Külföld

Pláza

A szállítási díj visszajár!


CVN-65 USS Enterprise repülőgép-hordozó

2001. 09. 26., 16:40 | Frissítve: 2001. október 02., kedd 12:49

Az amerikai hadiflotta 13 bástyája, a repülőgép-hordozók közül is kiemelkedik a USS Enterprise. Amikor 1960-ban átadták az Enterprise-t, a világ legnagyobb hadihajója volt. Az első atommeghajtású repülőgép-hordozó egyben a flotta leggyorsabb és leghosszabb egysége is. Az Enterprise volt a történelem első nukleáris meghajtású hajója, amely háborúban részt vett: repülőgépei bombázóküldetéseket hajtottak végre Vietnamban, és a hajó a háború végén Saigon evakuálását is biztosította.

Az Enterprise jelenleg F-14-es vadászokat, F-18-as vadászbombázókat, S-3 Viking tengeralattjáró-vadászokat és E-2 Hawkeye felderítőket, illetve SH-60 helikoptereket szállít. Leváltását 2013-ra tervezik, ekkor 52 éves lesz. Utódja az egyelőre név nélküli CVX-78.

Műszaki adatok
 Méretek
Hossz 335,6 m
Vízkiszorítás 89600 tonna
Merülés 11,9 m
Repülőfedélzet szélessége 75 m
Személyzet 3350 (hajó); 2480 (repülőcsapatok)
 Teljesítmény
Sebesség 30 csomó (55 km/h)
Hordozott repülőgépek száma 85
Meghajtás 8 atomreaktor
 Saját fegyverzet
- Sea Sparrow légvédelmi rakéták
- 3 x 20 mm-es radarvezérelt Phalanx gépágyú
 Képek 
Kattintson a nagyításhoz! Kattintson a nagyításhoz! Kattintson a nagyításhoz!

Repülőgép-hordozók

Mint a II. világháború óta mindig, az Afganisztán körül kibontakozó konfliktusban is oroszlánrész hárul a repülőgép-hordozókra. A 40-90 vadásznak és csapásmérő gépnek hajlékot és táplálékot biztosító hajók a csatahajók szerepét vették át: míg elődeik nagy kaliberű ágyúikkal vették fel a harcot az ellenséges hajókkal és szárazföldi célpontokkal, a hordozók akciórádiusza egyenlő a repülőgépeik hatótávolságával - vagyis nagyobb.

Itt érdemes tisztázni a "nagy, lapostetejű hajókkal" kapcsolatos félreértést: helyes megnevezésük repülőgép-hordozó (CVN: Carrier Vessel-Nuclear), és nem "anyahajó". Anyahajónak (mothership) az első világháború idején használt flottaegységeket nevezték. Ezek úgy működtek, hogy a melléjük, a vízre leszálló hidroplánt (úszótalpas repülőgépet) beemelték a hajófedélzetre, feltöltötték és felfegyverezték, majd visszaeresztették. Az anyahajókon kifutópálya nem volt.

hirdetés

hirdetés