CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei
|
A CH-47 Chinook helikopter2002. 03. 04., 19:02 | Frissítve: 2002. március 04., hétfő 19:53
Minden valamirevaló ufós film első negyedórájában feltűnik legalább egy Chinook, amely a helyszínre érkező nagyszámú kommandóst hivatott szimbolizálni. Azért van ez így, mert a Chinookot valóban használják a speciális egységek bevetésénél, amennyiben az illető egység nagyobb létszámú, esetleg nehézfegyverzetet is csomagolt az útra.
A két, egymás mögött elhelyezkedő rotorral épített CH-47 természetesen nemcsak a frontvonalban tevékenykedik: általános szállítójárműként az amerikai hadsereg logisztikájának egyik alappillére, különösen olyan helyeken, ahol a közúti vagy vasúti szállítás nem valósítható meg, és a szállítórepülőgépek leszállása is akadályokba ütközik, például nincs repülőtér a közelben. A két forgószárny beépítése, összehangolása és a vezérlés megoldása ugyan jelentős műszaki kihívást jelentett, de megérte. A kétrotoros konstrukció vitathatatlan előnye a nagy teherbírás és a pontos manőverezhetőség, valamint a stabil repülés és lebegés. Utóbbinak ergonómiai jelentősége is van: képzeljük csak el, milyen idegesítő lehet, ha egy imbolygó gépbe kell kötélen felmászni.
A Chinook speciális változata az MH-47E: ezt kifejezetten a diverzánsok be- és kiszállítására készítették fel. Érdekes, a CH-47-eshez hasonló tandemrotoros helikopter volt a szovjet Jak-24-es, amelyet 1952-ben terveztek, de gazdaságtalansága miatt nem vált sikeressé. Civil változata, a Jak-24U a Szovjetunió kevéssé közlekedhető területein segítette a dolgozó nép munkáját. A Kaukázust anno megjárt utazók gyakran számolnak be egy-egy ilyen fehér repülő buszról, amely egész birkanyájakat szippant magába, hogy egy másik legelőn kitegye őket.
|
|