Szekeres Imre: A pilóták eltérhettek a feladattól

2008.06.20. 12:06
Nem élte túl a két pilóta a Fehérgyarmat közelében történt légi szerencsétlenséget. Az L 39 Albatrosz kiképzés közben zuhant le. A hadügyminiszter szerint bjó állapotban volt a repülő, így nem valószínű a műszaki probléma.
Képek a baleset helyszínéről

Lezuhant egy kiképzésre használt L 39 Albatros katonai repülőgép pénteken délelőtt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a Fehérgyarmati repülőtér közelében.

A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába tartozó gépen tartózkodó két ember katapultálás közben életét vesztette.

Az Albatros 10:25-kor szállt fel a kecskeméti repülőtérről, 11:02-kor zajlott az utolsó kommunikáció a géppel, utána megszakadt a kapcsolat. Az első jelzéseket fél 12-kor kapták meg a hatóságok arról, hogy ég egy repülőgép Fehérgyarmat mellett, lakott területtől 500 méterre, hangzott el a Honvédelmi Minisztérium sajtótájékoztatóján.

A katonai gép 200 méteres magasságban hajtott végre feladatot. A pilóták katapultálni próbáltak, de az alacsony magasság miatt ez eredménytelen volt. A hátul ülő pilótát kilőtte a katapult, az elöl ülő nem tudta elhagyni a gépet. Az oktató Janicsek András alezredes, rendkívül rutinos pilóta volt, nemrég tért vissza Kanadából, ahol szintén kiképzéseket tartott. A növendék Ignácz Zoltán főhadnagy volt.

Az Albatros L-39-et kiképzésre használták

A szon.hu szerint a környéket és az oda vezető utakat lezárta a rendőrség és a katasztrófavédelem.

Egy szemtanú a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei napilapnak elmondta: a házuk fölött nagyon alacsonyan szállt el a gép, majd magasra felszállt, és a földhöz csapódott.

A szlovéniai látogatását megszakító és a helyszínre tartó Szekeres Imre honvédelmi miniszter a vezérkarfőnököt kérte fel a baleset vizsgálatára.

"Eltérhettek a kiszabott feladattól azok a pilóták, akik lezuhantak Fehérgyarmat és Nábrád között egy használaton kívüli repülőtérre péntek délben" - mondta Szekeres Imre honvédelmi miniszter a légi baleset helyszínén tartott sajtótájékoztatón. A tárca vezetője "értelmetlen és felesleges halálnak" nevezte a történteket. A rendelkezésre álló eddigi adatok szerint a pilóták egy nem tervezett és rendkívül kockázatos manővert hajtottak végre a géppel - mondta a tárca vezetője.

Hozzátette: további vizsgálat tisztázza majd pontosan a történteket, amit segíthet, hogy van szemtanú és rendelkezésre áll egy videofelvétel is. Az L-39-es gép manővereit többen is fotózták, filmezték, az MTI így jutott olyan felvételekhez, amelyeken még a katasztrófa előtt látszik a repülőgép.

A miniszter kiemelte, hogy a Magyar Honvédség Janicsek András alezredes személyében az egyik legjobb pilótáját vesztette el, akit Kanadában képeztek ki és több mint 2700 órát repült. Ignácz Zoltán főhadnagyot szintén Kanadában képezték ki, és az ígéretes repülők egyike volt.

Szekeres éppen a napokban nyilatkozta, hogy az Albratos elavult, új gépeket kellene venni. A 16 darab MiG-29-es, illetve a 9 darab L-39-es mára elavult. A hadrendből való kivonásuk már megkezdődött és 2009-re fejeződik be. (A Magyar Légierő 1993-ban kapott az egykori keletnémet légierő hagyatékából 20 L39-ZO repülőgépet, ebből 12 gép állt Kecskeméten szolgálatba, a maradék nyolcat tartalék alkatrésznek szánták.)

A Delfin továbbfejlesztett változatát 1968-ban kezdték gyártani

Szekeres akkori nyilatkozata szerint nem marad más hátra, mint hogy 12-14 alacsony költségű gép után nézzen a hadsereg. A csehek felajánlották, hogy jelképes áron eladnának hazánknak L-159-es repülőket. Ezek gyakorlatilag vadonatúj, alig 50 órát repült gépek. Azonban jelenleg még nem tudni, hogy mennyibe kerülne a felújításuk. Ugyanis a gépek az elmúlt időszakban lezsírozva álltak a hangárban, s használatuk előtt mindegyiket át kellene vizsgálni, az állásban elöregedett alkatrészeket pedig ki kellene rajtuk cserélni.

Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője megerősítette: valóban zajlanak előkészületek az albatrosok kivonására. Két koncepció verseng egymással: új oktatógépeket vásárolunk – ez a költségesebb, bár hosszabb távon megtérülő megoldás –, vagy repülőórákat vásárolunk a pilótáknak.

Szabó "Topi" Zoltán leszerelt, több világbajnokságot is nyert vadászpilóta az Indexnek elmondta, az Albatros gépek nagyon megbízható kiképzőgépek, ő is több száz órát repült ezekkel. Mivel egy egyhajtóműves gép, ezért nehéz vele vitorlázni.

Legutóbb április közepén zuhant le egy MiG-29-es Kecskeméten, a pilóta katapultált és túlélte a légi szerencsétlenséget. 2002-ben Kassa közelében zuhant le egy Albatros L-39 típusú sugárhajtású repülőgép, melynek két magyar pilótája katapultált. A balesetet valószínűleg hajtóműleállás okozhatta, a pilóták nem sérültek meg.

Az 1960-as évek kezdetén a Szovjetunió légiereje alapfokú kiképzőgépet keresett, amelyen a pilóták elsajátíthatják a sugárhajtású repülés fogásait. A szovjet igényekben a szövetséges szocialista országok is láttak fantáziát: a lengyelek a TS-11 (Iszkra) tervvel pályáztak, míg a csehszlovákok az L-29 Delfinnel. Készült szovjet terv is, de a Jak-30-as is alulmaradt a csehszlovák ajánlattal szemben.

Az első sorozatgyártott gép 1963-ban készült el. A Prága melletti Aero Vodochody repülőgépgyár 1974-ig gyártotta a Delfint, amelyből körülbelül 3 600 darabot szereltek össze. Az L-39 Albatros a Delfin továbbfejlesztett változata, amelynek prototípusa 1968-ban készült el. Ebből 1 650 darabot gyártottak, és a típus a volt Varsói Szerződés országainak standard kiképző repülőgépe lett. Bővebben itt olvashat a gépről>>>

A magyar légierő egyik L-39 Albatros típusú gépe 2007 június 1-jén, a Pécs-Pogány Repülőnapon:

Katonai repülőgépek balesetei

1990. január 26. Egy kétüléses MiG-23-as kiképzôgép lezuhant, két pilótája meghalt.

1990. június 29. Lezuhan egy együléses MiG-21-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte.

1990. április 20. Egy együléses MiG-23-as harcigép lezuhant, a pilóta katapultált és túlélte.

1990. szeptember 16. Bemutató közben lezuhant egy együléses MiG-23-as harcigép, pilótája meghalt.

1991. szeptember 12. Egy kecskeméti együléses MiG-21-es gép lezuhant, pilótája meghalt.

1994. június 1. Egy pápai kétszemélyes MiG-21-es gyakorlógép lezuhant, a katapultálást, csak az oktatópilóta élte túl.

1995. május 25. Egy kétüléses Su-22-es gyakorlógép zuhant le, a pilóták katapultáltak és túlélték.

1995. július 25. Egy L-39-es kiképzôgép lezuhant, a pilóták katapultáltak és túlélték.

1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy egyszemélyes Szu-22-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte.

1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy kétszemélyes MiG-23-as gyakorlógép, a pilóták meghaltak.

1996. szeptember 19. Hidraulika hiba miatt lezuhant egy együléses MiG-21-es. A pilóta sikeresen katapultált.

1998. júl. 23. A kecskeméti repülőtér légterében a repülőnapon lezuhant a légierő egyik MiG-29B típusú vadászrepülőgépe, pilótája meghalt.

2003. nov. 13. Lezuhant egy Jak 52-es katonai gyakorló repülő Szolnoknál, a gép két pilótája meghalt.

2005. május 11. Gyakorlórepülés közben lezuhant egy MiG-29-es Kecskeméten, a pilótának még a becsapódás előtt sikerült katapultálnia.

2008. január 31. A Magyar Honvédség egy Mi-8-as helikoptere a Szolnok megyei Óballa településnél balesetet szenvedett, amikor egy gyakorlótéren leszállási feladatot hajtott végre. A gép kiégett, egy katona életét vesztette, hárman pedig megsérültek.

2008. április 17. - Leszállás közben lezuhant egy MiG-29-es repülőgép a kecskeméti repülőtéren, a pilóta katapultált.