CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei
|
F-14 Tomcat elfogóvadász2001. 09. 28., 02:02 | Frissítve: 2003. február 14., péntek 18:58
A közismert F-14-est elsősorban bájos szárnymozgása tette népszerűvé. Személyében azonban nem a csapkodó szárnyú repülőgép valósult meg: az állítható nyilazású szárny a gép repülési tulajdonságait befolyásolja. Nagy sebességű repülésnél az erősen hátranyilazott, kisebb felületű szárny előnyösebb, mivel kisebb a légellenállása. Fel- és leszállásnál, illetve kis sebességű repülésnél (járőrözésnél) a nagyobb szárnyfelület hasznos: lerövidül a szükséges gurulóút hossza, és a repülőgép stabilabban halad. A variaszárnynak különösen nagy hasznát veszik a Tomcatet üzemeltető repülőgép-hordozókon.
A Tomcat a hasonló feladatkörű F-4 Phantom leváltására készült. Két hajtóműve és robosztus, mackós felépítése elődjéhez méltóan ellenállóvá teszi a harci sérülésekkel szemben, míg fegyverterhelése és manőverezőképessége lényegesen nagyobb, jobb és korszerűbb. Bár a Tomcatet elsősorban a vadászkövetelmények figyelembe vételével tervezték, lézervezérlésű és hagyományos bombáival jelentős kárt tud tenni szárazföldi célpontokban is. Ennek ellenére általában a bombázók kísérésére használják; Líbiában az 1986-os terroristaellenes bombázás alkalmával, majd a Sivatagi vihar hadműveletben, legutóbb pedig a Jugoszlávia feletti légi tevékenységben biztosította a csapásmérők fedezetét. Semmi sem tarthat azonban örökké: 2010-re az összes F-14-est kivonják; vadászfeladatait az F-22 Raptor, a csapásmérést pedig a jelenleg készülő JSF fogja átvenni.
Kapcsolódó anyagok |
|