CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei
|
A-10 Thunderbolt2003. 03. 24., 16:43 | Frissítve: 2003. március 24., hétfő 18:09
Az elsődlegesen harckocsik megsemmisítésére kifejlesztett A-10 eséllyel pályázhat a világ legocsmányabb repülőgépe címre. Visszataszító felépítésével azonban nem csupán a Warthog, azaz varacskosdisznó becenevet szolgálta meg, hanem kiváló sérülésállóságát is részben ennek köszönheti.
A repülőgép legfeltűnőbb jellegzetessége a törzs mellett hátul, kissé felfelé eltolva elhelyezett két General Electric gázturbina. A hajtóművek ilyen beépítése a védelmüket szolgálja; mivel az A-10-re általában a földről tüzelnek gépágyúkkal és géppuskákkal, így nehezebb eltalálni a motorokat. A gép védelmét ezenkívül aktív rendszerek, valamint a pilótafülke titánpáncélzata is növeli. Uráni átok A Thunderbolt - pontosabban Thunderbolt II, mivel ugyanezt a nevet viselte a második világháborúban remeklő P-47 - nagyon sokféle precíziós bombát és rakétát hordozhat, de legismertebb fegyvere mégis a törzsbe épített, 6,4 méter hosszú Avenger gépágyú. A 30 mm-es kaliberű fegyver Gatling-rendszerű, a hét lövegcső folyamatosan forog működés közben, de egyszerre csak egy tüzel - így elkerülhető a túlhevülés. Az amerikai intervenciók egyik legvitatottabb pontja az A-10-esek bevetése, mivel a harckocsik megsemmisítéséhez a gép lemerített uránból készült lövedékeket alkalmaz. Az ilyen akciók során a levegőbe és a talajba kerülő uránpor egészségügyi hatása nem tisztázott, egyesek ennek számlájára írják az úgynevezett Öböl-szindrómát. Emiatt kétséges, hogy a légierő legeredményesebb tankvadásza felhasználható-e az iraki városokban settenkedő harckocsik ellen.
Kapcsolódó anyagokLinkek |
|