Külföld

Imázsoffenzívát indít a Pentagon

A cél szentesíti a félretájékoztatást

2002. 02. 19., 14:43 | Frissítve: 2002. február 19., kedd 15:23

A Pentagon frissen létrehozott Stratégiai Befolyásolási Osztályának feladata a nem amerikabarát - elsősorban iszlám - országokban történő véleményformálás minden lehetséges eszközzel, beleértve a dezinformációt, a hackertámadást és a pszichológiai hadviselést is. A programban titkos-, és reklámügynökségek egyaránt részt vesznek.

Az amerikai hadügyminisztérium berkeiben frissen létrehozott Office of Strategic Influence (Stratégiai Befolyásolási Osztály) jelentős részt hasíthat a Pentagon részére a terrortámadások után elkülönített tízmilliárd dolláros katasztrófaalapból, ha a Bush adminisztráció jóváhagyja terveiket - adta hírül a New York Times amerikai napilap.

Az osztályt Afganisztán bombázása után hozták létre, mivel ennek hatására még a korábban amerikabarátnak számító iszlám országokban is az Egyesült Államok ellen fordult a közhangulat. Ennek a tendenciának a megfordítása, és a "binladenizmus" lejáratása volna a hadügyi országimázsközpont feladata, amihez gyakorlatilag bármilyen eszközt igénybe vehet, például manipulált vagy álhírekkel etetheti az arab sajtót, vagy titkosszolgálati módszerekkel járathatja le az amerikaellenes véleményvezéreket.

Röplapok helyett marketingmódszerek

A Pentagon Vietnam óta próbálkozik propagandatevékenységgel az ellenséges országok területén: az amerikai hadsereg 4. Pszichológiai Műveleti Csoportja fogalmazza meg az üzeneteket, amelyeket röplapokon, illetve repülő rádió-, és televízióadókkal (a Nemzeti Gárda hat darab EC-130E Commando Solo típusú légcsavaros gépéről) juttatnak célba. A most megfogalmazódott célok azonban jóval túlmutatnak a szimpla háborús propagandán: olyan korszerű dezinformációs kampány előkészületei zajlanak, amelyek inkább hasonlítanak majd egy multinacionális cég reklámkampányára.

A rejtett befolyásolás korábban csak a marketingszakmában alkalmazott trükkjeinek alkalmazása céljából a Pentagon Stratégiai Befolyásolási Osztálya reklámszakembereket alkalmaz, és reklámügynökségeket von be alvállalkozóként egy-egy projektbe.

"Új részlegünk minden, a hadügyminisztérium rendelkezésére álló eszközt felhasznál majd a külföldi közönség véleményének befolyásolására" - nyilatkozta egy psyop (psychological operations officer, vagyis propagandatiszt) a napilapnak. Többféle terv vár jóváhagyásra, köztük agresszív internetes reklámkampányok és titkosszolgálati akciók is szerepelnek. A Pentagon az előkészületekbe bevonta a Rendon Group nevű tanácsadó céget is, amely korábban a CIA, a kuwaiti királyi család, és az ellenzéki iraki árnyékparlament számára is dolgozott.

Szavahihetőségét kockáztatja a Pentagon

A Stratégiai Befolyásolási Osztály új projektjei azonban még a Pentagonon belül is vitákat gerjesztenek: a tradicionális PR-munka hívei attól tartanak, hogy a dezinformációs akciók alááshatják a minisztérium szavahihetőségét, és az információs hadviselést rossz szemmel nézik majd a szövetségesek is.

A külföldi sajtóba csempészett álhíreket ráadásul ma már nem lehet megállítani a határokon: korábban már előfordult, hogy külföldön a CIA által szándékosan kiszivárogtatott hamis információk megjelentek az amerikai sajtóban is. Ez pedig illegális: az amerikai törvények szerint a CIA és a Pentagon nem folytathat propagandatevékenységet az ország határain belül.

hirdetés

N; N;
hirdetés