CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei
|
F-117A Nighthawk lopakodó repülőgép2003. 03. 20., 15:01 | Frissítve: 2003. március 21., péntek 14:13
Az Lockheed F-117A volt az első olyan repülőgép a világon, amelyet úgy terveztek, hogy minél nehezebb legyen rádiólokátorral felderíteni. A rendkívüli követelmények szokatlan külsőt eredményeztek: a Nighthawk teste szinte kizárólag sík felületekből áll össze. Ennek eredményeképpen - a hagyományos, hengeres és gömbölyded gépektől eltérően - az F-117-re irányított radarsugárból vajmi kevés verődik vissza a lokátorállomás felé, mivel a sík lemezek szétszórják a rádióhullámokat.
A lopakodást ezenkívül más módszerek is segítik. A gázturbinás repülőgépek leginkább akkor észlelhetők, ha a radar rálát a forgó turbinalapátokra. Az F-117-nél zegzugos csatornán át jut el a levegő a turbinához, így azok nem növelik az észlelhetőséget, mert semmilyen szögből nem látszanak. A gép borítása titkos összetételű radarhullám-elnyelő anyagból készült. Tovább javítja az osonóképességet, hogy a hajtóművekből kiáramló forró gázok nagy területen oszlanak el, így infravörös képe is halványabb. Ezeknek az eljárásoknak köszönhetően a repülőgép a radarképernyőn nem nagyobb, mint egy kismadár, például egy cinege vagy egy gyurgyalag. (Pedig az F-117 tömege több mint négyszázezer gyurgyalagéval egyenlő, szám szerint 429 000-rel.) A lopakodáshoz azonban fel kellett áldozni a radart. A Nighthawk légiharc-képességekkel nem rendelkezik, beépített fegyverzete (gépágyú/géppuska) nincsen, hasznos terhét belső rekeszekben szállítja. A furcsa kialalakítás azonban nem tett jót a gép aerodinamikai jellemzőinek: a Nighthawk egyáltalán nem repül jól, fordulékonysága, sebessége messze elmarad a hagyományos repülőgépektől. A repülőgépet elektronikus, négyszeresen túlbiztosított vezérlőrendszer tartja a levegőben. A Nighthawkot csak az USA alkalmazza, összesen 36 darabot. A Lopakodó is legyőzhető 1999. március 27-én, a Jugoszlávia elleni NATO-bombázás során a szerb légvédelem - valószínűleg SA-3-as rakétával - megsemmisített egy F-117-est. A pilótát kimentették, a roncsokat azonban nem sikerült visszaszerezni. Utólagos értékelések szerint a Nighthawk lelövése kémek, megfigyelők lánca, és több radar együttműködése segítségével válhatott lehetségessé; a szerbek folyamatosan, bár hiányosan észlelték a gépet, és ebből kiszámították útvonalát.
Kapcsolódó anyagok |
|