Külföld

Légörvény is közrejátszhatott az Airbus katasztrófájában

A szakemberek balesetként kezelik az ügyet

2001. 11. 14., 10:55 | Frissítve: 2001. november 14., szerda 14:17

Egy nagyobb gép okozta turbulencia is közrejátszhatott az American Airlines 587-es járatának hétfői katasztrófájában. A szakértők mindenesetre ezt a lehetőséget is vizsgálják, miután a gép két megtalált hajtóműve első látásra semmi hibát nem mutatott. A szövetségi nyomozók kizárták a terrorista akció lehetőségét, és a baleset okainak kutatására összpontosítanak.

Az amerikai szakirodalomban wake-effectnek nevezik azt a jelenséget, mikor egy gép túl közel száll fel egy előtte felrepülő géphez. Ez a hatás akkor veszélyes, ha egy kisebb gép követ egy nagyobb gépet.

A hétfői Airbus balesetét vizsgáló szakemberek jelenleg azt vizsgálják, hogy az Airbus előtt felszálló Boeing 747-es nem okozott-e olyan turbulenciát, amely károsan befolyásolta volna az őt követő Airbus repülését. A Szövetségi Légirányítás előírásai szerint két gép követési távolsága 4 tengeri mérföld (6,5 kilométer), a CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint az Airbus és a Boeing között 7 tengeri mérföld (11 kilométer) távolság volt.

Megtalálták a hajtóműveket

A szakemberek azért vizsgálják ezt a lehetőséget is, mert a fekete doboz felvételei szerint a pilóta "wake-effectre" gyanakodott, mikor úgy érezte, elveszti a gép feletti uralmát. Eredetileg hajtóműhibát jelöltek meg a baleset okaként, de miután megtalálták a két, mechanikai hibát nem mutató motort, ezt a feltételezést elvetették. A hajtóművek nem szívtak be madarakat sem, mint azt számos sajtójelentés állította. Egyébként az egyik hajtómű egy benzinkúton landolt, a másik pedig egy garázsfeljárón tárolt csónakba esett, míg a gép horizontális stabilizátora és a függőleges vezérsík a Jamaika-öbölbe zuhant.

A fekete doboz 144 másodpercnyi felvételt tartalmaz

A kedden megtalált fekete doboz hangfelvétele kevesebb, mint két és fél percnyi felvételt tartalmaz. A felvétel 104. másodpercében egy erős zörgést hallható, tíz másodperccel később a pilóta azt mondja, "wake-effecttel" találkozott. A pilóta szavait egy második erős zörgés követi, majd a 127. másodpercben a pilóták szavai azt sejtetik, hogy elvesztették a gép feletti uralmat. A felvétel a 144. másodpercben véget ér.

Nem volt terrorista akció

A szövetségi nyomozók mindenesetre kizárták a terrorista akció lehetőségét, és a baleset okainak kutatására összpontosítanak. Kedden megtalálták a gép repülési adatait regisztráló dobozt is. A hatóságok szerint 265-en haltak meg a hétfői katasztrófában: 150-en dominikai állampolgárok voltak, kilencfős személyzet kísérte őket, a földön tartózkodók közül további öt ember vesztette életét.

hirdetés

N; N;
hirdetés