Natália
-3 °C
8 °C

Richards Burns az új rali-világbajnok

2001.11.25. 20:37
Egy krimiíró sem írhatta volna meg izgalmasabban a ralivilágbajnokság utolsó versenyét, mint maga a valóság. A Brit Rali, amelyik a végső győztes személyéről döntött tele volt fordulattal. Végül a brit Richard Burns lett a befutó, miután a nagy riválisok közül Sainz szombaton gázolás miatt visszalépett, McRae pedig már pénteken kiszállt a versengésből.
Ahogyan az már szokás, a Brit Ralival fejeződik be a világbajnokság, ám az elmúlt években, szinte már minden kérdés eldőlt az utolsó futam előtt. Idén épp ellenkezőleg. Négy pilótának is reális esélye volt arra, hogy a végső győzelmet megszerezze. A nagy tét és feszültség aztán rányomta a bélyegét a versenyre.

Eredmények
Az egyéni világbajnokság végeredménye:
1. Richard Burns 44 pont
2. Colin McRae (skót, Ford Focus WRC) 42
3. Tommi Ma:kinen (finn, Mitsubishi WRC) 41
4. Marcus Grönholm és Harri Rovanpera 36-36
6. Carlos Sainz (spanyol, Ford Focus WRC) 33

A csapat-vb végeredménye:
1. Peugeot 106 puntos
2. Ford 86
3. Mitsubishi 69
4. Subaru 67
5. Skoda és Hyundai 17-17

A Fordot vezető korábbi világbajnok Coli Mcrae már pénteken kiesett, ám még így is maradt esélye arra, hogy ő legyen az első, amennyiben nagy ellenfelei sem tündökölnek, és nem biztosítják helyüket az élmezőnyben. A négyszeres világbajnok Tomi Makinen sem boldogult a Mitsubishi volánjánál, pénteken ő is kiszállt a versengésből.

Az ugyancsak Fordot kormányzó spanyol Carlos Sainz mindössze egy nappal bírta tovább, mint márkatársa, ő szombaton esett ki. Sainz a nézők közé csúszott, és emiatt öt embert kellett kórházba szállítani. Sainzot a csapatvezetés a történtek után visszaléptette. Ennek a lépésnek azért volt óriási jelentősége, mert így a konstruktőrök mezőnyében a Ford már semmiképpen sem tudta behozni hátrányát a Peugueot-val szemben. A Ford elöljárói azonban szemernyit sem kételkedtek döntésük helyességében.

McRae-nek még így is volt esélye a végső sikerre, de a subarus Burns nem tette meg neki azt a szívességet, hogy a negyedik helynél hátrább végezzen a Brit versenyen. Burns végül a harmadik lett - a befejező etapon lényegében a sebességre nem, csak a biztonságra kellett ügyelnie -, ami egyszersmind azt jelentette számára, hogy összetettben ebben az évben nincs nála jobb, és két második helyezés után elérte a várva-várt sikert.

Az angol pilóta 1988-ban indult először raliversenyen, 1990-ben és 1991-ben alsóbb osztályban győzött. Két évvel később hazája bajnoka lett, majd 1997-ben a Mitsubishinél mutatkozott be először a vb-n. Hetedikként zárt első nekifutásra, másodikra egy helyet javított. Két éve és tavaly - ahogy már említettük - az ezüstérem jutott neki.

Burns az első angol, és a második brit, aki rali-világbajnok lett. Burns-nek egyébként ez volt az utolsó éve a japán csapatnál, jövőre a Peugeot-nál, próbál szerencsét. A Brit Ralit amúgy a tavalyi világbajnok, finn Marcus Grönholm nyerte Peugeot-val.

Richard Burns névkártyája
Richard Burns Állampolgárság: brit
Születési hely, idő: Reading (Anglia), 1971. január 17.
Lakhely: Andorra
Családi állapot: nőtlen
Vb-futamgyőzelmek: 10 (1998: Szafari, Brit, 1999: Akropolisz, Ausztrál, Brit, 2000: Szafari, Portugál, Argentin, Brit, 2001: Új-Zéland)
Navigátora: Robert Reid (brit)

Múltidéző
1991 - Juha Kankkunnen (finn, Lancia Delta Integrale)
1992 - Carlos Sainz (spanyol, Toyota Celica 4WD)
1993 - Juha Kankkunen
1994 - Didier Auriol (francia Toyota Celica 4WD)
1995 - Colin McRae (skót, Subaru Impreza)
1996 - Tommi Mäkinen (finn, Mitsubishi Lancer)
1997 - Tommi Mäkinen
1998 - Tommi Mäkinen
1999 - Tommi Mäkinen
2000 - Marcus Grönholm (finn, Peugeot 206 WRC)
2001 - Richard Burns (angol, Subaru Impreza WRC)