Palik már a kórházi ágyon a Dakarra készül

2004.01.14. 10:59
Palik László súlyos balesetet szenvedett az idei Dakar-ralin. Ennek ellenére, már most a jövő évi versenyre készül. A bukásáról, a média által "felfújt" sebességről és a Baumgartner-MOL kapcsolatról is beszélt az Indexnek. Interjú.
Index: Hogy van?

Köszönöm, most már viszonylag jól. Éppen most jöttem kötözésről, és nemsokára megyek gyógytornára. Ezt egyébként naponta háromszor teszem.

Index: Hogy néz ki most a sérült keze?

Jelenleg egy tíz és egy tizenöt centis seb van rajta. Ahhoz képest, hogy a baleset után igen amorf kinézete volt, most már elviselhetően néz ki. Ha minden jól alakul és nem merülnek fel problémák, a hétvégén talán már elhagyhatom a kórházat.

Index: A magyar orvosok szerint megfelelő ellátást kapott kint?

Hazaérkezésünkkor idegesek és feszültek voltak, amikor meglátták a kezem. Nem is a látvány miatt, hanem mert ettem a repülőn, így órákat kellett várni, hogy műteni tudjanak. Mire levették róla a gipszet, már mozgatni sem tudtam. Ha nem jön ki értem a kedvesem, és nem jövünk haza, sokkal komolyabb baj is lehetett volna.

Index: Ezért volt ilyen sürgős a beavatkozás?

A bukás után elég sokára kerültem orvos kezeibe, akkor egy gyors röntgenezés után begipszelték, mást nem is csináltak vele. Akkor azt hittem ez így rendben van, de később egyre nagyobb fájdalmaim lettek.

Index: Egyébként is ilyen felületes volt az orvosi ellátás?

Nem tudom, eddig még szerencsére nem kellett igénybe vennem. Én a baleset után húsz percig nem tudtam kiszállni, szerencsére navigátorom, Darázsi Gábor folyamatosan beszélt hozzám, így nem ájultam el a fájdalomtól. Megérkezett a helikopter, tíz perc alatt szabadítottak ki, morfiumot kaptam és elszállítottak a kórházba.

Index: Ahova mintegy öt óra alatt sikerült beérni.

Aznap sokan estek el, így sok sérültet kellett "összeszedni". Amikor beértünk, megröntgeneztek, és összevarrták a kezem. Innen továbbvittek Casablancába, de mire odaértünk, már nem nagyon éreztem a boruláskor szinte szétrobbant kezemet.

Index: Egy sokkal kellemetlenebb kérdés: nyolcvan, százötven vagy százhetven? Tudja mire gondolok?

Persze. Miután én "elestem" nem beszéltem senkivel erről. Amikor hazajöttünk, akkor szembesültem vele, milyen fontos dolog ez, de higgyék el, fogalmam sincs mennyivel mentünk. Amikor négyesből ötösbe váltottam, "elindult" a kocsi hátulja. Ellenkormányoztam, de újból elment, amikor pedig másodszor is ellen akartam kormányozni, szinte kilőtte a kezemet.

Index: Ez idáig érthető, de miért akartak "nemzeti hőst" csinálni, Palik Lászlóból? Miért kell a szenzációhajhászás? Ha valaki szereti, az akkor is sajnálja, ha minimális sebességnél koccan, aki pedig nem szereti, abban az ilyen álhírek csak még nagyobb ellenszenvet ébresztenek.

Ami biztos: nagyot estünk, nagy sebességnél. Héder Barna kollegám is csak a tévében látta az esésünket, ezért gondolhatta, hogy milyen nagy sebességgel mehettünk. Amikor este a tévében mutatták a bukásunkat, sokan, még a nagymenők közül is bejöttek meglátogatni bennünket. Egyébként az Eurosport is a mi balesetünkkel mutatja be a Dakarról szóló közvetítések előtt.

Index: Gondolom azért nem ment el a kedve a versenyzéstől?

Márciusban már rajthoz szeretnék állni az olaszországi Világ Kupa viadalon. Egy hónapon belül teljesen rendbe jön a kezem, az autó már Angliában van, úgyhogy ennek semmi akadálya nem lehet.

Index: Ugyanezzel az autóval?

Igen. Eddig ez volt toronymagasan a legjobb autó, amivel részt vettem a Dakaron. Az Egyiptom-rali után, melyen hatodikak lettünk egy három oldalas levelet írtunk, min kellene még változtatni az autón. Ezt megtették, és még Bowler úr is azt mondta, ez lett a legjobb autó amit valaha csináltak.

Index: Akkor jövőre is ezzel indul a Dakaron?

Ha most kellene válaszolnom, akkor igent mondanék. Azonban a biztos választ csak fél év múlva tudom megmondani. Addig azonban szeretnék minél több versenyen részt venni, ezzel az autóval. Most is az fáj a legjobban, hogy nem lehetek ott. Ha a kezem és a szabályok engednék, most azonnal visszatérnék a versenyre.

Index: Mi hiányzik belőle?

Ez a sivatagi maratoni autóversenyzés olyan, mint egy friss téliszalámis szendvics. Az ember nem tudja pontosan eldönteni, hogy a friss ropogós kifli, a téliszalámi semmihez nem hasonlítható íze, vagy kettő között vékonyan elkent vaj teszi tökéletessé az egészet.

Index: Egy újabb kellemetlen kérdés. Megjelent egy olyan fórum, melyen Palik László eltűnését követelik a magyar médiából. Mindezt azzal az indokkal, hogy a Forma-1-es közvetítések alkalmával a magyar nyelvet rombolta.

Az internet talán a legszabadabb és legdemokratikusabb műfaj, ahol mindenki elmondhatja a véleményét. Ha ők így gondolják, hát így gondolják.

Index: Mi a véleménye a Baumgartner-MOL ügyről? Mit szól ahhoz, hogy miközben a Horvát Labdarúgó Szövetséget támogatja, addig a Magyar Olimpiai Bizottságnak és a magyar futballnak, egy fillért sem juttat az olajtársaság és Baumgartner-ügyben is kihátrálni látszik, a már megkötött szerződésből?

A focihoz nem értek, és még regionális nagyvállalatot sem irányítottam. Kívülről nehéz véleményt formálni erről az esetről. Mindenesetre bízom benne és szeretném, ha összeállna a büdzsé Zsolt indulásához. Ez mind a Hungaroringnek, mind Magyarországnak jót tenne, minden előnyét átérezhetnénk.

Index: Nem tart attól, hogy amennyiben nem jön létre a magyar versenyző szerződése, hiteltelenné válunk a Forma 1-es világban és ennek esetleg a Magyar Nagydíj látja kárát?

Nem, ettől nem tartok. A lebonyolításban és a kapcsolatok alapján is állíthatom, a magyar futamot 2006-ig biztosan nem veszélyezteti semmi. Ehhez nem kell más, mint a szabályok kölcsönös és precíz betartása. Ennek legfőbb bizonyítéka, hogy Ecclestone úr, tavaly is megvolt elégedve mindennel.