Lefilmezték Szekeres, Áder és Mikola száguldó autóját

2006.04.28. 18:50
A választási hadjárat során több politikus is megszegte a 130 km/h-s sebességkorlátozást a magyar autópályákon – állítja a limit eltörléséért küzdő No Speed Limit Egyesület. Az Árpa Attila nevével fémjelzett szervezet tagjai egy-egy kampánygyűlés után követték néhány politikus kocsiját: Áder János és Szekeres Imre autója 170-nel repesztett Budapest felé, Mikola István kampánykisbusza 145 km/órával ment. Valószínű, hogy nem ők vezettek.

Három videóval akarja bizonyítani honlapján a No Speed Limit Egyesület (NSL) azt, hogy a politikusok sem tartják be a 130 km/órás sebességkorlátozást az autópályán. A januárban alakult egyesület a magyar autópályákon érvényes 130-as sebességhatár eltörléséért folytat aláírásgyűjtési kampányt, s így akarja befolyásolni a döntéshozókat.

A politikusok állítólagos autóiról szóló, sötétben készült felvételeken csak az autók hátsója és a rendszám látszik, az nem, hogy ki ül a volánnál. Az NSL aktivistái a kampánygyűlésekről hazafelé tartó politikusok sebességét a klasszikus módszerrel mérték. Autójukkal a politikusok nyomába szegődtek, és saját kilométerórájukról leolvasták, kb milyen gyorsan mehet az előttük haladó autó.

Szekeres, Áder és Mikola autója

Bizonyíték lehet a video
Ha valakinek a gyorshajtásáról videofelvétel készül, az adott esetben felhasználható bizonyítékként egy eljárásban – mondta az Index kérdésére egy jogi szakértő. Ehhez arra van szükség, hogy valaki feljelentést tegyen, s az illetékes hatóság elrendelje az eljárást. Természetesen ilyenkor meghallgatják az érintett védekezését, s műszaki szakértő értékeli, hogy a videó hiteles-e és elfogadható-e bizonyítékként.

Az NSL közleménye szerint április 6-án, este kilenckor Szekeres Imre az MSZP elnökhelyettese a Nagykörösön tartott kampányzáró gyűlés után az M5-ös autópálya Budapest felé vezető szakaszán 171 km/h–s sebességgel száguldott.

Áder János a Fidesz frakcióvezetőjének autója az egyesület szerint 170-nel repesztett a főváros felé április 18-án este háromnegyed kilenckor Egerből az M3-ason. Az NSL Mikola István Békésszentandrásról hazafelé tartó kampánykisbuszát is üldözőbe vette március 22-én, a mért sebesség 145 km/h volt.

Az Index mindhárom érintett politikust megpróbálta elérni, de egyikükkel sem sikerült beszélni. Úgy tudjuk, a kampánykörutakon járó politikusok általában sofőrrel utaznak, Mikola István pedig nagy valószínűséggel nem maga vezette a Fidesz kisbuszát.

"Száz százalékos biztonsággal állítjuk, hogy a nevezett politikusok a lefilmezett autókban ültek. A felvételeken jól látható a rendszám, és ezért jelöltük meg pontosan az időpontot, illetve azt, melyik kampánygyűlésről tartottak Budapest felé" - mondta az Index kérdésére Szőke Eszter, az NSL közleményét kiadó Privy Council képviselője.

„Bízom benne, hogy a most nyilvánosságra került felvételek után más országgyűlési képviselők is válaszolnak az NSL Egyesület nyílt levelére. Minden felelős politikusnak végig kell gondolnia, hogy a hatályban lévő közlekedési szabályok mennyire korszerűek és betarthatóak” – idézi a közlemény Árpa Attila producert, az Egyesület vezetőjét.

Az Autóklub nem támogatja

Árpa Attila szerint „az autópályák sebességkorlátozásának eltörlése túlmutat a közlekedési táblák leszerelésén, hiszen arról szól, hogy a közlekedési szabályokat vegyék komolyan az autósok. Ezt pedig csak akkor fogják megtenni, ha azok ésszerű és életszerű szabályok.”

Nem értünk egyet a sebességkorlátozás feloldásával, Magyarországon, ezt sem a vezetési kultúra, sem az utak állapota nem teszi lehetővé – mondta az Index kérdésére Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke. Azt mérlegelik, hogy egyes szakaszokon a korlátozást feloldják

Az Európai Unió elvárása is az – tette hozzá Kovács Kázmér, hogy Magyarország 2010 minden eszközzel csökkentse a közlekedési balesetek számát, itt ugyanis kiugróan magas a közúti balesetek száma. Az Autóklub egyedül azt várja el a forgalomszervezőktől, hogy ne csak a sebességkorlátozó táblákat, hanem azok feloldását is helyezzék ki az utak mellé. Ha ugyanis ezek hiányoznak, hiteltelenítik a sebesség csökkentését előíró táblákat.

Statisztikák

Az NSL szerint ugyanakkor az autóbalesetek közül csak minden huszonnegyedik történik autópályán, ami az összes baleset négy százaléka. A halálos ütközések lakott területen belül hétszer, lakott területen kívül pedig tizenkétszer gyakoribbak, mint az autópályákon. Az NSL hivatkozik egy közvélemény-kutatásra is, amely szerint a magyar vezetők fele bevallja: rendszeresen gyorsabban szokott hajtani, tehát szabálysértést követ el.

A legutolsó adat szerint 2004-ben 529 ember halt meg bizonyítottan a gyorshajtás miatt Magyarorszégon. Az autópálya rendőrség vezetője korábban a TV2-nek azt mondta: a legtöbb baleset oka a gyorshajtás, kevesebb ütközés ott történik, ahol traffipax van. Tavaly az első kilenc hónapban összesen több mint 15 ezer baleset történt a sztrádákon. Ebből majdnem négyezer - azaz minden negyedik - gyorshajtás miatt.

A Totalcar januárban szavazást indított arról, milyen KRESZ-szabályokat kellene megváltoztatni. Eddig 12067 szavazat érkezett arra, hogy emeljék 160 km/h-ra a limitet, s 2254-en gondolták úgy, hogy maradjon 130-as sebességhatár.