Külföld

Amerika felvásárolja a műholdképeket

Betiltás helyett tejel a Pentagon

2001. 10. 18., 15:33 | Frissítve: 2001. október 18., csütörtök 16:10

Az amerikai kormány exkluzív jogokat vásárolt a Space Imaging magáncég által üzemeltetett Ikonos műhold Afganisztánt és környékét ábrázoló műholdképeire. A hivatalos indoklás szerint csak így lehet megakadályozni, hogy a stratégiai jelentőségű felvételek az ellenség kezébe kerüljenek - elemzők szerint azonban az is szerepet játszhat, hogy a Pentagon csak így tudja megakadályozni, hogy a civil célpontokat ért találatok műholdképei megjelenjenek a médiában.

Az 1999-ben felbocsátott Ikonos egyméteres felbontású képek készítésére képes, és már az al-Kaida kiképzőtáborait is sikerült lencsevégre kapni vele. A Pentagonnak aligha van szüksége ezekre a képekre, hiszen a területet hét, tíz centiméteres felbontású képek készítésére képes katonai műhold kémleli - az üzlet azonban megakadályozza, hogy az Ikonos stratégiai jelentőségű felvételei, amelyeken egy esetleges szárazföldi offenzíva esetén az amerikai csapatok helyzete is megjelenne, az ellenség kezébe kerüljenek. A Space Imaging-től ugyanis bárki rendelhet műholdfelvételeket, akár az interneten keresztül is, ami a Pentagon szerint a jelenlegi helyzetben nemzetbiztonsági problémát okozhat.

Az Ikonos műhold felvétele Manhattanről a terrortámadás után
Médiaelemzők viszont kétségeiknek adnak hangot a lépéssel kapcsolatban, mondván, hogy a Pentagon nem az ellenségtől, hanem a médiától félti a szóban forgó műholdképeket. A sajtószabadságot féltő civil szervezetek szerint a nyugati kormányzatok meg akarják akadályozni, hogy a nagyközönség valós képet kapjon az eseményekről, és ne csupán a hivatalos verziót.

A Space Imaging és a Pentagon megállapodása október 7-től, az Afganisztán elleni támadás első napjától van érvényben, és kizárja, hogy a cég kiadja vagy harmadik fél felé értékesítse a felvételeket. Az amerikai törvények lehetővé teszik, hogy a Pentagon jogi úton tiltsa meg az effajta információgyűjtést háború idején, az illetékesek szerint azonban a pénzügyi megoldás gyorsabb és problémamentesebb: a jogi tilalmat az információszabadságról szóló törvény (Freedom of Information Act) alapján bírósági úton kikezdhetnék az amerikai médiavállalatok, így azonban nem tehetnek semmit.

hirdetés

N; N;
hirdetés