATO-tagállam is rendszerbe állítaná a gépeket, ami talán meghozná más érdeklődök kedvét is.

Szekeres Imre szerint a HM 2010-tõl esedékes kiképzésre, gépvásárlásra idõben benyújtja előterjesztését a kormánynak. De mivel bármilyen megoldás nyélbe ütése hónapokat igényel, a jelenlegi gépek pedig csak alig egy évig állnak rendszerben, a kormánynak a pénzügyi válság kellős közepén kell meghoznia a döntést, vagy kockáztatja azt, hogy a drága pénzen kiképzett pilótákat kényszerűségből nyugdíjazzák.