A mozdonyvezető okozhatta a szőnyi vonatbalesetet

2007.02.07. 12:49
Ugyan a jelzőrendszer sem működött jól, de emberi mulasztás – gyorshajtás – okozhatta a szőnyi vonatbalesetet. Szerda délután 5 óra előtt egyvágányon helyreállt a forgalom a keddi baleset helyszínén.

A MÁV kétszázezer forintos gyorssegélyt adott a kedden este meghalt mozdonyvezető családjának, aki akkor vesztette életét, amikor vonata utolért egy teherszerelvényt. "A MÁV saját halottjának tekinti az 53 éves, győri mozdonyvezetőt. A pályaudvarokon mindenütt fekete lobogót helyezünk ki. A MÁV vezérigazgatója és elnöke részvéttáviratot küldött a hozzátartozóknak" - mondta a vasúttársaság szóvivője.


A Hír tv felvételei a balesetről

Túl gyorsan hajtott a Bécsbe tartó nemzetközi személyvonat vezetője, de műszaki hiba is szerepel a szőnyi vonatbaleset előzményei között. Az elsődleges szakértői vizsgálat eredményei szerint áramkimaradás miatt nem működött megfelelően a műszaki jelzőrendszer, ám ettől a tragédia még elkerülhető lett volna.

15 helyett 98 km/h

Az okozhatta a tragédiát, hogy a balesetben elhunyt mozdonyvezető nem megfelelően választotta meg a sebességet. A hibásan működő biztosítóberendezés miatt ugyanis csak annyival mehetett volna – de legfeljebb 15 kilométer per órával –, hogy észrevehesse, ha egy másik szerelvény áll vagy halad előtte. Az első becslések szerint viszont a vonat a 15 km/h három-négyszeresével ütközött, a balesetben sérült sebességmérő – ahogy a képen is látható – 59 km/h-nál állt meg. A vonat azonban ennél gyorsabban is haladt, a sebességet rögzítő berendezés szerint 98 km/h volt a csúcs.


Csaknem 60-nál állt meg a műszer mutatója

Az utolsó megállóhelyről elinduló szerelvény tehát összesen 622 méteres útján előbb erőteljesen gyorsult, majd lassult, feltehetően azért, mert a mozdonyvezető észrevette a tehervonatot, és fékezett. Az ütközést azonban már nem tudta elkerülni.

A hibás biztosítóberendezés és a be nem tartott 15 km/h-s korlát verzióját alátámasztja az Index azon értesülése, hogy a balesetet szenvedő szerelvény előtt haladó másik két vonat (az utolért tehervonat és korábban egy Intercity) minimális sebességgel haladt ugyanott.

A balesetben az Euroregio-szerelvény magyar mozdonyvezetője életét vesztette, a vonat 25 utasa közül összesen nyolcan szenvedtek kisebb sérüléseket, senkit sem kellett kórházban tartani. Az osztrák vasút (ÖBB) a vonatot továbbító Taurus típusú mozdonyának eleje teljesen összeroncsolódott.


Szőny, a baleset helyszíne - klikk a teljes térképhez! (Google Maps)

A baleset miatt a tehervonat három kocsija felborult, kettő keresztbe is fordult, így elzárta a síneket. A pálya annyira szétroncsolódott, hogy teljesen újjá kell építeni. Szerda délután 5 óra előtt egy vágányon helyreállt a forgalom. Így a nemzetközi vonatok kerülő nélkül járhatnak, de késésekre számítani lehet. A személyvonatok utasait továbbra is autóbusszal szállítják. Mindkét pályán valószínűleg csak csütörtökön indulhat meg a forgalom.

A Fidesz Kóka megszólalására vár

Fidesz elfogadhatatlannak tartja, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még nem szólalt meg a keddi, halálos áldozatot is követelő vasúti baleset ügyében. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa szerint a keddi vasúti balesethez hasonló esetekben Magyarországon, de a világ más részein is a szakminiszter általában azonnal a helyszínre utazik, vagy legalábbis nyilatkozatot tesz az ügyben.

Független szakmai vizsgálatot végez a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) annak megállapítására, milyen körülmények vezettek a keddi, halálos áldozatot is követelő vonatbalesethez. A KBSZ-nek - az uniós irányelvekkel összhangban - minden, halálos áldozattal járó vasúti balesetben kötelező független szakmai vizsgálatot végeznie a baleset okának feltárására. A vizsgálatnak nem a jogi értelemben vett személyes felelősség megállapítása a célja, hanem a balesethez vezető körülmények minél szélesebb körben való tisztázása, és ezzel a hasonló események megelőzése - írják.