'Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia'

2005.08.15. 12:44
Megmenekülhettek volna a Helios légitársaság prágai járatának utasai, ha a kabinnyomás csökkenése miatt lezuhant gép pilótái időben megkezdhették volna a vészsüllyedést, hiszen háromezer méteres magasságban már elég lett volna az oxigén, és nem lett volna dermesztő hőmérséklet sem. Az, hogy elsőként a pilóták vesztették eszméletüket, arra utal, a hiba a pilótafülkében keletkezhetett.

Egyre valószínűbb, hogy műszaki hiba okozta a ciprusi Helios légitársaság Athénon keresztül Prágába tartó Boeing 737-300-as típusú gépének vasárnapi katasztrófáját. A ciprusi légitársaság gépe, fedélzetén száztizenöt utassal és hat fős személyzettel a földbe csapódás előtt két órán át körözött úgy a levegőben, hogy a pilóták már nem voltak eszméletüknél.

Túlélhető katasztrófa


Tekintse meg a tragédia képeit!

A gépen minden jel szerint kritikusan lecsökkent a kabinnyomás, ami egyrészt oxigénhiányt, másrészt drasztikus lehűlést okozott - az áldozatok többsége a mentők szerint jéggé fagyott. A Flight International szakhonlap beszámolója szerint a kabinnyomás csökkenése esetén a pilótáknak elsőként - még az utasok figyelmeztetése előtt - kell felhelyezniük az oxigénmaszkokat. Az, hogy a gépet követő F-16-os vadászgépek pilótáinak beszámolója szerint a másodpilóta a kormányra dőlve feküdt a gép pilótafülkéjében, a repülő kapitányát meg nem látták, ennek elmaradására utal. A vadászpilóták beszámolója szerint az eszméletlen másodpilóta feje mellett ott lebegett az oxigénmaszk.

A ciprusi igazságszolgáltatás hétfőn vizsgálatot kezdeményezett a Helios Airways légitársaság ellen.

Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia, vélekedett az Indexnek Újlaki László repülésügyi szakértő. Újlaki szerint normális esetben a kapitány és a másodpilóta egyikének a keze ügyében kellett volna lennie egy ellenőrzött, üzemképes oxigénmaszknak, pont a kabinnyomás csökkenése miatti balesetek elkerülésére. Ekkor ugyanis az oxigénmaszkkal felszerelt pilóta biztonságos magasságba manőverezhette volna a gépet.

Hiba a pilótafülkében

A kabinnyomás drasztikus csökkenésekor vészsüllyedésbe kellett volna kezdeni, azaz a gép képességei szerinti legnagyobb sebességgel négyezer méteres magasság alá kellett volna ereszkedni. Ez az átlagosan két percig tartó manőver biztosíthatta volna az elviselhető légnyomást, hőmérsékletet és oxigénmennyiséget a személyzet és az utasok számára. Irányítás nélkül azonban a gép a magasban maradt, lassú kínhalálra ítélve az utasokat, írja az AP. Ezt bizonyítja több sms és telefonüzenet, amit a gépről küldtek a fagyoskodó, légszomjjal küzdő utasok. "Isten veled, bátyám, itt vagyunk megfagyva" - búcsúzott sms-ben egy utas unokatestvérétől.

Újlaki feltételezései szerint az, hogy a pilóták elvesztették az eszméletüket, arra utal, hogy a hiba a pilótafülkében keletkezhetett. A szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy a kabinnyomás csökkenése először csak a pilótafülkét érintette, mire az utastérben is szökni kezdett a levegő, már kioldottak az oxigénmaszkok. Ez megmagyarázná, hogy maradhattak életben az utasok jóval a hiba bekövetkezte után is.

Bojkottálják a Helios járatait

A balesetet az első feltételezések szerint a gép meghibásodott légkondícionálói okozhatták. Az AP értesülései szerint a Helios gépein többször is probléma volt a légkondícionálókkal, több utas egybehangzó beszámolója szerint az elmúlt hónapokban többször is előfordult, hogy az utastérben fagyasztó hideg volt, amit az utaskísérők plusz takarók kiosztásával orvosoltak. Máskor az is előfordult, hogy a légkondícionáló trópusi forróságúra fűtötte fel a kabint.

A vasárnapi tragédia máris zavarokat okozott a Helios forgalmában. Hétfőn a légitársaság Szófiába tartó járatának személyzete és utasai is megtagadták, hogy a fedélzetre lépjenek. A Ciorusi Hírügynökség jelentése szerint mintegy száz utas azt követeli, hogy egy másik légitársaság gépe szállítsa őket Bulgáriába.

Leszaladt a pálya betonjáról egy brit gép Hannoverben
Landolás közben leszaladt a British Airways légitársaság egyik gépe a hannoveri repülőtér leszállópályájájáról és a betoncsíktól 200 méterre egy réten állt meg. Senki sem sebesült meg. A vasárnap történt esetről hétfőn számolt be a légi baleseteket vizsgáló német hatóság, jelenleg a feketedobozban tárolt felvételeket értékelik. A gép Birminghamből érkezett Hannoverbe, a pálya vizes volt.

A hannoveri baleset okát egyelőre csak találgatják. Vizsgálják a féknyomot is, amelyből esetleg arra lehet következtetni, hogy a pilóta a kelleténél nagyobb sebességgel hajtotta végre a leszállást. Gyanúsak lehetnek a fékek is, amelyeket a pilóta saját bevallása szerint "tövig" nyomott.