Osztályozás csak negyedikes kortól

MTI
2004.04.06. 10:00
Szeptembertől nem kaphatnak osztályzatot az általános iskolák első három évfolyamán és a negyedik év első félévében a kisdiákok, a módosult közoktatási törvény alapján kizárólag szövegesen lehet majd értékelni teljesítményüket - hívja fel a figyelmet a szaktárca az értékelés bevezetéséről. Az oktatási tárca honlapján közzétett ajánlás a közoktatási törvény tavalyi módosításával kapcsolatban felhívja a figyelmet: az első három évben és a negyedik évfolyam első félévében olyan szöveges értékelést kell kapnia a tanulóknak, amelyik kifejezi, hogy kiválóan, jól vagy csak megfelelt, esetleg felzárkóztatásra szorul.

Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke úgy véli: szerencsésebb lenne a kétféle értékelési mód együttes alkalmazása. A PDSZ szerint a szülők nagy többsége a szöveget mindenképpen "le akarja majd fordítani jegyre".

Árok Antal alelnök az MTI kérdésére elmondta: az eddigi hagyományok alapján van egyfajta elvárás az osztályzatok kapcsán, amelyek értékrendet fejeznek ki. A gyermekek ösztönzése szempontjából szerencsésebb lenne, ha a szöveges értékelésre és osztályzásra egyaránt lehetőség lenne. A tárca indoklása szerint a 6-8 éves kor az önértékelés kialakulása szempontjából igen érzékeny időszak. Az iskolába lépő gyerek még nem tudja a teljesítményét és személyiségét elkülöníteni, ezért a teljesítményre kapott osztályzatot egész személyiségére vonatkoztatja. Ez korlátozhatja az előrelépés lehetőségeit, káros következménnyel járhat további fejlődésére.